newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נער בדואי נדרס על-ידי ניידת משטרה במהלך מרדף

מרדף משטרתי אחרי נער שנהג ללא רישיון הסתיים בדריסתו על ידי הניידת ובריסוק קרסולו. האמנם פשעו של הנער היה כה חמור עד כדי הצדקת מרדף פרוע בלב שכונת מגורים, בניגוד להנחיות המשטרתיות עצמן?

מאת:

בשבוע שעבר נדרס נער בן 17 על ידי ניידת משטרה בעיירה הבדואית חורה בנגב בתום מרדף משטרתי אחריו. למרות שהנער נפצע ועדיין מאושפז בבית החולים לסדרת ניתוחים, והעיירה חורה סוערת עקב טענות כי מדובר בדריסה מכוונת, בתקשורת העברית לא פורסם כמעט דבר על המקרה למעט מבזק קצר בוואלה שכותרתו: "בן 17 נהג ללא רישיון וניסה להימלט משוטרים בחורה שבנגב".

עקב פער הגרסאות בין הטענות בעיירה לבין המשטרה, יצאנו לחורה לבקר בזירת הדריסה כדי לבדוק עד כמה שאפשר את שאירע, והמסקנות מעוררות שאלות קשות. כאן ניתן לצפות בצילום מצלמת אבטחה של הדריסה:

רצף האירועים החל ביום שני בשבוע שעבר כאשר טנדר של שיטור קהילתי ביקש מהנער י' לעצור את הרכב לבדיקה. י' החליט להימלט, השוטרים רדפו אחריו. בשלב מסויים הוא עצר את הרכב, יצא ממנו, ולאחר מכן הניידת פגעה בו ואז דרסה אותו. קרסולו של הנער רוסק כתוצאה מהפגיעה, והוא סובל מחתך חמור ברגלו השנייה.

ראשית לגבי העובדות שאין עליהן עוררין:

1. ניידת המשטרה דרסה את הנער לאחר מרדף ארוך בתוך העיירה חורה. לפי עדים מדובר במרדף שנמשך לפחות שני קילומטרים במהירות גבוהה, ברחובות צרים, בשעת בוקר. זאת בניגוד לנהלי המשטרה הקובעים כי מרדף משטרתי ייערך רק כאשר אינו יוצר סיכון מהותי לפגיעה בחפים מפשע, כאשר אינו מהווה סכנה גדולה יותר לרודף, לנרדף ולעוברי אורח בדרך, בהתחשב בחומרת העבירה שביצע החשוד; וכאשר הוא האמצעי הסביר, ואין דרך אלטרנטיבית לעצרו. ברור שכאן היה סיכון גדול לחפים מפשע, שכן המרדף התנהל בתוך מספר שכונות מגורים בעיירה.

2. יתרה מזאת, לאורך הרחובות בהם התנהל המרדף ישנם מספר רב של בתי ספר וגני ילדים, ואף בצומת בו נדרס הנער על ידי הרכב המשטרתי ניצב גן ילדים. בסרטון מצלמת האבטחה ניתן לראות ילד רץ לכיוון הגן מיד אחרי הדריסה.

הצומת בה התרחשה הדריסה. מצד ימין מיקום הדריסה. קדימה הרחוב בו התבצע המרדף.

הצומת בו התרחשה הדריסה. מצד ימין מיקום הדריסה. מקדימה הרחוב בו התבצע המרדף. הנער נטש את הרכב במקום בו עומדת המשאית הלבנה.

3. הניידת לא דרסה את הנער מיד עם יציאתו מהרכב, אלא לאחר שרץ כ-40 מטר שלא בכיוון הנסיעה. הנער רץ שמאלה, הגיע אל המדרכה הנגדית ואז ירד בחזרה לכביש בשל רכב שחסם את המדרכה. הניידת ביצעה פנייה שמאלה אל תוך הנתיב הנגדי ופגעה בו.

4. לאחר שנפגע על ידי הניידת ונפל אל הקרקע, הניידת דרסה את פלג גופו התחתון. כאמור, בהיותה בנתיב הנגדי לכיוון הנסיעה. בתמונות שצילמנו בזירה ניתן לראות בבירור כי הנער היה בשדה הראייה של השוטרים.

> ראית יו-טיוב של דאע"ש ויצאת לריצה? אם אתה בדואי, צפה לכתב אישום

שדה הראייה לפני ביצוע הפנייה. האדם העומד מסמן את מיקום הפנייה.

שדה הראייה לפני ביצוע הפנייה. האדם העומד מסמן את מיקום הפנייה.

5. תחילה טענו השוטרים בפני בני משפחתו של הנער כי הוא עצור ולאחר שפונה אל בית החולים לא אפשרו להם לגשת אליו. זמן קצר לאחר מכן החליטו כי הוא אינו עצור עוד.

6. מיד לאחר התאונה שיגרה המשטרה ניידות רבות אל שכונה אשר בה אירעה הדריסה, דבר שגרם לכעס בקרב התושבים.

7. לאחר התאונה שהובילה לפציעה קשה בה, כאמור, היו מעורבים שוטרים – לא זומן לזירה בוחן תנועה על מנת לבדוק את האירוע. עדים במקום אמרו לנו כי המשטרה ביקשה לקחת את צילומי האבטחה מהבית הסמוך, אך לא היה אף אחד בבית באותו זמן.

לא רק כוח

הנער ביצע עבירה, כשנהג ברכב ללא רישיון. עם זאת, ברור שמרדף משטרתי כזה לא היה צריך להתקיים. גם אחרי שהחל המרדף, לא ברור למה המשיכה הניידת לרדוף אחרי הנער, דבר אשר הגדיל מאד את הסיכוי לפגוע בו לאחר שעבר כבר לבריחה רגלית. האם העבירה בה נחשד הייתה כה חמורה עד שהצריכה שיטות כאלה? אין ספק כי הנהיגה הפרועה והמסוכנת בשכונות המגורים הצפופות של חורה סיכנה עוברים ושבים, כמו גם את הנער עצמו.

כאמל אבו אלקיעאן, מנהל בית ספר בעיירה, אמר לשיחה מקומית: "זה לא שאנחנו לא רוצים אכיפה, אנחנו רוצים. זה אינטרס שלנו. אבל המשטרה לא יכולה רק לאכוף, בטח לא שיטור קהילתי. זה לא הכובע היחיד שלה, יש לה עוד תפקיד וזה חיבור לקהילה, לא רק הפעלת כוח. יש פה גן ילדים, 12 נוספים בדרך (במסלול בו התנהל המרדף), הנער אמנם ביצע עבירה, אך אי אפשר לסכן ככה את תושבי העיר בשביל זה."

סגן ראש המועצה, קאיד אבו אלקיעאן, הוסיף: "אנחנו ממתינים לתוצאות ועדת הבדיקה של המשטרה. בהחלט ייתכן כי מדובר בתאונה. אם וכאשר התוצאות לא יהיו מספקות נשתמש בכלים החוקיים העומדים לרשותנו. דם ילדינו לא הפקר".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בפעילות יזומה של המשטרה שנערכה בישוב חורה הורו השוטרים לרכב לעצור לבדיקה ונהג הרכב בתגובה הגביר את המהירות ונמלט מהמקום תוך שהוא פוגע בניידת בעת מנוסתו. במהלך המרדף הרכב בלם בפתאומיות ובעת שהנהג יצא מהרכב הוא נפגע מהניידת, והועבר במצב קל לטיפול רפואי. בתחקור ראשוני התחזה הקטין לאחיו הבוגר ואביו אף אישר זאת, אולם התנהגותו העלתה את חשדם של השוטרים ובדיקה העלתה כי מדובר למעשה באח הצעיר, כבן 17.5 שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה".

 > הישובים הערבים צריכים יותר משטרה כחולה ופחות אכיפה בטחונית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf