newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מבצע פשקוויל: פעולת הנשים שהסעירה את הרחוב החרדי

מאות פשקוולים נתלו על ידי פעילות פמיניסטיות דתיות שפשטו על רחובות ירושלים, אלעד, בית שמש ובני ברק. לילה עם הפעילות של "לא נבחרות-לא בוחרות", הדורשות מהמפלגות החרדיות לשלב נשים ברשימתן לכנסת

מאת:

כותב אורח: כ'

אולי הדבר הכי טוב לפתוח בו כדי לסכם את מאורעות ליל אמש הוא להראות את צילום המסך הזה, שהגיע לידי בסביבות השעה שלוש לפנות בוקר מחבר, ספק חרדי ספק דתל"ש, שהיה ער ובסוד העניינים:

מבצע פשקוויל

ראשית יש לציין כי שולח ה-SMS טעה. לא מדובר בחילונים. הרוב המכריע של מי שחלקתי איתן את הלילה היו נשים, דתיות ומסורתיות (ויש הנותנים בהם סימנים- פדלחו"שיות). בנוסף, לא מדובר בארגון, אלא בהתארגנות אד-הוקית שנענתה לקריאה.

האיום: מרי אלקטורלי

"לא נבחרות-לא בוחרות", זהו הסלוגן של מאבק הנשים על שוויון בייצוג הפוליטי בחברה החרדית. אני מניח שהוא מהווה איום או קריאה למרד מצביעות – איום אשר עלול להביא לצמצום כוחן של המפלגות החרדיות בחצי עקב הימנעות הנשים מהצבעה עד אשר נשים יורשו להיות חלק מהרשימה המפלגתית.

קשה להעריך מהו גודל התנועה בקרב נשות החברה החרדית. מקורות אומרים כי הגרעין הקשה מונה כמה עשרות וכי המעגל הרחב מהווה כמה אלפים של נשים חרדיות אשר מעוניינות לקחת חלק בניהול ובהובלת החברה החרדית מעמדת הכוח המפלגתית, זכות השמורה רק לגברים נכון לעכשיו.

יש שציפו כי בתו של המר"ן זצ"ל תפרוץ את המחסום ותהיה חברת הכנסת החרדית הראשונה, אולם המהלך נבלם. הרבנית עדינה בר שלום, אישה חרדית פורמת גבולות בזכות עצמה (ואולי כמובן בזכות הייחוס המשפחתי) הסתפקה בתפקיד ראש מועצת הנשים בש"ס, תפקיד אשר אין אנו יודעים עתה מה יהיה טיבו והשפעתו.

ומי החרדים והחרדיות שלא יצביעו לפי צו המגזר?

מבצע פשקוויל

מבצע פשקוויל

המאבק החל כבר בשנת 2012. לאחד משיאיו הוא הגיע סביב הבחירות המוניציפאליות בירושלים, בהן ביקשה אישה חרדית בשם רחלי איבנבוים להתמודד במקום ריאלי וויתרה לאחר מסכת איומים ולחצים. המאבק עלה שוב לכותרות לאחרונה לקראת בחירות 2015. לצד חיבוק חם בחלק מכלי התקשורת והציבור החילוני, קיימת התעלמות מכוונת מהנושא בכלי התקשורת המרכזיים בחברה החרדית. יתרה מזאת, ישנם נסיונות להגחיך את המאבק ולהציג את נשותיו כ"לא-חרדיות". זהו שקר כמובן.

כלי התקשורת האלטרנטיבי: פשקוויל

עד אמש המאבק נשאר במסגרת המדיה האינטרנטית והפרינט: עצומות, גיוס כספים דרך אתר "מימונה" וטורים באתרי חדשות. אמש נחצה הקו, כאשר עשרות מתנדבות יצאו מתוך הפייסבוק אל הרחוב באחת בלילה, במטרה לסייע להדבקת הפשקווילים בערים ירושלים, בני ברק, אלעד ובית שמש.

המבצע הוביל לנוכחות מרשימה ברחובות. ניתן לקרוא את הכתבה ב-ynet, שהושגה בעמל רב של דברור סיזיפי, אולם הייתי רוצה להאיר זוויות אחרות ולספר למה אני – מתנדב גנרי – הייתי שם.

פשקוויל הוא מודעת רחוב בעולם החרדי. הוא משמש להעברת מסרים בלתי פורמליים, דברי תורה, ככלי לשלהוב והלהטת הרוחות, כאמצעי לפרסום חדשות. בדרך כלל הוא שופר של הממסד הרבני, תעמולה במלחמת החצרות, כלי במאבק בין בעלז, אוירבך גור ואחרים וכמובן נגד החילונים ומדינת ישראל הרשעה. כמו שאר כלי התקשורת החרדיים גם הפשקוויל נשלט בידי גברים בעיקר.

> איך בדיוק נולדה האגדה שציפי לבני יכולה להגיע להסכם עם הפלסטינים?

מבצע פשקוויל 3

פרובוקציות, הודעות לתקשורת, הפגנות מחאה, סירוב – אלו הם חלק מהכלים העומדים בפני כגבר אקטיביסט חילוני בבואי לנסות ולשנות מציאות. אולם אף אחד מהכלים הללו אינו זמין כמעט לשימושן של נשים ואמהות במגזר החרדי. תבינו, הנשים החרדיות הן המנוע שמזין ומשמר את המכניזם הקרוי החברה החרדית, מכניזם אוטופיסטי אשר בנוי סביב חברת הלומדים.

ברור כבר לכולם כי החברה החרדית מצוייה במשבר ובמסלול התנגשות מואץ עם מדינת ישראל. כלכלית, דמוגרפית, פוליטית. יש פה בעיה, סלע שהונח לפתחו של דורנו, אחד מיני רבים שאלוהים לא ברא, ולא הוא, וגם לא יאיר לפיד ודנון, יוכלו להרימו.

בימים אלו נכתבת תיזה במרכז הבין תחומי אודות הפמיניזם החרדי. לתיזה אין מנחה מוגדר, באותו אופן שאין שסתום לשחרור הלחץ בחברה החרדית. ועדיין אני מאמין שאם יבוא שינוי, הוא יבוא מנשות החברה החרדית.

נשים חרדיות עושות פוליטיקה

השעה אחת בלילה בכיכר השבת, ושבאבניק חרדי נכנס לתוך החבורה שלנו ומרוקן דלי דבק. עימות ניצת, והרחובות מתמלאים ברכבים יוקרתיים נהוגים בידי חרדים חמושים במצלמות אייפון ובעיניים בולשות. מפחיד ומטריד. קבוצה של נשים עוברת, מדביקה מודעות בחשש. פה ושם רכבים צופרים במטרה להעיר את הרחוב. אך לשווא. הצוותים מתפזרים באנדרלמוסיה אל ארבעת רוחות השמיים וממלאים את משימותיהם. תוך שעה מודבקות מאתיים מודעות, אגב גניבה של כמה על ידי אחד מהגברים. משם מתפצל הכוח: הרוב מתפזר לבתים, חוליה לכיוון בית שמש, ושני רכבים לאלעד, ולאחר מכן לבני ברק למפגש עם עוד מתנדבות. מרשים.

בשעה 10 בבוקר שלאחר מכן באתר כיכר השבת עוד מבולבלים. מישהו שם לא קלט את הציניות הארסית בה נוסחה המודעה:

מבצע פשקוויל

צילום מסך אתר כיכר השבת

בשעה 12 הידיעה מוסרת, אחרי באזז הולך וגדל בציבור החרדי. המימד התקשורתי מוצה עד תום עם עליית סיקור הפעילות באתר ynet.

הפשקוויל המלא

הפשקוויל המלא

אז איך אפשר לעזור? אני מניח שכל לחץ יעזור. אתם פעילים במפלגות? דברו עם המועמד המפלגות עליכם בפריימריז, בקשו ממנו להתבטא בנושא. עיזרו לקמפיין איסוף החתימות נגד מפלגות שאינן משלבות נשים ברשימתן מתוך מדיניות. תרמו על ידי הזמנת הרצאות במימונהכאן ניתן למצוא עוד מידע על מאבק "לא נבחרות-לא בוחרות".

כ' הוא פעיל חברתי, בוגר תנועת נוער, מתגורר בקומונה בירושלים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf