newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מול מי באמת נאמו נציגי המתנחלים בפרלמנט האירופי?

כלי התקשורת המרכזיים בישראל בחרו לדווח בגאווה על הילדה איילה שפירא שריגשה את הפרלמנט האירופי. הם שכחו לספר, למשל, שחברי הפרלמנט שנכחו באולם מייצגים את מפלגות הימין הקיצוני הנחשבות לחשוכות ביותר באירופה

מאת:

כותב אורח: יואב שמר-קונץ

ביום שלישי, 28 במרץ, התגאתה התקשורת הישראלית בכותרות מפתיעות על אירוע פרו-ישראלי שהתקיים בפרלמנט האירופי בבריסל. ב"ידיעות אחרונות" דיווחו שנציגים מההתנחלויות בגדה המערבית, ביוזמת יחידת קשרי-החוץ של המועצה האזורית שומרון וארגון "לב העולם", ארגנו כנס בפרלמנט האירופי בבריסל, בהשתתפות הילדה איילה שפירא, ניצולת פיגוע בקבוק תבערה. לפי ידיעות אחרונות אפשר להבין שהנציגים הישראלים מהגדה המערבית נשאו נאומים "מול הפרלמנט האירופי", ושהאירוע התקיים באולם המרכזי של בנין הפרלמנט בבריסל.

"מעריב" קבע בפשטות "איילה שפירא ריגשה את הפרלמנט האירופי", וגם בערוץ השני הסתפקו בכותרת "איילה שפירא בפרלמנט האירופי" בלי לפרט יותר מדי. את הכנס ליוותה הסופרת והעתונאית סמדר שיר, שכותבת על כך כתבה במוסף שישי של ידיעות אחרונות, אשר בירכה בחום את אחד ממארגני הכנס והכריזה באוזניו שמדובר ביום הסטורי.

ומה עם העובדות?

נכון, ביום שלישי בבוקר התקיים כנס של נציגים של מתנחלים מהשומרון בפרלמנט האירופי. אבל הוא התקיים באולם ASP A1E2. זה אולם כנסים בסדר גמור, נקי ומסודר, באמת, והוא ממוקם באחד האגפים של בנין הפרלמנט הגדול בבריסל, אבל בוודאי שלא מדובר באולם המרכזי בו.

> כשאזרחים מלשינים על שמאלנים, והמשטרה מגיעה לבדוק

מתנחלים בלבבות הימין הקיצוני של האיחוד האירופי. (צילום: צפריר כהן, קרן רוזה לוקסמבורג)

מתנחלים בלבבות הימין הקיצוני של האיחוד האירופי. (צילום: צפריר כהן, קרן רוזה לוקסמבורג)

אבל הכי חשוב, מי היו חברי-הפרלמנט האירופי שמולם נאמו נציגי ההתנחלויות מישראל?

בכנס השתתפו כעשרה חברי פרלמנט אירופי, ואך ורק ממפלגות הימין הקיצוני הנחשבות לגזעניות ולחשוכות ביותר ביבשת. בין העשרה מצאתי את שני הנציגים של מפלגת AFD הגרמנית, הידועה בדעותיה האנטי-מוסלמיות הגזעניות: מרקוס פרצל, ויו"ר המפלגה, באטריקס פון שטורך. האחרונה קנתה לעצמה בגרמניה שם של פוליטיקאית קיצונית, גזענית ואנטישמית במיוחד. לפני כשנתיים עוררה במדינה סערה ציבורית כאשר כתבה בעמוד הפייסבוק שלה שזה יהיה רעיון טוב לירות בפליטים המנסים להכנס לגרמניה, כולל בנשים ובילדים.

היה שם גם מרסל דה-גראף ממפלגת הימין הקיצוני ההולנדית בראשות חירט וילדרס הידועה גם היא בדעות גזעניות וקיצוניות במיוחד, (וגם בעמדות פרו-ישראליות מובהקות), וכן גם שני נציגים ממפלגת UKIP הבריטית – ויליאם דארטמאוט ורוג'ר הלמר – הידועים שניהם כחברי-פרלמנט קיצוניים והזויים במיוחד, אשר כל חבר-פרלמנט בר-דעת בבריסל מתרחק מהם כמו מאש.

למעשה, הכנס היה כל-כך שנוי במחלוקת שעצם קיומו בבנין הפרלמנט בבריסל עורר סערה מסוימת. 34 חברי-פרלמנט, בעיקר מהשמאל הרדיקלי חתמו על מכתב פתוח נגד קיום הכנס. במכתב, שהופנה לנשיא הפרלמנט האירופי, אנטוניו טאג'אני, קראו חברי-הפרלמנט לבטל את האירוע. אולם חברי-פרלמנט אחרים אשר שוחחתי איתם טענו שמדובר בכינוס כל כך שולי, המקבץ אליו את כל המשוגעים של הפרלמנט, שהכי טוב זה פשוט להתעלם ממנו. לא כך בחרה התקשורת הישראלית.

והערה לסיום:

בעוד שהתקשורת הישראלית הדגישה את נאומה המרגש של איילה שפירא, ילדה ניצולת פיגוע, אחד הדוברים המרכזיים בכנס היה דווקא משה לב-רן, מנהל הייצוא של חברת טוויטופלסט. טוויטופלסט היא חברה ישראלית קטנה, בבעלותם של שושנה וישראל טוויטו, המתמחה בפיתוח ושיווק אביזרים לשוק מיזוג האוויר. המפעל של החברה יושב באזור התעשייה ברקן, בגדה המערבית. לב-רן דיבר ארוכות על המסים שהוא נאלץ לשלם בכניסה לשוק האירופי מאחר ואזור התעשייה ברקן לא נחשב באירופה כחלק ממדינת ישראל, ולכן הוא חייב בתשלום מסי יצוא.

אז בפעם הבאה שיורדים על ארגונים כמו שוברים שתיקה או בצלם שהם יוצאים לדבר באירופה, באנגלית, למען שמירה על זכויות האדם של הפלסטינים, תחשבו רגע על שושנה וישראל טוויטו, מנהלי חברת טוויטופלסט מאזור התעשייה ברקן, ששולחים את מנהל היצוא שלהם לדבר באירופה, באנגלית, כדי לא לשלם מכס. כל אחד והעקרונות שלו.

ד"ר יואב שמר קונץ הוא מומחה לאיחוד האירופי וליחסי ישראל-אירופה. גר בשטרסבורג.

> קורס של הטכניון מלמד למכור נשק ישראלי לעולם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf