newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נהגי אוטובוס בירושלים: "אתה יוצא לעבודה ולא יודע אם תחזור"

נהגי "אגד תעבורה" באזור ירושלים, רובם ערבים, נתונים לאלימות וגזענות מצד נוסעים. "זה ייגמר ברצח", הם חוששים. העדויות מצטברות וכך גם הנפגעים, אבל תלונות שהוגשו למשטרה נסגרו מחוסר עניין לציבור. משרד התחבורה: לא מכירים את התופעה

מאת:

ביום ראשון בשבוע שעבר, פאדי זניד, נהג אוטובוס של חברת "אגד תעבורה" הותקף ביישוב תל ציון בעוטף בנימין בזמן שנהג בקו 143. הוא הותקף באבנים ובבקבוקי זכוכית תוך קריאות "מוות לערבים", ואושפז בבית החולים לאחר מכן. "שלושה נערים חיכו לי בתחנה עם אבנים ובקבוקי בירה. כשפתחתי את הדלת הם החלו לזרוק עלי הכל. הצלחתי לסגור את דלת האוטובוס ולברוח משם מהר", אמר השבוע זניד ל"שיחה מקומית". בתגובה הודיעו נהגי החברה בירושלים על השבתת הקווים להתנחלות למשך שעתיים.

יומיים לאחר מכן, ביום שלישי, הותקף בתחנת בנייני האומה בירושלים נהג נוסף, מוחמד עבאסי. פגשתי אותו כמה ימים לאחר שהותקף. "זה היה בקו 132 לגבעת זאב בשעה 11:45 בלילה", הוא מעיד. "חבורה של צעירים ניסתה להיכנס לאוטובוס עם סיגריות. לא אפשרתי להם, אז אחד הנוסעים שם רגל על הדלת ולא אפשר לי לסגור אותה ולהתחיל בנסיעה. פתאום, הם זרקו עלי פחית קולה. זרקתי עליהם את הפחית בחזרה ואז אחד מהם עלה לאוטובוס והחל לתקוף אותי כשהוא אומר 'נראה לך מה זה יא מחבל'. הם איימו לחכות לי בגבעת זאב ולתקוף אותי שם. התקשרתי למשטרה והיא הגיעה לאחר כעשר דקות לבנייני האומה. למזלי, כשהמשכתי את הנסיעה בקו לגבעת זאב, התוקפים לא היו שם".

נהגי חברת אגד תעבורה, המפעילה קווים רבים היוצאים מירושלים להתנחלויות וכן את קווי לילה בעיר, מתלוננים כבר תקופה ארוכה על תקיפות חוזרות ונשנות נגדם. הם פונים למשטרה באופן קבוע לאחר כל תקיפה ואף פנו באמצעות ארגון "כח לעובדים", המייצג אותם, ובאמצעות הוועד שלהם הן להנהלת החברה והן למשרד התחבורה בנושא. לאחרונה, הוכרז אף על סכסוך עבודה שיאפשר לנהגים לפתוח בשביתה כוללת בקרוב, בדרישה לשיפור תנאי העסקתם ומציאת פתרון הולם לבעיית הביטחון שלהם.

עמאר סמעאן, יו"ר ועד הנהגים של אגד תעבורה בירושלים, מתאר מציאות בלתי נסבלת. "בקווי הלילה, ה'אקשן' מתחיל לעתים קרובות כבר עם הנסיעה הראשונה", הוא מתאר. "תחנת קינג ג'ורג'-רחוב יפו היא התחנה הבעייתית ביותר. ממנה עולים כל השיכורים. גם נהגים המגיעים לתל ציון עובדים בתחושה של חוסר ביטחון. אתה יוצא לעבודה ולא יודע אם תחזור ממנה".

לדברי סמעאן, הוא בעצמו הגיש כבר תלונות רבות על תקיפות נגדו. "המון מקרים קורים לנו באזור מעלה אדומים. ביום חמישי האחרון קיבלתי טלפון מנהג שהזהיר אותי לא להעלות חבורה של קטינים בשכונת 03 במעלה אדומים. אבל הייתה לי נוסעת שביקשה לרדת שם אז הייתי חייב לעצור בשכונה. הם עלו עם בקבוקי בירה לאוטובוס, מה שאסור לפי חוק, וסרבו לשלם על הנסיעה. הם ניסו לתקוף אותי ונוסעים התערבו. התקשרתי למשטרה, הניידת הגיעה והקטינים המשיכו לקלל אותי מול השוטרים. כשאמרתי לשוטר איך הוא מאפשר זאת, הוא ענה לי 'אלה קטינים, אני לא יכול לעשות שום דבר'. הגשתי תלונה, הקטינים עוכבו ושוחררו מיד".

שגרה של פחד

תחום התחבורה הציבורית עבר הפרטה בשנת 2005. מאז, פועלות בארץ 15 חברות פרטיות המפעילות קווי תחבורה ציבורית של מזמין השירות – משרד התחבורה. כתוצאה, הנהגים הפכו ברובם לעובדי קבלן החיים ממכרז למכרז. כך למשל, נהג יכול לעבוד על קו מסוים במשך עשר שנים ובזמן הזה להיות מועסק על ידי שלושה מעסיקים ולאבד את הוותק הנצבר עם תחילת העבודה אצל כל מפעיל חדש.

"מה יקרה אם יהיה מכרז חדש וחברה אחרת תזכה?", מסביר סמעאן, "אחליף חולצה, אעלה על האוטובוס ואשכח מהוותק שלי אצל המעסיק הקודם".

נושא עובדי הקבלן ותנאי העסקתם מעסיק את כלי התקשורת לעתים, אך מה שמייחד את הסיפור הנוכחי הוא שלא מדובר רק בעובדים הסובלים מפגיעה בתנאי העסקתם, אלא באנשים החוששים לחייהם ממש. סמעאן מתאר שגרה של פחד יום יומי:

"כל נהג אצלי לא עולה לאוטובוס מבלי לדאוג לאמצעי להגנה עצמית. לכולם יש גז מדמיע, לחלק יש אלות. אתה לא מבין כמה פעמים ביקשנו שיתקינו מצלמות באוטובוסים. אם האוטובוס מצולם ותוקפים פוטנציאליים ידעו זאת, זה ירתיע".

ארגון העובדים "כח לעובדים" בו מאוגדים נהגי "אגד תעבורה" מייצג את סמעאן ועמיתיו. דובר הארגון, יניב בר אילן, מלווה כבר שנים את סוגיית תנאי ההעסקה והתקיפות נגד נהגי התחבורה הציבורית.

"בשנים האחרונות יש שחיקה במעמדם של הנהגים, וכיום עובדי הקבלן בחברות האלה מרוויחים הרבה פחות מנהגי אגד, למשל. מדובר בעבודה מאוד שוחקת, פיזית. תחשוב שיש יממות בהן נהגים עובדים 12 שעות עם הפסקות כל ארבע שעות. המדינה אפילו לא מכירה בבעיות בריאותיות כתוצאה מהעומס. אם לכבאים למשל יש בעיות בריאותיות שיכולות להבטיח לך אחוזי נכות, לנהגים הסובלים לעתים קרובות מבעיות גב, בעיות בדרכי השתן וכדומה, אין שום זכות לתבוע אחוזי נכות".

"ומה קורה אז? הפיחות במעמד הנהג מרתיע אנשים מלעסוק בתחום, וכך מי שמגיע אליו הם ערבים ואוכלוסיות אחרות שבמשרד התחבורה יודעים שהם ימחו פחות. וכך נוצר מצב שבו 90% מהנהגים בקו מירושלים להתנחלויות הם ערבים, והמפגש עם הישראלים יוצר חיכוך שלעתים קרובות נגמר באלימות מהצד הישראלי".

נהגי "אגד תעבורה" המאוגדים בכוח לעובדים מפגינים מול משרד התחבורה ב-2015 (יונתן זינדל / פלאש90)

נהגי "אגד תעבורה" המאוגדים בכוח לעובדים מפגינים מול משרד התחבורה ב-2015 (יונתן זינדל / פלאש90)

גם בר אילן מתאר שגרה בלתי אפשרית של עבודה. "היו מקרים של אשפוזים, נהגים שישבו בבתים חודשים וסרבו לחזור לעבוד", הוא נזכר. "ואתה יודע מה? כל התלונות שהגשנו למשטרה נסגרו. 'חוסר עניין לציבור' הם אומרים לנו. ומה אנחנו מבקשים? שהמעסיק יתקין מצלמות להרתעה באוטובוסים, ושישימו ניידת פה ושם בצמתים המועדים לפורענות? אלה לא בקשות גדולות מדי".

מתנערים מאחריות

התסכול של הנהגים גדול במיוחד, מכיוון שגם כשהם מותקפים הופכים אותם לתוקפים. כך לדוגמא, לפני תקופה רץ לו סרטון קצר ברשת בו נראה נהג ערבי סוטר לקטין באוטובוס. הסרטון שותף בכמה דפים מסיתים בפייסבוק והנהג הוצג כתוקף, והפך למטרה לאיומים. אבל לידי "שיחה מקומית" הגיע הסרטון המלא מהתקרית, ובו נראים הקטינים כשהם מתפרעים ומאיימים על נהג, ואז את הנהג הסוטר לקטין במטרה לדחוק אותו מהאוטובוס, לסגור את הדלתות ולנסוע משם. מאחר ומדובר בקטינים ואין אפשרות להסתיר את זהותם לחלוטין גם אם נטשטש את פניהם, לא נפרסם את הסרטון.

"זה היה נהג שלנו", מספר עמאר סמעאן. "הקטין התפרע באוטובוס, עלה עם בקבוק בירה ואף ניסה להשתין בפנים. הנהג קם והתחיל לצלם, ואז הקטין ניסה לחטוף לו את הטלפון. הנהג, באקט של הגנה עצמית, סתר לקטין. אחר כך, אביו של הקטין התקשר אלינו וביקש שלא נתלונן במשטרה ושנפתור את הסיפור בינינו. הסכמנו, גם כי ידענו שהמשטרה לא תעזור לנו. ומה קרה אז? אביו של הקטין התלונן נגד הנהגֿ, והמשטרה, למרות שהיא מודעת לתמונה המלאה, פתחה לו תיק. לא ייאמן".

בינתיים כאמור, ועד העובדים, באמצעות "כוח לעובדים", הכריז לפני כשבועיים על סכסוך עבודה. בר אילן מסביר כי מדובר בסכסוך עבודה לא אופייני. "בדרך כלל, סכסוך עבודה הוא בין המעסיק למועסק, כלומר בין הנהגים לבין הקבלן", הוא מפרט. "אלא שכאן אנו דורשים התערבות ישירה של מזמין השירות, הלא הוא משרד התחבורה. פגשנו את שר התחבורה בכנסת ודיברנו על הבעיות בתנאי ההעסקה ועל האלימות נגד הנהגים. לצערי, לא ראיתי נכונות שלו לעזור. הרי יש לו אחריות כמזמין שרות".

"נהג לא עולה לאוטובוס מבלי לדאוג לאמצעי להגנה עצמית. לכולם יש גז מדמיע, לחלק יש אלות. אתה לא מבין כמה פעמים ביקשנו שיתקינו מצלמות באוטובוסים. אם האוטובוס מצולם ותוקפים פוטנציאליים ידעו זאת, זה ירתיע"

פנינו למשרד התחבורה וביקשנו את התייחסותם למצב, אולם לטענת נציג המשרד, שביקש מאתנו ליידע אותו על מקרים נקודתיים, הטענה בדבר אלימות נגד נהגים לא מוכרת לו. יש לציין כי בפנייה לתגובה ציינו כי עיקר התקיפות הן נגד נהגים פלסטינים בקווים להתנחלויות ובקווי הלילה, ושהן מתרחשות מזה תקופה ארוכה. בנוסף הבאנו כדוגמא את המקרה של פאדי זניד שאושפז לאחר שהותקף ובעקבותיו הושבתו הקווים למשך שעתיים. הטענה כי במשרד התחבורה לא מודעים לבעיה, כשרק לפני שבוע נהגים השביתו קווים ציבוריים בשל התקיפה בהתנחלות תל ציון, נשמעת תמוהה.

"זו תגובה קלאסית של מזמין שרות", מגיב בר אילן. "יותר קל לטעון שהם לא יודעים מאשר לקחת אחריות ולהתמודד עם הבעיה".

בינתיים ועד הנהגים, מגובה בארגון כוח לעובדים, מאיים לפתוח בשביתה כצעד מסלים במאבק לאחר ההכרזה על סכסוך העבודה. הנהגים, החוששים כבר תקופה ארוכה לצאת לעבודה, מרגישים כי לא נשארו להם יותר מדי ברירות. בר אילן גם מאוד מודאג. "לצערי הרב, אם דברים. לא ישתנו, אנחנו מעריכים שזה ייגמר ברצח".

תגובות

משטרת ישראל: "שוטרי משטרת ישראל הפרוסים ברחבי ירושלים, פועלים על מנת לתת מענה מהיר ומקצועי לכל דיווח או קריאת מצוקה המתקבלת במוקד המשטרה. גם בהתרחשותם של מקרים מסוג זה, השוטרים מגיבים במהירות האפשרית במטרה לגבות עדות ראשונית, לאתר החשודים, להביא לזהותם ובמקרה הצורך לבצע מעצרם לצורכי חקירה.

"משטרת ישראל תמשיך לפעול בפריסת שוטרים נרחבת ברחבי העיר בכלל ובמוקדים בהם ריכוזי קהל בפרט במטרה ליצור מניעה מיטבית ע"י הסברה ובכך למנוע התרחשותן של עבירות מסוג זה ועבירות נוספות בכלל".

חברת "אגד תעבורה": "אגד תעבורה מגנה את האלימות המופנית כלפי נהגים ולאחרונה החלה במהלך להתקנת מצלמות באוטובוסים, זאת במטרה לתעד ולהרתיע התנהגות אלימה של נוסעים. כמו כן, אנו פועלים מול הגורמים האזרחיים, הצבאיים והמנהל האזרחי כדי שאלו יפעלו במלוא החומרה בנושא זה.

"נהגי אגד תעבורה נהנים מההסכם הקיבוצי, שמעניק את תנאי התעסוקה המתקדמים ביותר שיש כיום בענף התחבורה הציבורית. מעבר לזאת מתקיים משא ומתן עם הממשלה סביב העלאת שכר הנהגים, כשמו"מ זה יסתיים יהיה עדכון.

"תלונה המוגשת במשטרה על ידי החברה אינה מהווה תחליף להגשת תלונה מצד הנהג המותקף ועל כן אנו תומכים בזכותם המלאה של נהגים להגיש תלונה במשטרה ומתמקדים בדאגה לנהג וברווחתו. אגד תעבורה היא מפעילת תחבורה ציבורית. ביטחון האזרחים, לרבות נהגי התחבורה הציבורית נמצא בסמכות ובאחריות מדינת ישראל באמצעות גורמי האכיפה והשיטור".

כמצוין בכתבה, משרד התחבורה לא הגיב לשאלותינו בעניין תנאי ההעסקה של הנהגים וטען כי אינו מכיר את נושא התקיפות נגד נהגים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

המצב ברפיח מידרדר, ותושבים בורחים למרכז החרב של עזה

האיומים בפלישה, המתקפות המתגברות והתנאים הקשים באוהלים, דוחקים פלסטינים רבים לעזוב את "המקום הבטוח" האחרון ברצועת עזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf