newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות עצורים בשל הפגנות, עשרות מהם קטינים ופעילים פוליטיים

מעצר בגין סטטוס בפייסבוק, הוצאת הודאות מקטינים בהיעדר הוריהם ועורכי דין, חקירות פוליטיות ומשפילות - אלה חלק מהדברים שפקדו יותר מ-400 עצורים ערבים בישראל בשבועיים האחרונים

מאת:

כתבה: הגר שיזף

רציחתו של מוחמד אבו ח׳דיר והתקיפה הצבאית בעזה הולידו גל מחאה בקנה מידה עצום בקרב הערבים אזרחי ישראל. אך אל הדיווחים על גל ההפגנות שפקד את כל רחבי הארץ מצטרף נתון חסר תקדים נוסף: למעלה מ-410 ערבים אזרחי ישראל נעצרו בעילות הקשורות להשתתפות בהפגנות מאז ה-5 ביולי, על פי נתונים של ארגון זכויות האדם עדאלה. [עדכון: ביום פרסום הפוסט התקיימה הפגנה בחיפה בה נעצרו 28 מפגינים נוספים].

יתר על כן, הנתונים המשטרתיים מגלים כי חלק נכבד מהעצורים של השבועות האחרונים היו קטינים: במחוז צפון של משטרת ישראל בלבד דווח על מעצרם של 54 קטינים בשבועיים האחרונים, שהם כשליש מכלל העצורים במחוז.

שלושים שוטרים מחוץ לבית 

״אני פעיל כבר 14 שנים ולאורך כל שנותי לא ראיתי גל מעצרים של קטינים כמו שיש עכשיו״, אמר וָרד יאסין, בן 34 מג׳דידה אל מאכר. ״התחושה היא שאין למשטרה קו אדום״. יאסין עצמו נעצר ביום שני שעבר (7.7), יום למחרת הפגנה שהתקיימה ביישוב בו הוא גר, בה השתתפו כ-200 אנשים שהביעו מחאה על רצח מוחמד אבו ח׳דיר, האלימות כלפי פלסטינים והתקיפה בעזה.

מעצרם של פעילים פוליטיים כיאסין מסמן את הקבוצה השניה הבולטת בגל המעצרים האחרון, במסגרתו נעצרו רבים ממארגני ההפגנות ביישובים הערבים ופעילים מוכרים. מדובר בעשרות הפגנות שהתקיימו בכל רחבי הארץ, שזכו למעט סיקור תקשורתי אם בכלל, ושבחלקן התפתחו לעימותים עם המשטרה שכללו זריקות אבנים.

״יום אחרי ההפגנה, התקשרה אלי אשתי ואמרה שיש לנו מחוץ לבית 30 שוטרים ועוד כמה שהופכים את הבית בחיפושים״, סיפר יאסין. כמה דקות לאחר מכן הגיעו השוטרים לעכו, שם היה יאסין, ולקחו אותו לחקירה, בסופה נודע לו שהוא עצור יחד עם שבעה צעירים נוספים מהכפר, כולם קטינים.

״השוטרים שאלו אם ארגנתי את ההפגנה ואמרו שאני מואשם בזריקת אבנים״, מספר יאסין. ״ידעתי שהמשטרה צילמה במהלך ההפגנה, אז אמרתי להם להביא את התמונות כדי שיוכלו לראות שלא עשיתי כלום״ . למחרת שוחרר יאסין למעצר בית של חמישה ימים, לאחר שבית המשפט דחה את בקשת המשטרה להארכת מעצר. אחרי ששוחרר, המשיך לקבל טלפונים מהמשטרה בהם אוים שאם יארגן הפגנה בכפר יעצר בשנית. ״אני חושב שהם הופתעו מההפגנות ורצו להרתיע״, הוא מספר. ״רוב מי שהשתתף בהפגנות היו צעירים, ולכן צעירים הפכו למטרה של המשטרה״.

> לא עליית מדרגה, מערכה חדשה לגמרי ביחסי יהודים וערבים בישראל

הפגנה בערערה (עומר סמיר / אקטיבסטילס)

הפגנה בערערה (עומר סמיר / אקטיבסטילס)

חקירות קטינים ללא הורים והודאות בעברית

גם בשורת ההפגנות שהתקיימו בשבוע שעבר בנצרת היו קטינים המטרה העיקרית של מעצרי המשטרה. על פי הדיווחים, בתום ההפגנה שהתקיימה בעיר ביום שבת שעבר נעצרו 11 קטינים בין הגילאים 13-18. רוב העצורים נעצרו לאחר השעה חצות ועל פי עדויות, חלק ניכר מהם לא השתתף בהפגנה באופן פעיל אלא נעצר בשל נוכחותו בכביש הראשי, בו נערכה ההפגנה.

״היו הפרות בוטות במיוחד כלפי קטינים, התנהלות שדומה למשטר צבאי ולא למעצר של אזרחים״, מספרת עו״ד סוהיר אסעד, שייצגה חלק מהעצורים. ״הקטינים נחקרו בשעת לילה מאוחרת, לא נפגשו עם עורך דין והוריהם לא היו נוכחים בחקירה״. טענות אלה שופכות אור על יחס המשטרה אל העצורים הקטינים, שאמורים ליהנות מהגנות מיוחדות בחוק, אשר קובעות איסור חקירה אחרי השעה עשר בלילה וחובת הודעה להוריו של הקטין. ״הקצין אישר חקירה ללא הורה, כביכול מחשש לשיבוש הליכי חקירה״, מסבירה עו״ד אסעד. ״אבל צריך להבין שלרוב מאשרים דבר כזה רק מתוך הגנה על הקטין, אם ידיעת ההורה תסכן אותו. במקרה זה סביר להניח כי מה שהנחה את האישור הוא הגנה על אינטרסים של המשטרה ולא של הקטין״.

למחרת, התקיימה בנצרת הפגנה נוספת שהחלה בשעות הצהריים ובסופה נעצרו 13 קטינים מתוך 30 עצורים בסך הכל. משעות אחר הצהריים, חמישה עורכי דין חיכו מחוץ לתחנת המשטרה בנסיון להגיע אל העצורים, אך לא אושרה כניסתם עד השעה עשר בלילה, אז היו כבר כל הקטינים, פרט לאחד, אחרי החקירה. ״שכנעו אותם שפגישה עם עורך דין תזיק להם״, אמרה עו״ד אסעד.

כשנכנסו עורכי הדין לתחנת המשטרה, גילו כי הקטינים הוחתמו על מסמכים והודאות בעברית, על אף שחלקם הגדול לא יודע עברית בצורה מספקת כדי להבין את תוכנם. חלק מהקטינים נותרו עצורים במשך מספר ימים לאחר ההפגנה ושוחררו בתנאים מחמירים, בין השאר הרחקות ומעצרי בית לתקופות ארוכות.

"השוטרים הורידו את הכאפייה והשתינו עליה"

״יש לנו עדויות על אלימות שוטרים בעת המעצר והחקירה לאחר ההפגנה בנצרת. עצורים סיפרו שסבלו מסטירות, בעיטות, גידופים וקללות״, ספרה עו״ד מייסה ארשיד, שנכחה בתחנת המשטרה באותו הלילה. ״אחד מהעצורים שייצגתי, צעיר בן 19, הוכה על ידי השוטרים, דימם כתוצאה מהאלימות ולא פונה לבית החולים עד השעה 3 בלילה. צעיר נוסף שנעצר ביום ראשון סיפר שלאחר שהכניסו אותו לתחנת המשטרה הסירו מעליו את הכאפייה, השתינו עליה ולאחר מכן כרכו אותה סביב צווארו״.

עורכי הדין דיווחו על קטינים שנעצרו על אף העובדה שהם סובלים מבעיות רפואיות שונות – מאסתמה ועד פיגור שכלי. ״כמעט אף אחד מהעצורים בנצרת הוא לא פעיל פוליטי מוכר״, הוסיפה עו״ד ארשיד. ״חלקם עברו במקרה באיזור; אחד מהם היה עם רשימת קניות מול הסופר כשעצרו אותו. אין בהכרח קשר בין העבירות והחשדות שיוחסו לעצורים ומה שהיה בפועל״.

גם רשימת החשדות שעל בסיסם ביקשה המשטרה הארכות מעצר לחלק מהעצורים עשויים לגרום להרמת גבה עקב אופיים הגורף והיותם מבוססים על מידע חלקי או חסר. כך, מעצרו של צעיר בן 19 שנעצר בהפגנה בנצרת ונחשד בהשתתפות בהתקהלות אסורה וזריקת אבנים, נסמכה על המצאותו באירוע בו נזרקו אבנים, ולא בהאשמה כי הוא עצמו לקח חלק בזריקתן.

כלומר, העצור הוחזק והוארך מעצרו על סמך עבירה משמעותית שאינה מיוחסת לו באופן אישי אלא על סמך יחסה של המשטרה לעצורים ולנוכחים בהפגנה כמכלול. כמו כן, עורכת הדין המטפלת במקרה סיפרה כי במהלך חקירתו נשאל העצור בנוגע לעמדותיות הפוליטיות בנוגע לסרבנות גיוס צעירים ערבים לצבא, על אף שהנושא אינו רלוונטי כלל לסיבת המעצר.

> טייבה מאשימה: זו עיר בכלל? זה אפילו לא מחנה פליטים!

הפגנה ביפו נגד הגזענות והכיבוש (יותם רונן / אקטיבסטילס)

הפגנה ביפו נגד הגזענות והכיבוש (יותם רונן / אקטיבסטילס)

מהשיתוף בפייסבוק לתחנת המשטרה

היסוד הפוליטי צף ועולה שוב ושוב מעדויותיהם של העצורים בשבועות האחרונים. החשש כי המעצרים והחקירות משמשים ככלי לדיכוי ההפגנות מתעצמת עם סיפורו של ראפת עואישה, בן 20 מלקייה: ״נעצרתי אחרי ששתפתי פוסט שמזמין אנשים להפגנה שתוכננה באותו היום בלקייה״, מספר עואישה. ״חצי שעה לאחר מכן התקשרו אלי מתחנת המשטרה של באר שבע ובאו לקחת אותי מהמעונות של האוניברסיטה״.

עואישה נחקר ושוחרר לאחר שעה. מאוחר יותר באותו היום התקשרו אליו הוריו מביתם, בלקייה, וסיפרו לו שערכו חיפוש בבית. זמן קצר לאחר מכן הוא עוכב לחקירה נוספת, שבסופה נאמר לו כי הוא עצור. ״לאורך החקירה, שאלו אותי שוב ושוב על הפוסט שפרסמתי בפייסבוק וטענו שזו הסתה״, מספר עואישה. ״שאלתי אותם מה בדיוק הסתה בהזמנה להפגנה? אבל לא קיבלתי תשובה, רק מטח שאלות נוספות על תמונת הפרופיל שלי״. עואישה שינה את תמונת הפרופיל שלו לתמונת מוחמד אבו חד'יר. בבוקר שלאחר מכן, לאחר מספר שעות נוספות של חקירה, במסגרתה סבל מגידופים ודחיפות, לא קיבל מזון ולא פגש עורך דין, שוחרר עואישה. ההפגנה בלקייה, אותה פרסם עואישה באמצעות חשבון הפייסבוק שלו, כבר הסתיימה בשלב זה.

באותו היום נערכו הפגנות ביישובים נוספים בנגב ביניהם ערערה, חורה, תל שבע ושגב שלום, במחאה על רצח אבו ח׳דיר ופרץ האלימות והגזענות כלפי ערבים. מופיד אבו סוילם, בן 30 משגב שלום, נעצר יחד עם אחיו יומיים לאחר ההפגנה שהתקיימה ביישוב.

״אני ואח שלי (25) בכלל לא היינו בהפגנה עליה חקרו אותנו, אבל המשטרה טענה שזרקנו אבנים והסתנו את המשתתפים״, סיפר אבו סוילם. ״כל התיק המשטרתי שלי הוזן ממידע מודיעיני, בזמן שאני בכלל לא הייתי באזור״.

במהלך החקירה סבל אבו סוילם מיחס משפיל ומספר שוטרים פנו אליו כ״מחבל״ ו״טרוריסט״. על פי עדותו, בבית המעצר הוא פגש בכ-30 קטינים מערערה, שגב שלום, אום בטין, לקייה ורהט שנעצרו באשמת זריקת אבנים והסתה. חלקם עדיין במעצר על אף טענתם כי כלל לא היו בזירת ההפגנות. מעצרו של אבו סוילם הוארך בחמישה ימים, בהם נחקר רבות אודות חשבון הפייסבוק שלו. הוא שוחרר שעתיים לפני המשפט שנקבע לו, ללא כל תנאים.

״הם יודעים שאני פעיל חברתי ופוליטי ביישוב ופשוט רצו להפחיד, אז לקחו אותי לכמה ימים״, ספר אבו סוילם. ״ביום שישי האחרון תוכננה הפגנה בשגב שלום בזמן שאני הייתי במעצר ולמרות זאת הביאו אותי ביום שישי בבוקר לחקירה ושאלו אם אני תכננתי את ההפגנה״. באותו היום, פרסמה המשטרה הודעה באתר מקומי בו קראה לתושבי שגב שלום לא לצאת להפגנה.

״מעצרים כמו בגדה המערבית״

אל 83 העצורים שנעצרו בנגב בשבועיים האחרונים, הצטרף שלשום (רביעי) גם מעצרו של ראתב אבו קרינאת, רכז השטח של ארגון ״פורום דו קיום בנגב״, ששוחרר כ-24 שעות לאחר מכן ללא דיון משפטי. במקרה אחר, תשעה אנשים נעצרו ביישוב תל שבע בעודם יושבים בבית קפה הממוקם כשני קילומטרים מההפגנה שהתקיימה בישוב. הארכת מעצרם של החשודים התבססה, בין השאר, על סעיף אישום שמהווה חלק מהמשטר הצבאי בגדה המערבית וכלל אינו תקף בשטחי ישראל.

מגמה בולטת שנרשמה בשבועות האחרונים הייתה מעצר של פעילים זמן קצר לפני תחילת הפגנה במקום מגוריהם ושחרורם רק עם סיומה: בעכו נעצרו שלושה פעילים פוליטיים מרכזיים זמן קצר לפני הפגנה ושוחררו ביום שלאחריה, פעילים בולטים בשפרעם נעצרו זמן קצר לפני ההפגנה שתוכננה במקום והורחקו משפרעם ל-15 ימים ופעיל בולט ממג׳ד אל כרום נעצר לפני הפגנה שתוכננה בישוב והורחק ממנו למשך 15 ימים.

״נראה שהמטרה העיקרית של המשטרה היא מניעת פעילות פוליטית עתידית״, אמר מג׳ד כיאל, העובד בארגון זכויות האדם עדאלה. כיאל, עיתונאי ופעיל פוליטי אשר הפך זה מכבר לדמות מוכרת עקב נסיעה לביירות שהובילה למעצרו לפני כשלושה חודשים, נעצר ביום שני האחרון לאחר שהשתתף בהפגנה בחיפה נגד הרג אזרחים בעזה. ״אני ושני פעילים נוספים נעצרנו אחרי שההפגנה הסתיימה״, סיפר כיאל. ״ניכר שהמשטרה הייתה מעוניינת לשחרר אותנו בתנאים שימנעו מאיתנו להגיע להפגנה שמתוכננת בחיפה ביום שישי״.

> למה הם זורקים אבנים?

עצור בהפגנה במחאה על רצח הנער מוחמד אבו ח׳אדר, ערערה, יולי ה-5, 2015 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

עצור בהפגנה במחאה על רצח הנער מוחמד אבו ח׳אדר, ערערה, יולי ה-5, 2015 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

נאחזים בבתים כמו בעזה

אין ספק כי המעצרים הנרחבים של צעירים ופעילים פוליטיים ערבים בישראל מסמנים את החרפת היחס המשטרתי כלפיהם. השענות על מידע מודיעיני חסוי כבסיס למעצרים והיחס הקשה ממנו סובלים העצורים מזכיר במידת מה את המעצרים הנרחבים המופעלים כלפי קטינים ופעילים פוליטיים פלסטיניים בגדה המערבית, כפי שציינו חלק מהמרואיינים עמם שוחחתי לצורך הכתבה. אך האם יתכן כי המעצר המאסיבי של קטינים מצביע גם על השתתפות רבה יותר של קהל צעיר בהפגנות?

״ההפגנות עם הנוכחות הגדולה של צעירים, חלקם תלמידים בגילאי בית ספר, היו בעיקר ביישובים ערבים ולא בערים המעורבות״, מסבירה פידא שחאדה, פעילה פוליטית מלוד. ״בישובים האלה יש נוכחות מעט מסגרות פוליטיות מסודרות ואל החלל הזה נכנסו הצעירים, שיצאו להפגין באופן עצמאי וספונטני״.

חלק מהצעירים שהפגינו סיפרו כי הם רואים בפלסטינים החיים בעזה דוגמה למאבק של מי שלא מוכנים לוותר על בתיהם. ״יש שינוי דורי מסויים וברור שזה גם קשור לפייסבוק – יש זרימה של הרבה מידע ותמונות, הצעירים יודעים מה קורה בשועפט, בעזה ובכל מקום ומחוברים יותר״, מוסיפה שחאדה.

העובדה שהמחאה פרצה בזמן הרמדאן שנתה גם היא את חוקי המשחק; צעירים רבים יותר ערים בלילות, אחרי שבירת הצום, ובהתאם הפגנות רבות מתחילות רק בערב המאוחר ונמשכות אל תוך הלילה. ״צריך להבין שצעירים ערבים שגדלו אחרי שנת 2000 חיים עם נוכחות גדולה מאוד של משטרה סביבם״, מסכמת שחאדה. ״המפגש של רבים מהם עם יהודים היה או בהתקלויות עם המשטרה או במפגשים אחרים מלאי גזענות ואנחנו רואים עכשיו את ההתפרצות״.

> זה לא נגמר, ויש עוד מקום לאופטימיות: מכתב לסייד קשוע


מדובר מחוז צפון של משטרת ישראל נמסר בתגובה:

המשטרה כבדה את רצון הציבור להביע מחאתו ואפשרה זאת במגבלות החוק, מאחר וחלק מהמפגינים לא עמדו בתנאי ההפגנה ובהוראות שניתנו על ידי כוח המשטרה בשטח, בוצעו מס' פעולות אכיפה נחושות ובלתי מתפשרות שהביאו למעצר החשודים ולהחזרת החיים למסלולם.

מתחילת האירועים ובמהלך השבועיים האחרונים נעצרו בתחומי המחוז הצפוני 175 חשודים (121 בגירים , 54 קטינים) בחשד לעבירות שונות כגון: התקהלות אסורה, ידויי אבנים, הבערת צמיגים, נזק לרכוש, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, הסתה, תקיפת שוטרים ועוד.

עד כה הוגשו 29 כתבי אישום כנגד 42 חשודים החקירה בעיצומה וצפויים כתבי אישום נוספים. משטרת ישראל היא משטרה לאומית השייכת לכלל אזרחי ישראל וגם באירועים האחרונים המשטרה פעלה ברגישות ובסובלנות ,ללא משוא פנים כלפי פרטים וקבוצות בחברה תוך שמירה על הסדר ועל ביטחונו האישי של האזרח.

אנו רוצים לחזק את ידה של ההנהגה המקומית שסייעה למשטרה בהרגעת המפגינים ובחרה לנקוט בכל האמצעים בכדי למנוע פגיעה במרקם היחסים הקיים בין כלל הדתות במחוז הצפוני. אנו דוחים טענות שהועלו בפנייתך לפיהן המשטרה במחוז הצפוני נקטה במדיניות של מעצרי מניעה ומדגישים כי מעצר חשוד התבצע בעקבות חשד לקיומה של עבירה פלילית שנעברה ובהתאם לעילות הקבועות בחוק. לענין טענות המפגינים כפי שהוצגו בפנייתך, ניתן להפנותם לרשות המוסכמת כדי שטענות אלו ייבדקו פרטנית.

מדוברת מרחב נגב של משטרת ישראל נמסר:

שוטרי מרחב נגב מחוז דרום עצרו 83 חשודים במעורבות בהפרות הסדר וביידוי האבנים לעבר רכבים חולפים וכוחות הביטחון שאירעו במרחב נגב לפני כשבועיים. עד כה הוגשו 27 כתבי אישום וצפויים כתבי אישום נוספים.

המשטרה מכבדת את רצון הציבור להביע את מחאתו ומתירה לקיים את המחאה תחת תנאים מוכבדים של כיבוד החוק, שמירת שלום הציבור ורכושו וכן שמירת הסדר הציבורי ושגרת חיי הנהגים ועוברי האורח. במהלך השבועות האחרונים התרחשו אירועי הפרות סדר ויידוי אבנים לעבר רכבים חולפים וכוחות משטרה שהסלימו ובעקבות טיפול מקיף ונוקב של משטרת המחוז הדרומי הסתיימו.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf