newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כמה עוקבים בפייסבוק צריך עיתונאי פלסטיני כדי שייעצר?

עלי דאר עלי, אחד העיתונאים הפלסטינים המוכרים בגדה, נעצר באשמת הסתה בעקבות שני פרסומים בעמוד הפייסבוק שלו. מה שהטריד את התביעה ואת השופט בדיון היה פחות התוכן של הפרסומים, והרבה יותר התפוצה לה הם זכו

מאת:

העיתונאי הפלסטיני עלי דאר עלי נעצר בשבוע שעבר באשמת הסתה בפייסבוק. היום (שני) הוארך מעצרו עד תום ההליכים, והוגש נגדו כתב אישום הכולל שני פוסטים אותם פרסם לפני מספר חודשים ובשנה שעברה.

עלי הוא אחד מהעיתונאים המוכרים בגדה המערבית, העובד עבור הטלוויזיה הפלסטינית משנת 2007. הוא מוכר בעיקר בזכות השידורים החיים שלו מהפגנות, תיעוד עימותים של צעירים פלסטינים עם הצבא ופלישות של הצבא לערים ולכפרים הפלסטיניים, מקומות בהם פעמים רבות הוא העיתונאי היחיד, המסקר את היומיום של החיים תחת כיבוש. פעמים רבות, כשאין איתו צלם של רשת הטלוויזיה, הוא משדר בפייסבוק לייב את האירועים, לא פעם תוך שחיילים מפריעים לעבודתו ותוקפים אותו. יש לו יותר מ-245 אלף עוקבים בעמוד הפייסבוק, נתון שהודגש על ידי התובעת והשופט בבית המשפט הצבאי, ושהכריע את הכף בהחלטה על מעצרו עד תום ההליכים.

אחד העיתונאים המוכרים בגדה המערבית. עלי דאר עלי (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

עלי נעצר בביתו שבכפר ברהאם ביום רביעי לפנות בוקר. היום (שני) הוא הובא לדיון על המשך מעצרו בבית המשפט הצבאי שבכלא עופר בפני השפוט שמעון לייבו. בדיון נכחו אשתו ואביו של עלי, וכן שתי פעילות ישראליות המגיעות מידי שבוע לדיונים בבית המשפט.

על פי רוב, במקרים של מעצר פלסטינים באשמת פרסומים ברשתות החברתיות, התביעה מציגה בכתב האישום ״רשימת מכולת״ הכוללת עשרות פוסטים שהועתקו מדף הפייסבוק של הנאשם. במקרה של עלי, התביעה בחרה להפריד בין הפוסטים שפורסמו לשיטתם כחלק מעבודתו העיתונאית, לבין שני פוסטים שבהם, לטענתם, הוא מביע את דעתו ואשר מהווים הסתה לאלימות.

אחד מהשניים פורסם ביום הנכבה האחרון, שהיה שגם יום ההכרזה על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. מדובר בצילום של בחור רעול פנים, המשליך אבן מתחת לשלט רחוב שעליו כתוב בערבית ״אנחנו לשירותכם״. לצד התמונה כתב עלי ״אנחנו לשירותכם. צילום של העמית חוד׳יפה סרור״. נראה שהתביעה בחרה להתייחס לטקסט שמלווה את התמונה כאל הסתה או קריאה להצטרף להפגנות. אלא שבתמונה ניתן לראות בבירור כי עלי בסך הכל ציטט את הכתוב על השלט עצמו, כנראה במטרה להפנות אליו את תשומת לב הקוראים ולא כדי להצהיר הצהרה פוליטית ״מסיתה״ כלשהי.

את הפוסט השני פרסם עלי ביולי 2017, במהלך המחאה נגד המגנומטרים בכניסה למסגד אל-אקצה. מכתב האישום ניתן להבין  שמדובר בשיר שנוגע לאל-אקצה הכולל את השורות ״תנקום יא ערבי תנקום״. כמו כן נכתב שעלי רשם לצד הווידאו ״שיר תחת כותרת קום ותנקום״. בכתב האישום לא נטען כי עלי כתב את השיר או ערך את הווידאו, אלא רק שפרסם אותו. למרות שהתביעה מיחסת לעלי הסתה לאלימות וטוענת כי יש עילת מסוכנות, לא נעשתה פנייה לפייסבוק על מנת להוריד את הפוסטים, המופיעים עדיין שניהם בעמוד של עלי. כתב התביעה, אגב, לא טורח לתרגם את השיר במלואו, לא כל שכן להביא את ההקשר הפוליטי של היום בו התפרסם.

במהלך הדיון, עורך הדין של עלי, איהאב אלג'ליד', טען שגם אם מודבר בהסתה, מדובר ברף הנמוך מאוד שלה, וכי הנאשם כתב את הפוסט האחרון שמופיע בכתב האישום לפני מספר חודשים ומאז לא נקט בשום פועלה או פרסום אחר שנכלל בכתב האישום. לכן ניתן לטענתו לשחררו ולנהל את המשפט כשהוא לא עצור. הוא הציע חלופת מעצר, ערבות או חתימת ערבות. כמן כן, הזכיר עורך הדין, תמונות של צעירים מיידים אבנים מופיעות פעמים רבות בכל ערוץ תקשורת ישראלי מבלי שהדבר ייחשב להסתה.

הפוסט "המרשיע": "אנחנו לשירותכם". צילום מסך מעמוד הפייסבוק של עלי דאר עלי

אך נראה שמה שהעסיק את התביעה היה פחות התוכן של הפרסומים ויותר העובדה שעלי מוכר ברחוב הפלסטיני, ושיש לו עוקבים רבים. ״מסוכנות נשקפת בעיקר בגלל הדמות של הנאשם והיקף הפרסום, אין רלוונטיות אם זה פרי יצירתו או העברת מסרים״, אמרה התובעת הצבאית והוסיפה ״בגלל שיש הרבה עוקבים, קשה להסכים לחלופת מעצר״. גם השופט נראה מוטרד יותר מהתפוצה של הפרסומים מאשר מתוכנם: הוא פירט את מספר העוקבים בעמוד הפייסבוק של עלי, 245,506, את מספר החברים – 5,000, ואת מאות הלייקים להם זוכה כל פרסום שלו. השופט ציין כי החשיפה הרבה לפרסומים של עלי היא שמכריעה את הכף לטובת ההחלטה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים. ״לאחר שקילת הדברים והציבור הרב שנחשף לדברים, יש בהם עילת המסוכנות. הדברים מופצים לקבוצה רחבה ביותר, ופעולות ההסתה כלפי אחרים, שזה למעשה הסיכון המהותי״.

עלי עובד כעיתונאי משנת 2007. למרות שהוא מסתובב בהפגנות ועד לעימותים ופשיטות, ולמרות שלא פעם הוא מעורר את זעמם של החיילים שלא מרוצים מהתיעוד, הוא מעולם לא נעצר, מה שלא סייע לו לשכנע את השופט לשחררו לחלופת מעצר.

הדיון הבא, בו יוקרא כתב האישום נגדו, יתקיים בבית המשפט הצבאי בעופר ב-4.9 בשעה 9:00. לפי רשות האסירים הפלסטינית, קרוב ל-30 עיתונאים פלסטינים כלואים כיום בישראל. עד עתה, ארגון העיתונאים הישראלי או ארגונים בינלאומיים לא פרסמו הצהרות בקשר למעצרו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf