newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אל תחששו לומר: מאסנו ביחסי הכוח המעוותים בישראל

אל תתנו לקלישאה של "חוק ההמלצות" לפספס את גודל השעה: עשרות אלפים מתאספים כדי לומר מאסנו מהכוח המושחת המופעל נגדנו. אותו כוח המופעל נגד לא-יהודים, נשים, מזרחים, חלשים, בעלי חיים ועוד. הגיעה העת לשנות את יחסי הכוח

מאת:

כותב אורח: ברק כהן

עשרות אלפי בני אדם יצאו במוצ"ש שעבר לצעידה משותפת ברחובות תל אביב. לפי ההערכה צפויים לצאת רבבות גם במוצאי השבת הקרובה. על מה ולמה?

המצג התקשורתי, השטחי והקלישאתי כדרכו, תאר את ההפגנה בתור תגובה אזרחית לאותו "חוק ההמלצות" שנועד לסייע לבנימין נתניהו בכל הנוגע לחקירותיו הפליליות. דברי חקיקה פוגעניים ומסוכנים הרבה יותר לא הובילו ליציאה מאסיבית לרחובות. משהו אחר קרה. זהו אותו משהו שקורה אחת לאיזה זמן, במועד בלתי צפוי, מבלי שניתן לייחסו לאיזה תכנון מוקדם.

אוכלוסייה רחבה המבקשת להביע תחושת מיאוס וחוסר האונים מן המערכות השלטוניות השונות ומיחסי הכוחות המעוותים בחברה. ציבור אשר לא נוקט כל פעולה מבלי שהיא תגובה בניסוח מוקדם וברור, באינטרס אישי ישיר ומבלי לשלם חלילה מחיר כלשהו. אחת לאיזה זמן, נפתח אותו שער והניסוח המוקדם נדחק הצידה, האינטרס האישי נסוג לשעה הבאה.

> הפרקליטות מנהלת מרדף פוליטי, אבל לא היא תפיל את נתניהו

אלפים ב"צעדת הבושה" בתל אביב נגד שחיתות שלטונית (תומר נויברג / פלאש 90)

אלפים ב"צעדת הבושה" בתל אביב נגד שחיתות שלטונית (תומר נויברג / פלאש 90)

האם הם מוכנים למחיר והקרבה? מוכנים לשלם משהו, ולו בעצם יציאה להפגנה וסיבוב במרחב הציבורי, רק לפרוק את אותה בחילה פוליטית וחברתית המתרוממת עד לקצה העליון של הושט, ומתפזרת ברחובותיה של העיר.

להטות את יחסי הכוחות

נוח להתמקד בתביעה צרה אודות שחיתות ראש הממשלה, ביחס לחוק ספציפי הנוגע לחקירותיו שלו. זה עושה סדר, זה ניסוח מוקדם, לא מאיים ולא גובה איזה מחיר. בסך הכל רוצים ראש ממשלה שכאשר הוא חשוד בפלילים לא יעשה שימוש בכוחו השלטוני למען טובתו האישית.

ואני אומר – אל חשש מהאמת הרחבה והעמוקה יותר. אל חשש לומר: מאסנו בכוח המופרע והחולני הפועל עלינו בכל רכיב בחיינו. באה השעה להטות את יחסי הכוחות. ניתן גם לנסח תביעה רחבה כזו מראש, ניתן ליהנות ממנה וניתן גם להגיע איתה להישגים ללא מחיר חריף מדי.

כך התביעה לשוויון אזרחי בין יהודים לבין מי שאינם יהודים, המבקשת לסלק יתרון מובנה בשיטת המשטר, המכוון לרעת מי שנגזר עליו להיוולד מחוץ למעגל הגנטי היהודי. זהו שימוש פסול בכוח לטובת היהודי, בדיוק כשם שנתניהו עושה שימוש פסול בכוח לטובת משרתו השלטונית. כך התביעה לשוויון אזרחי בין מי שגוון עורו כהה, לבין מי שגון עורו בהיר. משטר המקנה יתרון מובנה לבהיר העור – פירושו שימוש פסול בכוח לרעת כהי עור, ולטובת כוחו של בהיר העור.

כך התביעה לשוויון מגדרי התוקפת יחסי כוחות מעוותים – חברתיים, פוליטיים וכלכליים – בין גברים לנשים, באופן פסול ומובנה לטובת גברים. בדיוק כשם שנתניהו נהנה מכוחו השלטוני לטובת עצמו, אנו הגברים נהנים לטובת עצמנו. כך התביעה הטבעונית, שאולי משקפת בצורה מובהקת את הפער ביחסי הכוחות בין המין האנושי לבין בעלי החיים. הפיכת יצור חי למוצר. בוודאי בולט הדבר בתעשיית הבשר החלב והביצים. האדם נהנה מכוחו על בעלי החיים, וסוחט את הכוח העודף הזה עד הקצה.

כך התביעות הסוציאליות הנוגעות לנכים, לנזקקי דיור ציבורי, לחולים פיזית ולפגועים נפשית. כך לגבי כל מי שהוא חלש באיזו אופן – כלכלי, פיזי או מנטלי, ונזקק ליד מושטת. החזק נהנה מחוזקו, ואין כל סיבה טבעית ויצרית שיוותר במשהו לטובת החלש ממנו. בדיוק כמו ראש ממשלה, ששחיתותו היא בסך הכל שימוש בכוחו ככל שהוא יכול, מבלי להתחשב במי שחלש ממנו אלקטורלית.

> העולם אולי שייך לצעירים אבל המבוגרים כבשו את שדרות רוטשילד

כך התביעות להגנה על מבקשי מקלט, שחולשתם כפליטים הנמלטים לחברות זרות להם, מוכרת מאז ומעולם. לגבינו כיהודים חלות מצוות ברורות וחד משמעיות. כך אותו אזרח שחטף מהלומות משוטר, והואשם בעצמו בשקר בתקיפה – רק משום שהשוטר יכול לעשות שימוש פסול בכוחו השלטוני. כך אותם חיובים ועושק כלכלי מצד הבנקאים, רק משום שכוחם מאפשר להם. החזק כלכלית מורשה לעשות ככל שכוחו נתון לו. בדיוק כמו ראש ממשלה מושחת.

ניתן להמשיך ולהמשיך למנות עוד ועוד מוקדים שבגינם עולה אותו מיאוס, המוביל בסופו של דבר ליציאה רחבה לרחובות. היסוד שבכל היציאות השונות לרחוב היא התביעה לשינוי ותיקון יחסי הכוחות, המעוותים בגזרות השונות. במוצאי השבת הקרובה נצא מגזרות שונות לתביעה מרכזית ויסודית אחת – גיבוש הסדר חדש שישקף יחסי כוחות מאוזנים בכל רכיבי החיים המשותפים. אנחנו במתקפה כוללת נגד מוקדי הכוח העושים בנו כרצונם.

הצטרפות הזירות השונות אינה יציאה נגד מאבק הממוקד בשחיתות ראש הממשלה, כפי שהחל בפתח תקווה והופנה ליועץ המשפטי לממשלה. שחיתות הממשלה ידועה לכל והמאבק בה חשוב וראוי. ההפך הוא הנכון – ההצטרפות מבטאת ניסיון הכרחי להרחבת המאבק האזרחי למוקדי עוול נוספים, תוך התמודדות מול האתגר המורכב ביותר: גיבוש הסכמה בין מגוון יושבות ויושבי הארץ על יחסי כוחות חדשים, מאוזנים, הוגנים וכנים.

נצא, חלשות וחלשים יחד, ויהיה ה' עמנו.

עו"ד ברק כהן הוא פעיל פוליטי למען כינון חוקה

> ההפגנה החריגה של עשרות אלפי הכועסים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf