newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מבקש מקלט אריתראי נרצח ע"י תומכי משטר. "כולנו בסכנה"

לקראת יום העצמאות האריתראי, מבקשי מקלט מתנגדי המשטר הרודני מפצירים במשטרה למנוע קיום אירועים חגיגיים ולהגן עליהם מפני תומכי המשטר. "הם רדפו אותנו בארצנו וממשיכים לרדוף אותנו כאן", אומרים פעילים

מאת:
מחאה של מבקשות מקלט מחוץ למשטרת מחוז תל אביב (צילום: אורן זיו)

"אם היתה שם עצמאות, לא הייתי באה לפה". מחאת מבקשות מקלט אריתראיות מחוץ למשטרת מחוז תל אביב, 9 במאי 2024 (צילום: אורן זיו)

ביום חמישי האחרון בשעת בוקר, כ-200 מבקשות ומבקשי מקלט מאריתריאה הפגינו סמוך למשטרת מחוז תל אביב, בדרישה למנוע מהשגרירות האריתראית ומתומכי הדיקטטורה שחיים בישראל לציין את יום העצמאות האריתראי, שחל ב-25 במאי. החגיגות מהוות מדי שנה מוקד למתיחות ולעימותים בין תומכי המשטר ומתנגדיו, אשר בספטמבר האחרון ניהלו עימותים קשים סביב פסטיבל שארגנה השגרירות בעיר.

המפגינות – רובן המוחלט נשים – דרשו מהמשטרה להגן על מתנגדי המשטר, שבחודשים האחרונים נתונים למסע של איומים ואלימות. בשלטים שנשאו המפגינות, לבושות בחולצות כחולות – סמל ההתנגדות לדיקטטורה, נכתב בין היתר בעברית ובאנגלית "אנחנו צריכים הגנה", "הם סוכנים של הדיקטטור" ו"הם רדפו אותנו בארצנו ורדפו אותנו לכאן כדי להרוג אותנו".

"אם יש עצמאות (בארתיראה; א"ז), למה הם צריכים להיות כאן?", שאלה מרהאווית, בת 28. "אני יצאתי מהמדינה בגיל 16. אם היתה שם עצמאות, לא הייתי באה לפה. אני לא יכולה לחיות בחופשיות, לצאת לסיבוב ברחובות, מאיימים עלינו, באים אלינו עם סכינים, אנחנו מפחדים. אני רוצים הגנה מהמשטרה. אנחנו לא רוצים לחזור לשגרה של 2 בספטמבר. ברחנו מהמדינה לפה וגם כאן רודפים אחרינו".

המחאה עברה בשקט, אך לאחר שהסתיימה, שני תומכי משטר, כך על פי חשד המשטרה, דקרו למוות את איברח אפוורקי, בן 38, פעיל מוכר נגד המשטר, בשעה שחזר לביתו בשכונת התקווה. השכונה ידועה כמוקד של תומכי המשטר ולא פעם התרחשו בה תקריות אלימות. מאוחר יותר, במה שנראה פעולת תגמול, נדקר תומך משטר ופונה לבית חולים.

בספטמבר 2023 התרחשו עימותים קשים בדרום תל אביב בין תומכי ומתנגדי משטר אריתראים החיים בישראל. גל האלימות התחיל ב-2 בספטמבר, אחרי ששגרירות אריתריאה ארגנה "פסטיבל קיץ", המתקיים גם במדינות אחרות, כדי לגייס כסף ותמיכה ממבקשי המקלט. זאת בנוסף ל-2% מס ההכנסה שהמשטר האריתריאי מנסה לגבות ממי שעזב את המדינה ומעוניין לשלוח כספים לבני משפחתו שנותרו מאחור. המס מכניס למדינה הרודנית והענייה מאות מיליוני דולרים בשנה. בשבועות שלאחר העימותים נרצחו שני מבקשי מקלט: ב-26 בספטמבר נרצח בתל אביב היילה מספין, 50, לאחר שלפי עדויות יצא בשעת לילה מעבודתו, נתקל בתומכי משטר שביקשו לבדוק את הטלפון הנייד שלו, וכשסירב, דקרו אותו. ב-30 בספטמבר נרצח מבקש מקלט כבן 35 בקטטה בין תומכי ומתנגדי משטר בנתניה. כמו כן נרצח בחודשים האחרונים מבקש מקלט נוסף, ככל הנראה תומך משטר, בראשון לציון.

מבקשות מקלט בסוכת האבלים לאחר הרצחו של מבקש מקלו מתנגד משטר בתל אביב (צילום אורן זיו)

מבקשות מקלט באולם האבלים לאחר הרצחו של מתנגד משטר בתל אביב (צילום אורן זיו)

בדו"ח "דיקטטורה ללא גבולות", שפרסם החודש המוקד לפליטים ולמהגרים, מוזכר אפוורקי, שנרצח השבוע, כאחד ממבקשי המקלט שנעצרו במעצר מנהלי בעקבות האירועים בספטמבר. הוא שוחרר בסיוע המוקד לאחר 18 ימי כליאה. הדו"ח, שנכתב לפני שנרצח, מציין כי אפוורקי "נעצר על ידי המשטרה כשיצא לרכוש בקבוקי מים לבני משפחתו חודש לאחר ההפגנה, והותקף על ידי תומכי המשטר. חוקר המשטרה האשים אותו בכך שתכנן לצאת לעימות עם תומכי משטר באותו הערב, על אף שנעצר רק בקרבת מקום וללא כל אמצעי תקיפה או הגנה בידיו".

בדו"ח מצוטטים דבריו של אפווקי בחקירה, המעידים על הרדיפה ממנה סבל: "יש לי ילדים ואישה, זה נורא קשה כשאני לוקח את הילדים שלי לגן ולבית ספר, בגלל שהם נמצאים כל הזמן איפה שאני גר, ומחפשים אותנו. זה מאד קשה לי, לאשתי ולילדים. בחיים שלי אני לא תוקף אף אחד. אני עובד בשביל המשפחה, למה לי לעשות את זה?"

על פי המוקד, איש מבין עצורי ההפגנה בספטמבר 2023 לא הועמד לדין. בחודשיים שחלפו, עד סוף נובמבר 2023, איתר צוות המוקד פרוטוקולים של דיוני 84 עצורים אריתראים. במשך חודשיים אלו נקבעו תנאים לשחרורם של 45 מהם, בערבויות בסכומים שונים ולא עקביים, שהגיעו עד 25,000 שקל.

"זה יכול לקרות לי או לכל אחד אחר"

בתחילת החודש פרסמנו כאן דיווח על החשש של מתנגדי המשטר מפני גל אלימות לקראת יום העצמאות האריתראי. "זה הבית שלי, גדלתי פה ואני לא מרגישה בטוחה בגלל אנשים שמאיימים עלי בשל הדעות שלי", סיפרה מרי מזטגו, 19, מבקשת מקלט שהגיעה מאריתריאה בגיל שבע, את המצב בשכונת התקווה ימים לפני הרצח.

כעת התחושה היא כי אירועי ספטמבר 23' חוזרים על עצמם. "הזהרנו את המשטרה מראש, וההפגנה היתה בדיוק על האלימות הזו", אמר בתסכול פעיל ותיק ממתנגדי המשטר. בימים שלאחר הרצח, התכנסו מאות מבקשי מקלט באולם בדרום תל אביב כדי להתאבל. אשתו של המנוח ישבה על הרצפה, מוקפת בחברותיה.

צאגה, מבקשת מקלט מתנגדת משטר, אמרה בכינוס האבלים: "אנחנו מרגישים חסרי הגנה מאז ספטמבר שבעבר, כולם בדיכאון". על הרצח של אפוורקי אמרה, "דקרו אותו באור יום, בדם קר, כי תומכי המשטר מסתובבים חופשי, חושבים שהם מוגנים. היו איומים עליו, תמיד חיפשו אותו. זה כואב בלב, זה יכול לי לקרות לי או לכל אחד אחר. אנחנו מבקשים שיחקרו לעומק ולא ישחררו אותם. ההפגנה היתה על הנושא הזה – שיעצרו את הפעילות של המשטר פה, זה מה שהתחננו. בכינו, מה שנשאר לנו זה רק לצאת לרחוב".

מחאה של מבקשות מקלט מחוץ למשטרת מחוז תל אביב (צילום: אורן זיו)

"בכינו, מה שנשאר לנו זה רק לצאת לרחוב". מחאה של מבקשות מקלט מחוץ למשטרת מחוז תל אביב, 9 במאי 2024 (צילום: אורן זיו)

גם לפני אירועי ספטמבר, ארגונים, אנשי דת ופעילים בקהילת מבקשי המקלט פנו למשטרה בבקשה שלא לאפשר את קיומו, לאור האלימות שפרצה במדינות אחרות שבהן התקיימו אירועים דומים, כמו שבדיה וקנדה. המשטרה לא נענתה לבקשה. עכשיו, מבקשי המקלט שוב פנו למשטרה, באופן אישי וגם באמצעות עורך דין. "במוקדים שונים ברחבי העולם הכירו בנפיצותו של האירוע, שכן התקיים בלב קהילות אשר ברחו ממשטר הרודנות האריתראי", כתב עו"ד ברק כהן בשם פעילים מתנגדי המשטר. "החוויה הקהילתית היא כי חרף העובדה שנסו על נפשם, הרי שהם ממשיכים להירדף במחוזות הפליטות, בידי  זרועות השלטון האריתראים ותומכיהם בלב הקהילות".

שעות לאחר רצח אפוקרווי נעצרו שני חשודים. מעצרם הוארך במספר ימים. המשטרה אמנם הגבירה את הסיורים בדרום תל אביב וליד בית האבלים, אך מתנגדי המשטר בטוחים כי אפוורקי לא יהיה הקורבן האחרון.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
שלט חוצות של קמפיין התומך בגיוס חרדים בירושלים, ב-26 במאי 2024 (צילום: נועם רבקין פנטון / פלאש90)

שלט חוצות של קמפיין התומך בגיוס חרדים בירושלים, ב-26 במאי 2024 (צילום: נועם רבקין פנטון / פלאש90)

רוצים "שוויון בנטל"? תפרידו דת ממדינה

לא חוסר השוויון הוא מה שמוציא את החילונים מדעתם, אלא הסירוב החרדי לרכוש את "כרטיס הכניסה לישראליות" שמעניק הצבא. אבל המדינה עצמה היא זו שנתנה לאורתודוקסים את הבעלות על היהדות, וכעת מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf