newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רו"ח גאה: לא אשלם מקדמות מס בגלל אפליה בחוק הפונדקאות

אושיק קראוס, רואה חשבון הנמנה על הקהילה הגאה, החליט שלא לשלם מקדמות למס הכנסה בשל ההידרדרות במצב זכויות הלהט"ב. "זה לא הוגן שאני לא אקבל את הזכויות הבסיסיות שלי ואמשיך לשלם כסף למדינה"

מאת:

בין המדינה לאזרחיה יש הסכמה בסיסית – האזרחים משלמים מיסים בדרכים שונות, והמדינה עושה שימוש בכסף הזה כדי לדאוג לאזרחים לבטחון, רווחה, בריאות ושירותים באופן שיווני ועל פי קריטריונים ברורים. רואה החשבון אושיק קראוס הבין השבוע שהוא חלק מקהילה שהמדינה לא מכבדת את ההסכמות איתה, והחליט לעשות מעשה של מחאה אישית ולא לכבד את ההסכם גם מהצד שלו. הבוקר (רביעי) הוא הודיע כי בעקבות התיקון לחוק הפונדקאות, לפיו להט"בים אינם ראויים להיות הורים, החליט דירקטוריון חברת רואי החשבון שהוא עומד בראשה כי החברה לא תשלם מקדמת מס הכנסה על רווחיה לשנת 2018.

במכתב שמוען לפקיד השומה במס הכנסה, תחת הכותרת "הודעה על ביטול מקדמות עקב אפליה בוטה של מדינת ישראל", כתב רו"ח אושיק קראוס מנכ"ל ומייסד החברה, כי "דירקטוריון החברה החליט על ביטול דרישת מקדמות מס הכנסה בגין רווחיה לשנת 2018 וזאת עקב החלטת הממשלה להדיר את חברי הקהילה הגאה מחוק הפונדקאות. החלטתנו זו הגיעה עקב הידרדרות הולכת וגוברת באי שוויון הזכויות לקהילה הגאה בישראל".

קראוס צין כי גם הוא נמנה על הקהילה הגאה, וכי החברה מעניקה שירות לחברים רבים בקהילה. "בהתאם לכך שרווחי החברה מגיעים לא מעט מכספי הקהילה הגאה, החלטנו כי אין ברצותנו לממן את מדינת ישראל עד אשר נחשב כשווים בין שווים".

הפוסט שהעלה קראוס לפייסבוק זכה תוך זמן קצר למאות שיתופים. בשיחה קצרה שניהלנו בטלפון קראוס החביב נשמע מעט מופתע מההמולה שעורר. "מדובר בהחלטת מרידה אישית", הוא מדגיש. "זו הדרך שלי למחות במקום שהכי כואב למדינה".

"זו הדרך שלי למחות במקום שהכי כואב למדינה". רו"ח אושיק קראוס (צילום: מקס מורון)

"זו הדרך שלי למחות במקום שהכי כואב למדינה". רו"ח אושיק קראוס (צילום: מקס מורון)

קראוס חי עם בן זוגו כבר 18 שנים. הם מגדלים תאומים בני תשע, והיו בין פורצי הדרך בתחום הפונדקאות בארץ. "אני יודע כמה זה נהדר להיות הורה, ושיש אנשים שזה בוער בעצמותיהם, כפי שזה בער בעצמותי", הוא אומר. למרות שלו כבר יש ילדים הוא מרגיש שיש לו אחריות כחלק מקהילה, "זה בא מתוך מקום טהור ואמיתי. אני רואה חשבון, וזה המקום שהרגשתי שבו אני יכול לעשות משהו אישי".

מיד בתחילת השיחה וגם לאורכה מדגיש קראוס שוב ושוב את זכויותיהן של תורמות הביציות והפונדקאיות, אבל מסביר כי "אם יש את הפתח הזה לזוגות שהם לא חד מיניים, אין סיבה שזה לא יתאפשר לזוגות חד מיניים".

העובדה שזוגות חד מיניים יכולים להביא ילדים דרך פונדקאות רק בחו"ל מציבה קשיים כמעט בלתי אפשריים. החל מנושא הפיקוח וזכויות התורמות והפונדקאיות, דרך ההתמודדות עם התהליך המרוחק ממשפחה וממקורות תמיכה במדינה זרה, וכלה בעלויות הבלתי אפשריות של מאות אלפי שקלים. "בסוף מי שיהיה הורה זה מי שיש לו מספיק כסף כדי לעשות את התהליך בחו"ל. וזה לא הוגן", אומר קראוס.

הפגנת הקהילה הגאה מול משרדי הממשלה בתל אביב במחאה על אי שוויון ללהט"ב (תומר ניוברג / פלאש 90)

הפגנת הקהילה הגאה מול משרדי הממשלה בתל אביב במחאה על אי שוויון ללהט"ב (תומר ניוברג / פלאש 90)

"ההחלטה של הממשלה בעצם אומרת שיש הרחבה של זכויות לפונדקאות, אבל גם הפעם הגייז נותרים בחוץ. זה נורא מקומם. וזה משמר את מעמדם של אנשים שלא משלמים מיסים למדינה. זה חלק מהרצון לרצות את החרדים. ואני חשבתי לעצמי שזה מאוד לא הוגן בתור אזרח ששירת בצה"ל, שמשלם המון מס הכנסה – שאני לא אקבל את הזכויות הבסיסיות שלי ואמשיך לשלם למדינה. בגלל חוסר השוויון הזה אני לא אשלם את המיסים".

המשמעות של מהלך כמו של קראוס היא פגיעה בהכנסות השוטפות של המדינה מהן היא מתקיימת באופן שוטף. אבל בסוף השנה יאלץ קראוס לשלם מס, וגם קנס על כך שלא שילם את המקדמות. "בסוף השנה יקנסו אותי, ואני מוכן לספוג את זה כדי שאני ארגיש בסדר עם עצמי, וארגיש שאני לא תורם מכספי למדינה שהיא לא שוויונית ולא נותנת לקהילה גדולה מאוד להיות הורים".

"ברור לי שאני פוגע במדינה. ואני לא עושה את זה בנוחות. כי אני בבסיס שלי איש שומר חוק. אבל זה הדבר היחיד שאני יכול לעשות כדי להרגיש טוב עם עצמי. אני לא קורא לאנשים אחרים לעשות את זה, אבל שכל אחד יעשה את השיקול שלו – באיזו דרך הוא הולך להילחם בהחלטה".

***

ביום שבת הקרוב החל מהשעה 19:30 תוביל אגודת הלהט"ב הפגנה מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על אפליית הקהילה. בהזמנה נכתב: "איך חברי וחברות הכנסת שלנו אוהבים להניף דגלי גאווה ולהתחבק איתנו, ובעיקר לדבר מעל לבמות שלנו, אבל ברגע האמת נעלמים מהמליאה או ממש מצביעים נגדנו? כמה אפשר לספוג את זה? אנחנו קוראות וקוראים לכם להצטרף אלינו למען שוויון בהורות. כן לרישום שני/שתי ההורים, כן לאימוץ, כן לפונדקאות". הפרטים כאן.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf