newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"המתקפה הסתיימה, ונשארתי בבית הספר, חסר בית ואלמן"

ראשה אבו-עודה ברחה מביתה, ברחה מבית הספר שהופצץ, נפצעה בבית ספר נוסף שהופצץ, ומתה בלידה. מאה אלף עזתים עדיין עקורים, רק לעשרה אחוז מהתושבים יש גישה יומיומית למים

מאת:

כותב אורח: עאוני פרחאת

למרות שהמתקפה של הכיבוש על העם הפלסטיני בעזה נגמרה לפני כשבוע, הסבל, האבל והכאב של מי שאיבדו את יקיריהם ואת בתיהם ממשיך. סיפורה של ראשה אבו-עודה הוא אחד מאינספור סיפורים שוברי לב שהייתי יכול לכתוב. ראשה מתה בלידה, שהתרחשה תוך כדי המתקפה הישראלית בעזה. בת 30 הייתה במותה.

"עזבנו את ביתנו בגלל המתקפה ומצאנו מחסה בבית הספר של אונר"א בבית חאנון", מספר לי בעלה, נידאל אבו-עודה. "קצת לאחר מכן חצר בית הספר הופגזה על ידי הישראלים. 15 איש נרצחו ועשרות נפצעו, כך שנאלצנו לעבור למקום מסתור חדש. הגענו לבית הספר בג'בלייה, בו שהיתי במחיצת אשתי בימיה האחרונים".

> מתאבלים על מותה של סבתא והפצצות ממשיכות ליפול בחוץ

משפחת אבו-עודה על קברה של ראשה (עאוני פרחאת)

משפחת אבו-עודה על קברה של ראשה (עאוני פרחאת)

"ביום ראשון ה-24.8, לפני השקיעה, הישראלים פגעו בבניין ליד בית הספר בו הסתתרנו", ממשיך נידאל. "זה היה פיצוץ עז ואשתי נפלה ונפצעה, תוך כדי צרחות אימה ופחד, בעודה מצפה ללידת התינוק שלנו בכל רגע. הזמנו אמבולנס, אך הוא התעכב בדרכו בגלל המתקפות. לא הצלחנו להגיע לבית החולים אל-שיפא כי הכביש היה מסוכן מדי, אז פנינו לבית חולים קטן יותר שהיה בקרבת מקום.

"בסופו של דבר, הגענו לבית חולים אל-וואדה, ואמי ואני המתנו לסיום הלידה. מסביבנו נשמעו פיצוצים ומאוחר יותר שמענו מצוות אמבולנס שפצצה פגעה בבית משפחת ג'ודה והרגה את האם עם ארבעה מילדיה. שמענו עוד אמבולנסים מתקרבים. מתחילתן של ההתקפות אשתי חיה בפחד ואימה. היא ילדה עם רעשי פיצוצים שהקיפו אותנו. התינוק שלנו ניצל בעזרת ניתוח, אבל ראשה סבלה מדימום פנימי והיא נפטרה. ליבה הפסיק לפעום. כעת, המתקפה הסתיימה ואני עדיין באותו בית ספר, חסר בית ואלמן".

נור, אחותה של ראשה, מספרת: "היינו בבית הספר וחיכינו שראשה תגיע הביתה עם התינוק החדש, ואז קיבלנו את הידיעה על מותה. היינו בהלם. אני עדיין לא מאמינה שאחותי נפטרה. היא רצתה ללבוש שמלה לבנה לחתונתו של אחי וכעת היא עטופה בתכריכים לבנים". נור פרצה בבכי והוסיפה: "היא הייתה כמו אמא, כל בני המשפחה והכנים אהבו אותה".

> אבא של הדיל לא מצליח לדבר עליה בזמן עבר

אחותה של ראשה והתינוק שניצל (עאוני פרחאת)

אחותה של ראשה והתינוק שניצל (עאוני פרחאת)

אמה של ראשה הוסיפה: "הדבר האחרון שראשה ראתה היו פניו של התינוק שלה. ראשה ידעה שהיא עומדת למות… היא ביקשה ממני לראות את פני התינוק ואז היא הלכה לעולמה. בתינו בבית חאנון נהרסו כליל, וכך גם חייה של בתי". כששוחחתי עם אחיה בן ה-14 של ראשה, לואי, הוא סיפר במרירות: "כשאדם מת, הוא הולך למקום בטוח יותר ושקט יותר מכאן. חיינו כאן בזבל".

בערך 350 תינוקות שנולדו בשבועות האחרונים חיים עם משפחותיהם העקורות בבתי הספר של אונר"א, בתנאים סניטריים שהולכים ומתדרדרים. כמאה אלף פלסטינים הפכו לחסרי בית מפאת ההריסה המוחלטת או הנזק החמור שנגרם לבתיהם על ידי הצבא.

על פי נתוני ארגון הסיוע של האו"ם 2,104 פלסטינים נהרגו במתקפה, מתוכם 1,462 זוהו כאזרחים, וביניהם 495 ילדים. על פי הערכות ראשוניות, ישנם עשרות אלפי עקורים בתוך עזה שכבר יצאו ממקלטי חירום. על אף עבודות תיקון נרחבות, הפסקות חשמל של 18 שעות ביממה נמשכות במרבית האזורים ברצועת עזה ורק 10 אחוז מהאוכלוסייה נהנים מגישה למים במשך שש עד שמונה שעות ביום. 75 אחוז מהאוכלוסייה נהנים מגישה למים פעם לארבעה-חמישה ימים.

פורסם לראשונה באנגלית בבלוג של עאוני פרחאת, Awni Farhat. תרגום: טלי מאיר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf