newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות בעצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן

על רקע תמונות ההורים המחפשים אחר ילדיהם כבר עשרות שנים, בנות ובני משפחה השמיעו עדויות על נסיבות ההיעלמות של התינוקות. "בזבזנו מספיק זמן, מי שהיה מעורב בפשע צריך לקחת אחריות"

מאת:

כארבע מאות איש השתתפו היום (רביעי) משעות אחר הצהריים בעצרת שנערכה בכיכר פריז בירושלים, לציון יום המודעות השנתי לחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן. בין עשרות רבות של צילומי הורים שילדיהם נחטפו, המשתתפים נשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר "צדק, הכרה, ריפוי", "איפה הילדים?" ו"תפתחו את התיקים". בסיום העצרת צעדו המשתתפים מכיכר פריז לבית הנשיא, שם קראו לנשיא מעבר לשערים הנעולים לדרוש את חשיפת האמת בפרשת חטיפות הילדים.

צדק, הכרה, ריפוי. עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן (אורן זיו)

בזה אחר זה עלו בנות ובני משפחות הילדים החטופים והשמיעו את עדותם.

"בזבזנו מספיק זמן", אמר שלומי חתוכה מעמותת עמר"ם. "אנחנו לא נרדוף אחרי מסמכים וועדות. יש הרבה בתי חולים שהיו מעורבים, הרבה ארגונים, הם צריכים לקחת אחריות גם לפני שהמדינה תכיר בעוול. ביקשנו להיפגש עם הנשיא אבל הוא לא רצה לתת הצהרה על חקר האמת. אותי לא מעניין מי בשלטון. מי שלא נותן הכרה הוא פושע, לא משנה אם מזרחי, אשכנזי, ימין או שמאל".

אתי עדן רדאי מסרה את עדותה של אמה, שלא יכלה להגיע:

"אני מדברת בגוף ראשון בשם אמי, שרה עדן. ב-49' הגענו לעין שמר. הייתי כבת 18 כשילדתי את מזל, בתי הבכורה, יום אחרי רדת השלג. אחרי הלידה מזל נלקחה לבית התינוקות בעין שמר והנקתי אותה מספר פעמים ביום. זה נמשך 3 שבועות בלבד, ואז הגיע היום הארור שבו ציוו לא להתקרב אליה, אמרו שהיא חולה. רק לפני שעות היתה בריאה, מלאכית ויפה. לא נתנו לי לראות אותה. ישנתי בפתח בית התינוקות לבד כי בעלי נלקח לעבודות בירושלים. לא זזתי מהפתח. ראיתי איך מעבירים את מזל לרכב. צעקתי, אבל מול עיני העמידו עוד תינוקות. הרכב נסע. המעמד הביא עלי חולשה, בתי אבדה לי. עמדתי בלי יכולת לזוז. הצוות לא הביט בי. בחשכה חזרתי לאוהל. למחרת עבר כרוז במחנה והכריז במגפון 'משפחת עדן, הבת שלך נפטרה'. ימח שמם. בקשתי שיראו לי אותה, איפה הגופה. שיראו לי אותה. בעלי שאל איך לא שמרתי עליה. המשפט יישאר חקוק בנפשי. תחושת האשם, לא יכולתי לסלוח לעצמי כל חיי. הלקיתי את עצמי עד שחליתי בסכרת. היא היתה רק בת 3 שבועות. היום אני רוצה לומר לך בתי מזל, אם את חיה, בכל מקום בו את נמצאת, אני רוצה שתדעי: את לא יתומה או נעזבת, את נלקחת מהורים ומשפחה אוהבת".

צדק, הכרה, ריפוי. עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן (אורן זיו)

צדק, הכרה, ריפוי. עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן (אורן זיו)

"אני מודה למדינה שהעלו אותנו ארצה ב-49' ודאגו לאסוף את כל התכשיטים של האימהות והסבתות שלנו, כולל ספרי תורה", אמרה ציונה הלוי. "הם אמרו לנו שהמטוס ייפול בגלל הכמות של התכשיטים, כסף וזהב. אני מודה שקברו לנו את הילדים – פשוט העלימו אותם ואמרו שהם מתו, אמרו שקברו אותם בבן שמן אבל לא דובים ולא יער. בערב אמא הניקה את אחי, בבוקר בית הילדים היה סגור. אמרו להם 'אורי מת'. ביקשו את הגופה, אמרו להם אין גופה. אני פונה למדיה: מספיק לפחד. שיהיה לכם מוסר, שיהיה לכם מצפון. בושה למדינת ישראל".

ראובן אברג'יל, איש הפנתרים השחורים ומוותיקי הפעילים החברתיים בישראל, נשא גם הוא דברים בעצרת.

"הניסיון לאתר את היקירים שלכם, שלנו, קיים כבר למעלה משישים שנה. כל ממשלות ישראל לדורותיהן עשו את כל המאמצים לקבור את הנושא ולתעתע בציבור ולומר 'הקמנו ועדות'. הקימו ועדה אחרי ועדה וקברו תחת עפר. אני לא מפנה את שאלותיי לממשלה כזו או ממשלה אחרת. כל הממשלות נגועות. אני קורא לביבי נתניהו מעל במה זו: תפסיק למרוח, תפסיק לטשטש, תפתח את התיקים עכשיו".

ראובן אברג'יל בעצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן (אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf