newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מהפכת כדורי הדגים: מאבק הזהות של הונג קונג חוזר לרחובות

פשיטה משטרתית אלימה על רוכלי מזון ללא רישיון בערב ראש השנה הסינית הידרדרה במהירות לעימותים בין מפגינים לשוטרים שירו באוויר, ריססו גז פלפל וגם זרקו אבנים. האם מחאת המטריות ששטפה את הונג קונג ב-2014 חוזרת?

מאת:

כותבת אורחת: רחל בית אריה

מהומות פרצו אתמול בלילה (שני) בעיר הגלובלית, שעדיין זוכרת בבהירות את ימי "מהפכת המטריות" ששיתקה את הונג קונג לפני כשנה וחצי. הזרז המיידי להתפרצות המחודשת של עימותים בין מפגינים לשוטרים ברחובות ביום הראשון של שנת הקוף דומה למה שהיה אז: מה שנראה כשימוש יתר בכוח מצד המשטרה המקומית. המשטרה פשטה ביום שני בסביבות חצות על שוק לילה הומה במונג קוק, אזור מגורים ומסחר מרכזי בעיר, שהיה גם אחד ממוקדי ההפגנות ב-2014.

המשטרה פשטה על המקום כדי להפסיק את פעילותם של רוכלי מזון חסרי רישיון – שלרוב העירייה העלימה עין מפעילותם בזמן חגיגות השנה הסינית החדשה אך השנה החליטה לחסל את התופעה. הניסיון לסגור את דוכני המזון הידרדר במהירות להתכתשויות בין הרוכלים ולקוחות ועוברי אורח שתמכו בהם ואירגנו הפגנה מאולתרת, לבין השוטרים. בשיא המהומה אחד השוטרים ירה תחמושת חיה באוויר. השוטרים עצרו עשרות בני אדם, ביניהם רבים ממשתתפי מחאת המטריות שהגיעו למקום, ריססו ספריי פלפל מטווח קרוב וחלקם זרקו בעצמם לבנים על המפגינים  – שהשליכו גם הם חפצים על השוטרים. בתי החולים דיווחו על עשרות פצועים.

עימותים בין שוטרים למפגינים במונג קוק:

אחרי הלילה הסוער הונג קונג שוב התעוררה ליום של זעם ודאגה: מהאלימות המשטרתית וממה שנראה כמרקם חברתי מתפורר בעיר. גולשים מקומיים מיהרו לכנות את ההתפרצות המחודשת "מהפכת כדורי הדגים", על שם אחד החטיפים האהובים שנמכרים בשוק הלילה. ההאשטאג Fishballrevolution# הפך היום לאחד הנצפים ביותר בטוויטר.

מאחורי מהומות הרחוב עומדת דאגה גוברת לעתידה של העיר. הדרישה המרכזית של מחאת המטריות ב-2014 היתה לאפשר בחירות כלליות למושל הטריטוריה, והתביעה הזו נחלה כישלון. מאז, נראה כי השלטון הסיני מהדק מבייג'ינג את שליטתו בעיר שאמורה להיות במעין מעמד אוטונומי.

הדוכנים שהציתו את האירועים:

הונג קונג סערה לאחרונה אחרי שכמה אנשים מוכרים מתעשיית ההוצאה לאור בעיר נחטפו לסין היבשתית ומוחזקים שם בידי המשטרה, כנראה על רקע הוצאה לאור של ספר שערורייתי על נשיא סין, שי ג'ינפינג. פעולה כזאת של כוחות הבטחון הסיניים בתוך הונג קונג נחשבה לבלתי אפשרית לפני שנתיים. יחד עם רצף של אירועים אחרים, המקרה האחרון מערער את הבטחון של תושבי הונג קונג במעמדם העצמאי ובחירויות האזרח שהם נהנים מהן, הנרחבות בהרבה מאלו שזוכים להן אזרחי סין. על הרקע הזה קמו בשנה האחרונה מספר התארגנויות אזרחיות, חלקן עם מסרים אנטי-סיניים בוטים.

רוכלי המזון חזרו הערב למונג קוק תחת נוכחות משטרתית כבדה ותנועה צפופה של לקוחות וסקרנים. בשעות הערב המאוחרות החלו לזרום דיווחים על חברי כנופיות הפשע המאורגן של העיר, הטריאדות, שהגיעו לאחד משוקי הלילה להציק לרוכלים, ועל התנגשויות ספורדיות עם המשטרה. המאבק על אופיה של העיר, זהותה העצמאית והגדרת יחסיה עם המעצמה שלצידה, כך נראה, רחוק מלהסתיים.

> מחאת המטריות: דיווח מרחובות הונג קונג

עשרות פצועים במהלך העימותים:

כמויות עצומות של שוטרים התעמתו עם המפגינים:

רחל בית אריה היא עיתונאית, לשעבר כתבת זרה בסין, כותבת בעיקר על חברה ותרבות בסין ובמזרח אסיה.

> מכות, מעצרים והעלמות: כך נלחמת סין בעורכי דין למען זכויות אדם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf