newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מבקשי המקלט האריתראים נואשים: "עם מי צריך לדבר כדי לקבל הגנה?"

יום העצמאות האריתראי עבר בשקט יחסי, אך יומיים לאחר מכן נרצח עוד מבקש מקלט על ידי תומכי משטר. עדי ראייה מספרים שהתוקפים באו חמושים בגרזנים, סכינים, אבנים גדולות ועוד, ושלא היתה משטרה במקום. בהמשך, נעצרו אנשים שבאו לבקר את הפצועים באיכילוב. רובם כבר שוחררו

מאת:
שוטרים מחוץ לכינוס האבלים בדרום תל אביב, ב-28 במאי 2024 (צילום: אורן זיו)

הנרצח היה הקורבן השני החודש להתקפות מצד תומכי הדיקטטורה. שוטרים מחוץ לכינוס האבלים בדרום תל אביב, ב-28 במאי 2024 (צילום: אורן זיו)

אתמול (שלישי) בבוקר אפשר היה לראות אבנים ושברי בקבוקים מפוזרים ברחוב ההגנה, בכניסה לשכונת התקווה בדרום תל אביב, באזור שבו נרצח לילה קודם ס', מבקש מקלט מאריתריאה, במהלך התקפה של תומכי משטר. מבקש מקלט שעובד במכולת סמוכה היה עסוק בניקוי כתם הדם מהמדרכה מול בית העסק שלו. "הרגו את חבר שלי", הוא אמר בשקט.

סרטון שצולם מאחת הדירות באזור מתעד את הרגעים שאחרי ההתקפה, ורואים בו את ס' שרוע על הקרקע, ושלושה גברים, חלקם חבושי קסדות, מתרחקים מהמקום.

ס', ששמו עדיין לא פורסם מכיוון שלא כל משפחתו באריתריאה קיבלה את בשורת מותו, הוא הקורבן השני החודש להתקפות מצד תומכי הדיקטטורה נגד מבקשי המקלט שפעילים נגד המשטר.

מקום הרצח – בית קפה ששייך למתנגדי משטר בכניסה לשכונת התקווה, שנחשבת מעוזם של תומכי הדיקטטורה – כבר סובל מהתקפות. אחת מהן התרחשה בשבוע שעבר, כשאיברח אפוורקי (38), פעיל מוכר נגד המשטר שעבד בבית הקפה, נרצח על ידי תומכי משטר בתום הפגנה מול המשטרה כשחזר לביתו בשכונה. בתום ימי האבל המקום נפתח מחדש, ותומכי משטר תקפו את הנוכחים הרבים שהגיעו לשם ביום ראשון בשבוע שעבר.

בסוף השבוע האחרון חל יום העצמאות האריתראי, ומתנגדי המשטר הזהירו מראש כי הימים סביב המועד עשויים להוביל לאלימות, וכי אפוורקי לא יהיה הקורבן האחרון. בסופו של דבר לא התקיימה חגיגה רשמית, ונראה היה כי סוף השבוע עבר בשקט יחסי. אבל אז הגיעה ההתקפה.

>> לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

תומכי המשטר הגיעו ביום שני, סביב 11 וחצי בלילה. לפי עדויות, הם היו מצוידים באבנים, סכינים וגרזנים. אחרי ההתקפה הראשונית, מתנגדי המשטר הזעיקו סיוע, וגם שוטרים רבים הגיעו למקום, והשתמשו ברימוני הלם ואלות כדי לפזר את הנוכחים ולדחוק אותם עד שכונת נווה שאנן הסמוכה. בסך הכל נעצרו 24 אנשים, וארבעה פצועים אושפזו בבית חולים.

"ישבנו בבית קפה עם אוכל שהבאנו, והגיעו תומכי משטר משני הצדדים", סיפר מבקש מקלט שהיה במקום. "הם הגיעו עם חפצים, גז מדמיע, סכינים, מה לא. היו להם שקיות עם אבנים. הם באו עם עגלות סופר ומכוניות בלי מספרי זיהוי. זה היה מזעזע. חלקם היו עם כפפות וקסדות של אופנוענים".

אסי, מבקש מקלט נוסף שהיה במקום ביום שני בלילה, סיפר: "בהתחלה באו כמה אנשים לחמם (את האווירה). הם זרקו אבנים גדולות ונהיה בלגן. לא היה לאן לברוח. הם היו מאורגנים. אנחנו לא עשינו כלום, והם באו אלינו עם גרזנים, סכינים, ברזלים ואבנים. ראיתי אנשים שנדקרו". לגבי הנרצח, אמר אסי: "לא היתה משטרה במקום. התומכים ראו שהיינו קצת אנשים (בקפה), אז הם באו וזרקו אבנים והרגו בן אדם, הוא היה מעל גיל 50, יש לו ילד בגיל שלי, בן 32, הוא לא היה יכול להגן על עצמו".

ביום שלישי בצהריים התכנסו מאות מבקשי מקלט באולם בדרום תל אביב, שמשמש כמועדון בימי שגרה, כדי להתאבל. הגברים ישבו בחוץ, והנשים היו בתוך האולם, לבושות לבן. לקראת 14:00 החלו להתאסף שוטרים מחוץ למתחם, ספק כדי לאבטח וספק כדי לפקח על הנוכחים. שני שוטרים לבושי אזרחי התעקשו  להיכנס לאולם שבו התאבלו הנשים. שוטרת אחת ערכה חיפוש בתיק של מבקש מקלט, ומצאה שם גז מדמיע. "הם (תומכי המשטר) מסתובבים עם נשק, סכינים וגרזנים. אנחנו צריכים להגן על עצמנו", הסביר אחד הנוכחים.

נשים מתאבלות על מבקש המקלט שנרצח בדרום תל אביב, ב-28 במאי 2024 (צילום: אורן זיו)

"יש לנו ילדים, יש ישראלים שגרים שם, יכולים לעצור את זה. זה כואב". נשים מתאבלות על מבקש המקלט שנרצח בדרום תל אביב, ב-28 במאי 2024 (צילום: אורן זיו)

הזעם כלפי המשטרה – שנתפסת כמי שלא עושה מספיק כדי להגן על מתנגדי המשטר – היה גדול. "עם מי צריך לדבר כדי שיטפלו במצב, כדי שנקבל הגנה?", תהתה סמרי, מבקשת מקלט בת 28 ואם לשניים, שגרה בשכונת התקווה. "יש לנו ילדים, יש ישראלים שגרים שם, יכולים לעצור את זה. אני לא יודעת מה לומר, זה כואב. אני אומרת לבעלי שייכנס בארבע הביתה, כדי שלא יקרה לו משהו דומה".

לדברי סמרי, ההתקפות קורות בעיקר בשכונת התקווה, מכיוון "שאנחנו לא הרבה שם, מי שנגד הדיקטטורה. התומכים שם. כשאתה יוצא מהעבודה, מחכים לך ארבעה או חמישה אנשים, הם עושים מה שהם רוצים. ביום שני לא ישנתי עד חמש וחצי בבוקר, שמעתי את כל הרעש, את רימוני ההלם". סמרי אמרה שהיא רוצה לעבור לשכונה אחרת, "אבל לא מצאתי דירה".

חשדות "ברף הנמוך"

בספטמבר 2023 אירעו עימותים קשים בדרום תל אביב בין תומכי ומתנגדי משטר אריתראים החיים בישראל. גל האלימות התחיל ב-2 בספטמבר, אחרי ששגרירות אריתריאה ארגנה "פסטיבל קיץ", המתקיים גם במדינות אחרות, כדי לגייס כסף ותמיכה ממבקשי המקלט. זאת בנוסף ל-2% מס ההכנסה שהמשטר האריתריאי מנסה לגבות ממי שעזב את המדינה ומעוניין לשלוח כספים לבני משפחתו שנותרו מאחור. המס מכניס למדינה הרודנית והענייה מאות מיליוני דולרים בשנה.

בשבועות שלאחר העימותים נרצחו שני מבקשי מקלט: ב-26 בספטמבר נרצח בתל אביב היילה מספין, 50, שלפי עדויות יצא בשעת לילה מעבודתו, נתקל בתומכי משטר שביקשו לבדוק את הטלפון הנייד שלו, וכשסירב, דקרו אותו. ב-30 בספטמבר נרצח מבקש מקלט כבן 35 בקטטה בין תומכי ומתנגדי משטר בנתניה.

בתחילת החודש פרסמנו כאן דיווח על החשש של מתנגדי המשטר מפני גל אלימות לקראת יום העצמאות האריתראי והדרישה שלהם מהמשטרה להגן עליהם. "זה הבית שלי, גדלתי פה ואני לא מרגישה בטוחה בגלל אנשים שמאיימים עלי בשל הדעות שלי", סיפרה מרי מזטגו, 19, מבקשת מקלט שהגיעה מאריתריאה בגיל שבע, את המצב בשכונת התקווה ימים לפני הרצח. כעת התחושה היא כי אירועי ספטמבר 2023 חוזרים על עצמם.

15 מהעצורים באירוע האחרון נעצרו ביום שלישי לפנות בוקר, כשהגיעו לבית החולים איכילוב לבקר את הפצועים מההתקפה. אחת מעורכות הדין של העצורים, עו"ד נעם אשחר מטעם הסניגוריה הציבורית, אמרה בדיון בבית משפט השלום כי מבקשי המקלט שנעצרו בבית החולים נתפסו ללא סיבה. לדבריה, הם "נאספו בחצר האחורית של תחנת יפו בערימה, אזוקים באזיקונים, חלקם עם ידיים מאחורי הגב וחלקם מלפנים, שוכבים על הרצפה, כאשר אין שום דבר, ולו בדל ראייה או משהו שקושר אותם למהומה שהתרחשה במרחק גיאוגרפי ניכר מהמקום שבו נעצרו".

השופטת קבעה כי החשד נגדם נמצא "ברף הנמוך", והם שוחררו אחר הצהריים בערבות של 1,000 שקל. מעצרם של ארבעה אחרים הוארך, וחמישה הורחקו מתל אביב לשבוע.

מחאת מבקשות מקלט אריתראיות מחוץ למשטרת מחוז תל אביב, ב-9 במאי 2024 (צילום: אורן זיו)

חששו מגל אלימות. מחאת מבקשות מקלט אריתראיות מחוץ למשטרת מחוז תל אביב, ב-9 במאי 2024 (צילום: אורן זיו)

ממשטרת ישראל נמסר אחרי האירוע: "משטרת ישראל פתחה בחקירה בחשד לאירוע רצח של נתין ממוצא אריתראי. בעקבות דיווח על קטטה והתפרעויות, שכללו השלכת אבנים, שימוש באלות ודוקרנים ברחוב ההגנה בתל אביב של כמה חשודים ממוצא אריתראי, הוקפצו כוחות גדולים של משטרה ולוחמי מג"ב למקום, והחלו בפיזור המתפרעים, תוך שימוש באמצעי הפרות סדר. ממקום האירוע פונו על ידי צוותי מד"א כמה פצועים בדרגות פציעה שונות למרכז הרפואי איכילוב, כאשר מותו של אחד המעורבים נקבע בבי"ח.

"מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, קיים הערכת מצב בזירה, בהשתתפות פיקוד המחוז ומרחב איילון, והטיל את חקירת אירוע הרצח על היחידה המרכזית של מחוז תל אביב. כמו כן, הנחה מפקד המחוז לתגבר את הכוחות באזור בעשרות שוטרים בתקופה הקרובה.

"במקביל, כוחות גדולים המשיכו בפעילות באזור לאיתור חשודים ואיסוף ממצאים מהזירה. עד כה נעצרו למעלה מ-20 חשודים ממוצא אריתראי שנכחו בסמוך לקטטה וההתפרעויות. צפויים מעצרים נוספים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
שלט חוצות של קמפיין התומך בגיוס חרדים בירושלים, ב-26 במאי 2024 (צילום: נועם רבקין פנטון / פלאש90)

שלט חוצות של קמפיין התומך בגיוס חרדים בירושלים, ב-26 במאי 2024 (צילום: נועם רבקין פנטון / פלאש90)

רוצים "שוויון בנטל"? תפרידו דת ממדינה

לא חוסר השוויון הוא מה שמוציא את החילונים מדעתם, אלא הסירוב החרדי לרכוש את "כרטיס הכניסה לישראליות" שמעניק הצבא. אבל המדינה עצמה היא זו שנתנה לאורתודוקסים את הבעלות על היהדות, וכעת מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf