newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משבר הרוטציה מאיים על קיום המשותפת ואיימן עודה ממשיך לשתוק

כמעט ארבעה חודשים לאחר המועד המיועד, משבר הרוטציה ברשימה המשותפת עדיין רחוק מסיומו. חד"ש, שבינתיים קיימה רוטציה עם עצמה, ממשיכה לסכל את מימוש ההסכם, הקרע בין השותפות הולך ומעמיק, ויו"ר הרשימה שותק

מאת:

ביום שישי האחרון הודיעה תנועת התחברות-תראבוט על פרישתה מחד"ש בעקבות ההפרה המתמשכת של הסכם הרוטציה ברשימה המשותפת. כזכור, על פי ההסכם שנוסח עם התגבשותה של הרשימה המשותפת, במחצית השנייה של קדנציית הכנסת מקומות 12 ו-15 אמורים היו להתחלף ברוטציה בין תע"ל לרע"ם, ומקומות 13 ו-14 בין חד"ש לבל"ד, כך שבמחצית השנייה של הקדנציה מספר חברי הכנסת של בל"ד ורע"ם אמור היה לגדול משלושה לארבעה.

החלק הראשון של הרוטציה התקיים: אחרי גרירת רגליים ממושכת חברי הכנסת אוסמה סעדי מתע"ל ועבדאללה אבו מערוף מחד"ש התפטרו, וסעיד אל-ח'רומי מרע"מ נכנס לכנסת. למקום הפנוי הנוסף הושבע הבא בתור ברשימת המועמדים של הרשימה המשותפת לכנסת, אבראהים חג'אזי מרע"מ, שמיהר להתפטר כדי לכבד את רוח ההסכם המעניקה לבל"ד את המושב הנוסף. אלא שכדי שזה יקרה, גם השניים הבאים אחריו צריכים לפנות את מקומם: יוסף עטואנה מחד"ש שבינתיים הושבע כחבר כנסת במקומו של חג'אזי, ו-ואיל יונס מתע"ל, הממוקמים ברשימת המועמדים לפני הנציגה הבאה מטעם בל"ד, ניבין אבו רחמון. זאת כתוצאה מהתפטרותו הכפויה של באסל גטאס בעקבות פרשת הכנסת הטלפונים הניידים לאסירים ביטחוניים בכלא קציעות, שהקדימה את כניסתו של ג'ומעה אזברגה לכנסת.

כל זה אמור היה לקרות עד ה-17 ביולי, כלומר לפני כארבעה חודשים. נכון לעכשיו, רע"מ ותע"ל ביצעו את החילופים ביניהן ואילו חד"ש עשתה רוטציה עם עצמה: יוסף עטואנה נכנס במקומו של חברו למפלגה, ולעת עתה לא מפגין כל כוונה לוותר על הכסא לצורך השלמת הרוטציה.

> משבר הרוטציה חושף את היסוד הרופף של הרשימה המשותפת

אפשר לגלות אמפתיה למצבו, אבל מנהיג צריך לגלות אחריות, לא לצפות לרחמים. איימן עודה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

פלונטר באין מנהיג

התקשורת העברית ממעטת מאוד לעסוק בסוגיה הזו, אבל בקרב הציבור הפלסטיני בישראל מדברים עליה במונחים של משבר המאיים על עצם המשך קיומה של הרשימה המשותפת. על רקע עומק המשבר, התגובות של אנשי חד"ש ובעיקר שתיקתו המתמשכת של העומד בראש ובראש הרשימה המשותפת, איימן עודה, הופכות למטרידות מאוד.

כך למשל, חלק לא מבוטל מהתגובות של חברי חד"ש להודעת העזיבה של התחברות-תראבוט על רקע משבר הרוטציה ניסו להמעיט במשמעות העזיבה, כמעט לעגו לה. כבר חודשים שהנהגת חד"ש עסוקה בהתפתלויות והתחמקויות בעוד המשבר הולך ומעמיק מיום ליום, עד כדי ביטול ישיבות הסיעה הקבועות של הרשימה. שותפות עוזבות, פעילים, תומכים ומצביעי המפלגה קוראים שוב ושוב להנהגה שלה להתעשת והם כאילו לא שומעים. אומרים לנו ש"זה מסובך", שאיימן עודה דוקא רוצה לקיים את הרוטציה אבל מוחמד ברכה, היו"ר הקודם של חד"ש והעומד כעת בראש ועדת המעקב, בוחש מאחורי הקלעים, שאפשר לפרש את ההסכם כך ובעצם אפשר גם אחרת, שאיחוד מפלגות ברשימה אחת מעולם לא עבד בארץ לטווח ארוך ולכן זה רק טבעי, שהאשמה בכלל של בל"ד שהכניסה את המשותפת לברוך הזה.

כתומכת בל"ד, הרשימה המשותפת היא הבית הפוליטי שלי, אבל היא בראש ובראשונה פרוייקט פוליטי פלסטיני חשוב מאין כמותו. ככזה, אני חושבת שהתומכים היהודים צריכים להיות זהירים בכמות הדלק שהם שופכים למדורה הזו. ובכל זאת, אי אפשר שלא להתקומם נוכח ההתנהלות של חד"ש בחודשים האחרונים, במיוחד בהיותה מובילת המשותפת. זאת אחריות עצומה. זאת אחריות אישית של עודה כיו"ר המשותפת. אלה הרגעים שמצופה מאדם לגלות מנהיגות.

> כך מאיים הסכם הרוטציה על קיומה של הרשימה המשותפת

העובדה שהיא עדיין לא בכנסת היא בושה. ניבין אבו רחמון (צילום: ואיל עווד)

אפשר להניח שעודה עובד קשה מאוד מאחורי הקלעים כדי להביא את המשבר הזה לידי סיום, אבל כבר מזמן ברור שזה לא משבר שייפתר מתוך כוונות טובות או דיפלומטיה שקטה מאחורי המסך, השבר הזה כבר מזמן קרע את המסך עצמו. המחיר שהפרשה הזו גבתה עד כה והנזק העצום שהסבה למעמדה של המשותפת הוא מפחיד. אם עודה תומך בקיום ההסכם, הוא היה צריך לשים את כל כובד משקלו כמנהיג המשותפת ולדאוג שהוא יתקיים. הוא היה צריך להתבטא כך ברורות ובפומבי מההתחלה. אם הוא מתנגד לקיום ההסכם, גם את זה הוא צריך לומר מפורשות. אפשר לגלות אמפתיה למצבו, אבל מנהיג צריך לגלות אחריות, לא לצפות לרחמים. העובדה שעטאונה עדיין מחזיק בתואר ח"כ היא בושה. העובדה שניבין אבו רחמון עדיין לא ח"כית היא בושה.

ומילה לגבי האשמת בל"ד בסיפור – אפשר להתנגד למעשה של גטאס מכל וכל, אבל אי-אפשר להשתמש בזה כתירוץ להפר הסכם חתום. אישית אני חושבת שהניסיון להעניש מפלגה שחבר שלה יושב כעת בכלא כיוון שביקש לסייע לאסירים פלסטינים הוא עמדה המביישת את בעליה.

> ח"כית שלישית לרשימה המשותפת? "אני מאמינה בהגינות ההנהגה הערבית"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf