newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"אם מרצ תשאר רק נציגות פרלמנטרית בלי שטח - היא תיעלם"

תומר רזניק חושב שיש למרצ שתי אפשרויות: לתחזק את המצב הקיים ולהמחק, או להתחבר לקהלים חדשים, צעירים ושכונות, לצמוח וגם להשתנות. בבחירות למזכ"ל התנועה השבוע, הוא ינסה לגייס את המצביעים לאפשרות השנייה

מאת:

ביום חמישי הקרוב תבחר ועידת מרצ מזכ"ל למפלגה. המתמודדים על התפקיד הם מוסי רז, מספר 5 ברשימת מרצ לכנסת ומוותיקי המפלגה, ותומר רזניק – יו"ר צעירי מרצ. דור ב' מול דור א', העתיד מול העבר.

הבחירות הללו הן למעשה הפעם הראשונה שבה מרצ מתמודדת עם השאלה לאן מועדות פני המפלגה מאז הבחירות בתחילת הקיץ, בהן היא עמדה על סף אחוז החסימה. שני המועמדים, כל אחד בדרכו ובשפתו, עושים את חשבון הנפש הזה ומציעים מזור למרצ, אך בעוד שמוסי רז ("אני מרצ הקלאסית") מציב את היעד – לחזור אל ההישג ב-92', רזניק מדבר על מרצ 2020, קהלים חדשים ושפה פוליטית שונה. בדיוק ההיפך.

למה בכלל זה קשור למזכ"ל?

רזניק: "יש שתי אופציות – או שמזכ"ל עסוק בניהול טכני של ענייני המפלגה, או שהוא עסוק בניהול והובלת מוסדות התנועה, ובעיקר התנועה האזרחית שמתוכה צומחת המפלגה. אם מרצ תישאר נציגות פרלמנטרית ותו לא, היא תיעלם – זה מה שלמדנו בבחירות האחרונות. צריך שטח, וזה המצע שלי לתפקיד המזכ"ל – לבנות שטח".

> "מרצ צריכה להסביר איך סיום הכיבוש יתרום לביטחון": ראיון עם מוסי רז

תומר רזניק (צילום: נמרוד ברנע)

תומר רזניק (צילום: נמרוד ברנע)

דם חדש

תומר רזניק הוא בן 25 בסך הכול. מאחוריו עבר פעיל מאד במוסדות המפלגה – יו"ר נוער מרצ, יו"ר צעירי מרצ, מנהל מטה מתנדבים בבחירות 2013, מטה מוניציפלי בירושלים ועוזר פרלמנטרי. רזניק נטל חלק בלא מעט מאבקים חברתיים בשנים האחרונות, ובמרצ רווחת הדעה שאין בקיא ממנו במסדרונות המפלגה. בבחירות הקודמות לתפקיד המזכ"ל התייצב לצדו של המזכ"ל המכהן דרור מורג, והוא נחשב לאיש אמונו של מס' 2 במפלגה, הח"כ הפופולרי אילן גילאון.

אולי לכן היו"ר זהבה גלאון רואה איום בהתמודדותך, כאילו זה 'אילן מול זהבה'.

"אני לא חושב ולא מסכים", מבהיר רזניק בתוקף, "האמירה הזו כאילו הבחירות למזכ"ל הן בסך הכול קדימון לקראת הפריימריז, חוטאת פעמיים – ראשית המציאות היא כי הבחירות ליו"ר המפלגה ייערכו עוד שלוש וחצי שנים, נצח במושגים פוליטיים, מי שרואה את כל מרצ כזירת התגוששות בין מועמד כזה או אחר, מפספס את המפלגה והפעילות שהיא יומיומית. שנית, הרעיון – אני בפירוש לא מתמודד לתפקיד סטטי ומנהלתי, הרעיון והרצון שלי ושל קבוצת התומכים הרחבה מאד שאיתי, מכל המחנות במרצ, הוא לבנות תשתית אזרחית שהח"כים בכנסת הם רק נציגים שלה, מתוך האמונה כי אם לא תהיה תשתית כזו, לא יישאר לאף אחד על מה לריב".

במפלגה מבוגרת כמו מרצ, רזניק הוא דם חדש, וכבר שנים מקדם ומרכז במפלגה את פעילות הצעירים. בין השאר בגוף "צעירי מרצ" שהוא עומד בראשו, בו הפיח חיים ופעילות, ואף בקבוצת "האדומים" במרצ – פעילי המפלגה המזוהים עם המאבקים החברתיים בחברה הישראלית, משתתפים בהם חלק פעיל ואוחזים בהשקפת עולם סוציאליסטית.

רזניק הוא היום אחת הדמויות החזקות במרצ, ולא לחינם בחרה היו"ר זהבה גלאון להציב מולו את מוסי רז המוערך והוותיק, בניסיון לבלום את בחירתו.

מה אתה חושב על מוסי?

"מעריך אותו מאוד, אין בזה ספק. בחרתי בו לרשימת מרצ לכנסת ואני אבחר בו שוב, למוסי יש רקורד מרשים והרבה קרדיט, ואין ספק שהוא יהיה ח"כ מצוין".

אבל.

"אין אבל. אני חושב שהדברים הפעם ברורים, יש פה שתי גישות שונות לגבי עתידה של מרצ ותפקיד המזכ"ל. למרות ההערכה ההדדית בינינו, בסופו של דבר חברי הועידה צריכים לבחור בין מרצ הקלאסית, שהולכת ומתמעטת, לבין הדור החדש והצעיר שממלא את המפלגה ואת השמאל כולו בשפה חדשה ועדכנית יותר. האם אתה בוחר במזכ"ל שימשיך לנהל את מה שיש, או בהקמה וניהול של תנועה, שהכנסת תהדהד את הפעילות שלה. בכל מקום בו מחלקים משאבים ונקבעת מדיניות – מרצ צריכה להיות".

> כשמפלגת העבודה הופכת לליברמן

אילן גילאון, זהבה גלאון ומוסי רז בעת פרסום תוצאות בחירות 2015 (ניר קידר)

תפקיד המזכ"ל, תחרות בין חברי הכנסת? אילן גילאון, זהבה גלאון ומוסי רז בעת פרסום תוצאות בחירות 2015 (ניר קידר)

צריך לומר ביושר שרזניק לא מדבר מהשפה ולחוץ, ומביא לא מעט קבלות מהשטח. הקמת צעירי מרצ מחדש, גוף שהיום מונה מאות צעירים מכל הארץ, עם סניפים בערים אשדוד, ראש העין, תל אביב, חולון, כפר סבא, ירושלים, חיפה ועוד – רשומה על שמו בלבד. כך גם ניהול והנהגת "האדומים", ששיתפו פעולה בשורת מאבקים כמו מאבק עובדי הרכבת, העובדים הסוציאליים ועוד. גם מתנגדיו של רזניק מודים שהוא האיש של השטח.

רזניק: "בשנים האחרונות הצלחתי לגייס מאות פעילים, אלפי מתפקדים למרצ, להפעיל מערך מתנדבים לאורך שזמן ולייצר קבוצה ותחושת שייכות, קהילות פוליטיות שמייצרות הנהגה וסדר יום, וזהו בדיוק סוג הניסיון הדרוש למזכ"ל".

איך להגיע לשכונות

במצע החדש ("תכנית ההתחדשות") שהפיץ לחברי הועידה הוא מדבר על הקמת מטה מאבקים, רכז נוער בשכר ("ששכרו ינוקה משכר המזכ"ל") ועוד שורת צעדים אופרטיביים, ומפתיעים יש לומר. מצע מפורט ולא אופייני למתמודדים לתפקיד מזכ"ל.

ומצד שני, אי אפשר להתעלם מתדמיתה של מרצ – מפלגה אליטיסטית, תל אביבית, אשכנזית ומעט מנותקת. את התדמית הזו היא רכשה ביושר, ומבט קל על נתוני המצביעים (ופה) של המפלגה מרחבי הארץ יאשש זאת – מצביעים מאזורי פריפריה מובהקים, מגיעים למרצ בעיקר מהמושבים ומהקיבוצים. במרצ רווחת האמירה שבכל הקשור בפתיחות לקהלים חדשים, "בתקופת בחירות אין זמן, ואחרי הבחירות אין כסף".

לדעתו של רזניק הרחבת מעגלי התמיכה של מרצ היא סוגיה ראשונה במעלה, ויש לו גם את הדרך – מאבקים משותפים. "אין קיצורי דרך בנושא הזה. זה לא עוד סטטוס או עוד קמפיין בשכונות, מה שצריך זה להיות שם. וראינו את זה בפועל, כשאנחנו באים ויורדים למפעלים בסכנת סגירה, לוועדי עובדים שנלחמים להתאגד ועוד – אנשים רוצים להיות חלק ממרצ. זאת משימה. אנחנו צריכים לדאוג לשמור על מי שמגיע, ולהביא חדשים", הוא אומר.

אתה מבין שאנשים חדשים במרצ, משמעותם שינוי פני המפלגה ואולי גם פני ההנהגה שלה.

"לא רק שזה לא מאיים עלינו, זה דבר מבורך. קח את החדר הזה שאנחנו יושבים בו, תכניס אליו עוד חמישה אנשים – זה חדר אחר לגמרי. אני רוצה את האנשים שייכנסו ואת השינוי, לטוב ולטוב. מי שמפחד מזה צריך לשאול את עצמו איך זה קרה לו, והאם יכול להיות שאיבד את הדרך?"

> הגיע הזמן שהשמאל ייפרד מהקיבוצים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf