newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מה זה ציונות ב-2016 ומי צריך את זה בכלל?

גם אחרי כמעט שבעים שנה אין הגדרה ברורה ומוסכמת לאידיאולוגיה המכוננת של המדינה. לא משנה איך הופכים את זה, בסוף ציונות מחייבת עליונות יהודית על כל השאר בישראל. אפשר לדמיין את החיים פה גם אחרת

מאת:

מדינת ישראל היא מדינה ציונית. כולנו, בוגרי מערכת החינוך הישראלית, יודעים את זה. ראש הממשלה הראשון אמר את זה, אהוד ברק אמר את זה, אפילו ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו אמר את זה. ההצהרה הזו נמצאת בתוכניות לימוד, ואפילו בתורת החינוך של צה"ל. הכל טוב ויפה, אבל בשום מקום, למרות מאמצים רבים שהשקעתי בחיפושים, לא מצאתי הגדרה רשמית של ממשלת ישראל למה זו ציונות.

האם מטרתה של הציונות היא להבטיח את הרוב היהודי במדינת ישראל באופן פעיל ונחוש, כפי שטען ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון? האם ציונות היא "מורשת ישראל לדורותיה", כפי שהכריז ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו? או שבעצם היא יעד פוליטי, כפי שטען נתניהו בהזדמנות אחרת? או שאולי "הציונות היא השיבה אל היהדות עוד לפני השיבה אל ארץ היהודים" כפי שנאם בהזדמנות אחרת?

> טבח קיביה: מאין בא הנוער שלא חש מעצור לבצע את הזוועה?

איש עם דגל ישראל, ירושלים (אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש90)

ציונות זה עניין של גזע? איש עם דגל ישראל, ירושלים (אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש90)

או שאולי "הציונות הינה ההשקפה הדוגלת בריבונותו של העם היהודי בארץ ישראל ובחובתו של המאמין בה, להשתתף בכך אישית, תוך עשייה למען הכלל", ו"הגשמתה מבוססת על חתירה אישית כמו גם על מחויבות משותפת לשירות משמעותי" כפי שנכתב בתורת החינוך של צה"ל?

או אולי ציונות היא בכלל גזע, כפי שטען חבר הכנסת יורי שטרן וחברת הכנסת אסתרינה טרטמן? (והאם טרטמן התכוונה לגזע של עץ או לגזע של בני אדם? לא ברור).

או אולי, שוב לדברי נתניהו, "תמצית הציונות" היא נאמנות למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית? או שציוני, על פי תכנית רשמית של משרד החינוך, הוא אדם המאמין שאנחנו נמצאים בשלבים של אתחלתא דגאולה? או אולי בכלל "הציונות היא אהבה", כפי שהתפייט בניו אייג'יות רדיקלית חבר הכנסת איתן כבל?

אפילו בהסתדרות הציונית העולמית, הגוף הציוני הוותיק ביותר בעולם שהוקם ביוזמתו של נביא הציונות המקורי בנימין זאב הרצל, שאולי היה צריך לברר את הנושא לעומק כהצדקה להמשך קיומו, מודים ש"קשה להגדיר את הציונות, אך באופן כללי ניתן לומר כי ציונות היא אהבת ארץ ישראל, נאמנות למדינה, ושאיפה לחיות בה".

סיסמה שמשמשת כגדר

הציונות החלה כהתעוררות לאומית של יהודים באירופה, כחלק מאותה התעוררות שהתרחשה גם אצל עמים אחרים מסביבם. את ההתעוררות הלאומית הזו השכילו מנהיגי התנועה לעגן בדת, ובכך הפכו את תנועת השחרור המודרנית לביטוי דתי שלו מסורת עתיקה. עד כאן, הכל טוב: הציונות, כמו התנועות הלאומיות האחרות של התקופה, קראה להקמת מדינת לאום לעם היהודי. הבעיה החלה ביישום, ובעובדה המציקה שהקרקע בה ראו הציונים את הארץ המובטחת אוכלסה בעקשנות על ידי מאות אלפי תושבים.

עצם הקביעה כי הקרקע שייכת לבני לאום אחד בשם הבטחה אלוהית שאינה מעוגנת בדבר, למרות שבפועל היא מאוכלסת בבני לאום אחר, משמשת כביטוי של זכויות יתר על בסיס דתי ולאומי. עצם הקביעה, כפי שראינו לעיל, כי המדינה מושתתת על הציונות וכי היא מקיימת את ערכיה, היא קביעה בעייתית מאוד המדירה חלקים ניכרים באוכלוסיה, בין אם הם אינם יהודים, ובין אם הם אינם ציונים.

> כשהמציאות מערערת לך את הציונות

בנימין נתניהו בדיון לציון יום ז'בוטינסקי בכנסת (קובי גדעון, לע"מ)

מאבק על רוב יהודי הוא בהכרח גזעני. בנימין נתניהו בדיון לציון יום ז'בוטינסקי בכנסת (קובי גדעון, לע"מ)

זאב ז'בוטינסקי, האב המייסד של המפלגה השלטת כיום בישראל, הבין את הבעיה, ולכן קבע כי "המונח מדינת יהודים ברור בהחלט: פירושו הוא רוב יהודי. בזה התחילה הציונות ובזה יסוד קיומה, בזה תמשיך לפעול עד להגשמתה, או תלך לאבדון". ואלה אינן מילים בעלמא, הדברים האלה מצוטטים עד היום על ידי ראשי השלטון הישראלי. רק בקיום רוב יהודי במרחב שבין הירדן לים יש לציונות זכות קיום.

מדינה המעודדת לאום אחד מקרב אזרחיה על חשבון לאום אחר אינה מדינה שוויונית. מדינה הרואה בחלק מאזרחיה איום קיומי, אינה מדינה חופשית. מדינה המעניקה זכויות יתר על בסיס דתי היא לא מדינה דמוקרטית.

התשובה העצובה לשאלה "מהי ציונות היום" היא שמדובר בקונצנזוס ריק מתוכן. הציונות המודרנית היא אקסיומה אמורפית מושרשת כל כך בחברה הישראלית עד שאפשר לייחס לה כל מה שמתאים לדובר באותו הרגע. ציונות היום היא הגדר המקיפה את העם היהודי, מבדלת אותו, מעניקה לו עליונות על יושבי הארץ האחרים.

הגיע הזמן להכיר בכך שהציונות הפכה לסלוגן ריק המשמש אך ורק כצידוק למתן זכויות יתר ליהודים, ולהיפרד ממנה לשלום. הפחד של אזרחי המדינה הציונים מאיבוד זכויות היתר האלה הוא פחד מובן, אך הוא לא צריך להוות שיקול. אסור להמשיך ולאפשר לציונות לאפשר את קיומה של האפליה ההולכת ומעמיקה בין היהודים, בני הלאום השליט, לפלסטינים החיים כאן.

כל עוד ימשיך השמאל הישראלי להיתלות באילן הרקוב הזה של הציונות בשם הקונצנזוס, הוא ימשיך לרדוף אחרי הזנב של הימין המבקש למסד את האפליה עוד ועוד. על השמאל לעשות "ריקליימינג" לישראליות, לנתק אותה מהבחנה דתית, ורק אז יוכל להציג חזון אחר, כזה שאפשר ללכת אחריו. חזון שיניח בבסיסו הומניזם, חירות, צדק, ושוויון. מהציונות, הסותרת חלק מערכי היסוד הללו, יש להיפרד.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> יום אחד גם אני אעז לדבר עם משפחתי על השחרור הנשי העצום הזה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf