newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סניף "ארומה" אסר על העובדים לדבר ערבית מול הלקוחות

העובדים הערבים בסניף של ארומה בכפר סבא נדרשו להימנע משיחות בערבית ליד לקוחות כדי לא לגרום להם "אי נוחות". האגודה לזכויות האזרח: מדובר בהפרה של הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. רשת ארומה: אוסרים על כל גילויי גזענות, לרבות איסור לדבר בערבית. חידדנו את ההוראה לזכיינים

מאת:

זכיינית סניף "ארומה" בכפר סבא הודיעה השבוע לעובדים הערבים בסניף כי בשל תלונות שהתקבלו הם מתבקשים להפסיק לדבר ביניהם בערבית בעבודה. "מזכירה לכם שהמטרה שלנו היא לגרום ללקוחות להרגיש רצויים ולא לגרום להם לאי נוחות", כתבה זכיינית הסניף לעובדים.

"חשוב שתבינו שאין פה שום עניין נגד השפה הערבית. באותה מידה זה יכל להיות רוסית או אתיופית או כל שפה אחרת שהלקוחות לא יכולים להבין. זה עניין של נימוס בסיסי לדבר ליד אנשים בשפה המובנת להם כדי שירגישו בנוח", הסבירה, וביקשה כי התקשורת בין העובדים מול הלקוחות תהיה בעברית בלבד.

לדברי העובדים הערבים בסניף, בשעות העבודה הם זומנו זוגות זוגות לשיחה על הנוהל החדש. במהלך שיחות אלו הובהר לעובדים כי הכוונה היא גם לשיחות ביניהם בלי קשר לעבודה אבל שמתנהלות בזמן העבודה. בתגובה ענו חלק מהעובדים, שנפגעו מאוד, כי ההנחיה לא מקובלת עליהם וכי מדובר בגזענות. אחד העובדים אף אמר למנהלת כי "אני ערבי, וזו השפה שלי. זו בושה שהרשת בכלל מקבלת תלונה כזאת".

בסניף ארומה בכפר סבא, שליד בית חולים מאיר, מועסקים כעשרה עובדים ערבים – כמעט מחצית מכלל העובדים. מדובר בסניף שנותן שירות ללקוחות ערבים רבים מישובי הסביבה כמו טירה וטייבה, ביניהם גם רופאים ואנשי צוות רפואי שעובדים בבית החולים.

> האיום של מירי רגב לסגור את תיאטרון אל-מידאן הוא טרור תרבותי

צילום מסך מתוך הודעת זכיינית סניף ארומה כפר סבא לעובדים הערבים

צילום מסך מתוך הודעת זכיינית סניף ארומה כפר סבא לעובדים הערבים

עו"ד שדא עאמר ממחלקת זכויות המיעוט הערבי באגודה לזכויות האזרח מסבירה כי הנחיה כזאת מפרה את הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה שלפיו אסור להפלות עובדים מחמת לאומיות, מוצא, דת וכו', וכי אין הבדל בנושא זה בין איסור על שימוש בערבית, ברוסית או אמהרית. אולם כאשר מדובר באיסור לדבר בערבית שהוכרה כשפה רשמית, שפתם של כ-20 אחוזים מאזרחי המדינה, הדברים מקבלים משנה תוקף. "בית המשפט כבר קבע כי אי הנוחות והחשדנות כלפי האחר והשונה שמדבר את השפה הערבית לא מהווה הגנה להפרת החוק ולהפרת הזכות לשוויון. לכן, לדוגמא, טובת הלקוחות של ארומה לא יכולה לעמוד להגנת המעסיק בהפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה", מסבירה עאמר.

זו כמובן לא הפעם הראשונה בה ערבית מפחידה כל כך את הלקוחות או הרשויות, וגורמת לניסיון למחוק את השפה מהמרחב הציבורי. רק לאחרונה נכנעה חברת דן שהחלה לפעול בבאר שבע, לאיומי חרם של נוסעים, והפסיקה את שירותי הכריזה בערבית באוטובוסים בעיר. בשנה שעברה אסרה אוניברסיטת תל אביב על עובדים במוקד שכר לימוד באוניברסיטת תל אביב לדבר ערבית עם הפונים אליהם, גם אם הם דוברי ערבית

"החשש משמיעת ערבית במרחב הציבורי עולה מידי פעם, ולא רק במקומות עבודה", אומרת עו"ד עאמר, ומציעה כדוגמא את החלטת הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו לפסול תשדיר שהפיקה האגודה לזכויות האזרח וקרא לשוויון. בין המסרים שהחשיבה הרשות השניה כ"מעוררי מחלוקת" בגינם לא ניתן לשדר את הסרטון לאזרחי המדינה, היה גם משפט של הזמרת מירה עוואד שביקשה בפשטות את "הזכות לדבר בלי לחשוש".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, מסר ל"שיחה מקומית" בתגובה כי "מסע הדה לגיטימציה ומחיקת השפה והתרבות הערבית שמובילה הממשלה מחלחל לצערי ומשפיע גם על חלק מהאזרחים. הערבית היא לא רק שפה רשמית במדינה ושפת אמם של חמישית מאזרחי המדינה הערבים ושל עוד אזרחים יהודים רבים שהיגרו לכאן מארצות ערב, אלא גם חלק טבעי מהמרחב הזה. מעבר לכך שמדובר בהוראה לא חוקית שפוגעת בזכויות העובדים והלקוחות הערבים מדובר בתוצאה של מסע ההפחדה וההסתה הממשלתית שעל כל אזרחי המדינה להתנגד לו. אני קורא להנהלת בית הקפה והרשת כולה לחזור בהם מההוראה הפוגענית והלא חוקית ולפעול למען כבוד הדדי וחיזוק המרחב המשותף שאנו מנסים לבנות פה".

מרשת ארומה ישראל נמסר בתגובה:

"רשת ארומה אוסרת על כלל הזכיינים שלה כל גילוי גזענות מכל סוג שהוא לרבות איסור למנוע מעובדים לשוחח ביניהם בשפה מסויימת (כולל ערבית, רוסית או אמהרית). הנחיות מפורשות בעניין הוצאו מידי פעם בפעם לכלל הזכיינים. במקרה המסויים הזה מדובר בזכיינית עצמאית אשר ביקשה בניסוח לא מדויק להימנע משיחה בשפה שאינה מובנת ללקוח, ליד הלקוח.

וואטס אפ שהיא הוציאה מיד לאחר מכן הבהיר זאת בנוסח הבא: 'כמובן שאם לקוח פונה אליכם בערבית אתם יכולים לענות לו בערבית אבל העיקרון החשוב הוא לא לתת לאנשים הרגשה שמדברים עליהם או על משהוא שקשור אליהם או להזמנה שלהם והם לא יכולים להבין אותו'.

כמובן שחידדנו את הוראות החוק שוב לכלל הזכיינים".

סרטון האגודה לזכויות האזרח שנפסל על ידי הרשות השניה:

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf