newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מעצרה של עהד תמימי מנבי סאלח הוארך עד יום שני

לאחר שהפיצה את תיעוד מעצרה בתקשורת ביקשה המשטרה לערוך את הדיון בדלתיים סגורות. ביממה האחרונה נעצרו גם אמה של עהד וקרובת משפחה נוספת. מחר יתייצב גם אביה באסם תמימי לחקירה. היום הוא אמר: "אני מבקש שישאירו אותנו יחד כמשפחה בכלא"

מאת:

כתבו: אורן זיו ויעל מרום

בית המשפט הצבאי בעופר החליט היום להאריך את מעצרה של עהד תמימי בת ה-16 מנבי סאלח בחמישה ימים. הדיון התקיים לאחר שעורכות דינה ביקשו לקיים דיון דחוף בדרישה לשחררה לאחר החלטת המשטרה אתמול להחזיקה במעצר. במהלך הדיון הפתיעה המשטרה, דרשה להאריך את מעצרה בעשרה ימים ורמזה כי תבקש להאשים את הנערה גם באירועים אחרים, אולם לא הובהר מהם האירועים.

עו"ד גבי לסקי אשר מייצגת את עהד תמימי טענה כי גם אם המשטרה מעוניינת להמשיך ולחקור אותה, אין צורך להשאיר אותה במעצר. "המשטרה טענה שהאירוע הזה מיוחד מאחר וזה נעשה בעזות מצח וקנטרנות. בוודאי שלא עזות מצח ולא קנטרנות הם עילות למעצר", אמרה לסקי לשיחה מקומית. "אני רוצה להפנות את תשומת הלב לכך שיש התנהגויות מאוד דומות של נערי גבעות שהמשטרה והצבא בוחרים לא לעצור, ולא הופכת את ההתנהגות הזאת להתנהגות שמחייבת השארת קטין במעצר".

לסקי התייחסה גם לאופן בו נעצרה תמימי, ולבקשת המשטרה לנהל את הדיון בדלתיים סגורות: "מאחר והעבירה המיוחסת לנערה התבצעה במהלך היום ניתן היה לעצור אותה עם ביצוע העבירה לכאורה, או תוך כמה שעות. במקום זאת הם בחרו לעשות מעצר לילי, פוגעני, בלתי חוקי. זה דבר פסול שרשויות הצבא החליטו לצלם מעצר של קטינה ולהעביר את זה לאמצעי התקשורת כענישה. ואז פתאום המשטרה דואגת לזכויות של הקטינה ומבקשת להשאיר את התיק הזה במסגרת של דלתיים סגורות. כנראה שזה כדי שאי אפשר יהיה לראות את מה שמתרחש באולם בית המשפט".

> עהד תמימי נעצרה כי היא פגעה בכבוד הגברי של צה"ל

באסם תמימי, אביה של עהד, עם עו"ד גבי לסקי בבית המשפט הצבאי עופר. 20 בדצמבר 2017. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

באסם תמימי, אביה של עהד, עם עו"ד גבי לסקי בבית המשפט הצבאי עופר. 20 בדצמבר 2017. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

כזכור, תמימי נעצרה, לאחר שסרטון המתעד אותה מנסה לסלק חיילים שפלשו לחצר בית משפחתה פורסם בסוף השבוע האחרון. בעקבות הפרסום והביקורת הציבורית בישראל על היעדר התגובה האלימה מצד החיילים, פרצו ביום שלישי לפנות בוקר שוטרות מג"ב לביתה ועצרו אותה. מאוחר יותר נעצרה גם אמה של עהד, נרימן, שהגיעה לתחנת המשטרה כדי ללוות את ביתה בחקירה. במהלך הלילה האחרון נעצרה גם נור תמימי, קרובת משפחתה של עהד שתועדה גם היא בסרטון שגרם לצבא תחושת השפלה עמוקה כל כך. מוחמד תמימי בן ה-15, קרוב משפחתה של עהד, עדיין מאושפז בבית החולים לאחר שנפגע קשה בראשו בהפגנה בכפר ביום שישי האחרון מכדור מתכת מצופה בגומי. הוא היה מחוסר הכרה במשך מספר ימים. היום במהלך הדיון אמרה נציגת המשטרה כי גם אביה של עהד, באסם תמימי, יידרש לחקירה מחר בבוקר.

באסם תמימי אמר היום לשיחה מקומית שהוא גאה בביתו ודואג לה: "זה תיק כיבוש. בית המשפט תמיד משרת את הכיבוש ואני לא מאמין שהוא ינפיק החלטה שתשרת את הצדק. אנחנו מאמינים שזו דרכנו, וזו החובה שלנו להתנגד לכיבוש. הם רוצים שניתפס בעולם רק כקורבנות, ולא רוצים שיראו אותנו כלוחמי חירות". באסם הוסיף כי "לפי מה שהמשטרה אמרה, אני עצור לחקירה. אני לא יודע למה. אני מבקש שישאירו אותנו יחד, שנוכל להישאר יחד כמשפחה בכלא".

ילדי משפחת תמימי נולדה לתוך חיים תחת כיבוש. עם שני הורים שהם פעילים מובילים במאבק העממי נגד הכיבוש בכפר נבי סאלח הם גדלו במציאות של מעצרים ופשיטות ליליות על ביתם, וכמו כל ילד פלסטיני שגדל תחת הכיבוש הם חיים יומיום את היעדר החופש, של התנחלויות שהולכות ומקיפות את הכפר, מחסומים, חיילים חמושים, מגבלות ומשטר אישורים.

בשנת 2009 החלו בכפר הפגנות קבועות נגד הכיבוש, וזאת לאחר שמתנחלים מ"חלמיש" הסמוכה השתלטו על קרקעות פרטיות של תושבי הכפר שבהן נובע מעיין. הצבא מיד הגן על זכותם של המתנחלים לגזול את המעיין של הכפר לעצמם, והחל להציב כוחות כדי למנוע מהמפגינים הפלסטינים להגיע למעין או לכביש העובר לצידו המשמש גם מתנחלים. מאז מתקיימות ההפגנות בכל שבוע. כל הפגנה של תושבי הכפר מוגדרת מראש כבלתי חוקית על ידי המשטר הצבאי, ונתקלת באלימות, בירי גז מדמיע, כדורי גומי אש חיה ושלל אמצעים. בדצמבר 2011 נהרג מוסטפא תמימי, במהלך הפגנה בכפר, מפגיעת רימון גז בראשו שנה אחר כך נורה ונהרג גם ראשדי תמימי על ידי הצבא הישראלי.

> חיילים תועדו מכים פלסטיני אזוק. האם איילת שקד תקרא לפתוח בחקירה?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf