newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משמרת מחאה מול שגרירות רוסיה: "דמוקרטיה לא עוצרים עם הפצצות ומטוסים"

עשרות אנשים השתתפו בהפגנה שנערכה מול שגרירות רוסיה בתל-אביב נגד ההפצצות הרוסיות על העיר חאלב, וזכו לברכות תודה מפעילים סורים. משטר הדמים של אסד לא מחזיק מעמד רק בזכות תמיכת רוסיה ואיראן, אלא גם בגלל אזלת היד של העולם העומד מנגד. אסור לאפשר לאסון הזה להמשיך

מאת:

כותבת אורחת: אסמא אגבארייה זחאלקה

אתמול (שלישי) התקיימה מול השגרירות הרוסית בתל אביב משמרת מחאה נגד ההפצצות הרוסיות על העיר חאלב בסוריה ולאות סולידריות עם העם הסורי הנאנק תחת הדיכוי של משטרו של אסד. לאירוע, שאורגן על ידי הוועד לסיוע לעם הסורי בשיתוף עם פעילים אחרים ושבארגונו השתתפתי גם אני, הגיעו עשרות משתתפים, ערבים ויהודים, ביניהם דוברי רוסית. השלטים קראו בשלוש שפות להפסיק את ההפצצות הרוסיות על סוריה ועל חאלב בפרט. בכמה שלטים התנוסס הפוסטר של האומן להב הלוי ובו תמונתו של פוטין עם הכיתוב Syrian Killer. וכן, תמונות של גרניקה-חאלב. במהלך המשמרת הושמעו סיסמאות בעברית וערבית וביניהם: "דמוקרטיה לא עוצרים עם פצצות ומטוסים", "פוטין אסד צאו וראו ההפצצות לא יעזרו", ו"סוריה דורשת חירות". כמו כן, שרו המפגינים בערבית את "יאללה ארחל יא בשאר" ('יאללה בשאר תסתלק'), שירו של אבראהים קאשוש, זמר המהפכה הסורית שנרצח בימיה הראשונים של המהפכה בידי המשטר הסורי.

בין הדוברים היו מיכל שוורץ, יוזמת האירוע מהועד לסיוע לעם הסורי, אליזבט צורקוב ממארגני האירוע וחברה בפורום לחשיבה אזורית, והרב מיכאל ריבקין, חבר בוועד שהיה אסיר פוליטי ברוסיה במשך שנים, אשר הדגיש כי רוסים רבים מתנגדים לפשעים שפוטין מחולל בסוריה.

שיאה של המשמרת היה בקריאת מסר של תמיכה במשמרת ששלח הפעיל והעיתונאי הסורי מוחמד תקי אלדין אבראהים ממחוז אידלב בצפון סוריה:

אל המפגינים נגד ההפצצות הרוסיות על חאלב, אל כל מי שעומד בעולם עם העם הסורי השואף לחרותו. אנו מברכים את העמידה שלכם היום מול השגרירות הרוסית ומעריכים מאד את הסולידריות שלכם עם עמנו הסורי שעומד כיום מול הפצצות ברבריות רוסיות הבאות להגן על משטר אסד הלא אנושי. זוהי מערכה של כל מי שיש לו כבוד אנושי בעולם שחייב לעמוד היום עם תושבי חלב שחשופים למצור והרג המוני". (תרגם מנכ"ל ארגון מען, אסף אדיב)

אסמא אגבארייה זחאלקה בעצרת המחאה:

לא רק איראן ורוסיה

התרגשתי מאוד לקרוא את הדברים שהופנו למפגינים הערבים והיהודים. היה במסר הזה שבירה של מחסומים פסיכולוגיים עמוקים ביותר, ולבנה נוספת בבניית סולידריות בין אנשים ועמים על בסיס ערכים משותפים. בסוף האירוע פנו אלי דרך הפייסבוק עשרות פעילים סורים המתגוררים בסוריה, וחלקם הודו לנו על התמיכה והסולידריות וקבלו על אזלת ידו של העולם מול פשעי המלחמה המתחוללים נגדם.

זה כבר חמש שנים וחצי מאז פרצה המהפכה הסורית בדרישה לסילוק משטרו של אסד, והמשטר הגיב בפשעי מלחמה שאין להם אח ורע מאז מלחמת העולם השניה. חצי מיליון בני אדם נהרגו, רובם המכריע בידי המשטר, עשרה מיליון בני אדם הוגלו מבתיהם, מאות אלפי פצועים ואסירים שאיש אינו יודע מה עלה בגורלם. העולם מביט בזוועות, במועצת האו"ם מתנהלים דיונים והדברים נאמרים בבירור שבפנינו פשעי מלחמה המבוצעים בידי המשטר של פוטין, אך אף מדינה אינה נוקפת אצבע על מנת להפסיק את רצח העם המתחולל שם. הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין טוען שהוא נלחם בטרור, אך זהו שקר ידוע לכל: אנחנו רואים מדי יום את הקורבנות, אוכלוסייה אזרחית בלתי חמושה, ילדים, תינוקות, נשים וגברים. המטרה האמיתית היא לדכא את המהפכה ולשמר את שלטונו של אסד.

"גרניקה 1937 חלב 2016" (באדיבות אליזבט צורקוב)

"גרניקה 1937 חלב 2016" (באדיבות אליזבט צורקוב)

אולם, טעות לחשוב שאסד מחזיק מעמד רק בזכות המעורבות האקטיבית של רוסיה וגם איראן והמיליציות השיעיות העיראקיות וחיזבאללה הלבנוני. הוא נהנה גם משתיקתו ואזלת ידו של העולם ושל ארה"ב בראשו שמגלים הססנות וחוסר מעש אל מול המתרחש. לקהילה הבינלאומית ישנם כלים רבים (בין היתר סנקציות על הרוסים ושותפיהם, קביעת אזורי איסור טיסות) כדי להביא להפסקת פשעי המלחמה, אך אין היא עושה בהם שימוש. שתיקה זאת כמוה כשתיקת העולם אל מול הפצצת גרניקה בידי משטרו של היטלר. היטלר שראה שהעולם שותק, הבין שיש לו אור ירוק לפתוח במלחמת העולם השניה כדי להרחיב את שלטונו. כך גם פוטין, מקבל אור ירוק מהעולם להמשיך בטבח, כדי להחזיר לרוסיה את מעמדה שאבד עם קריסת ברית המועצות. ודמם של הילדים הסורים הוא הקורבן. מי שחושב שפוטין יעצור בחאלב טועה.

ולמי שיאמרו – אבל המצב מורכב, אגיד אכן המצב מורכב מאוד. לתוך הוואקום שנוצר בסוריה בשל המחדל העולמי נכנסו גורמים טרוריסטיים דתיים פונדמנטליסטיים הממומנים בידי הסעודים והקטארים, המוכנים לשפוך את כל כספי הנפט שלהם כדי לסכל את המטרה הבסיסית של האביב הערבי, קרי השגת דמוקרטיה וצדק חברתי, שכן מדינות אזרחיות דמוקרטיות הן סכנה גדולה על משטרי המלוכה הערביים. נכון, גם להם יש אינטרסים, אך אל לנו לרגע אחד להתבלבל ולשכוח מהו האינטרס של העם ודרישתו עליה הוא ממשיך לשלם את המחיר: לחיות חופשי ככל האדם. הטרור של דאע"ש צמח כתוצאה מהוואקום ומהדיכוי הרצחני. חיסול הטרור הדתי חייב לבוא בד בבד עם סילוק משטרי האופל ששולטים עשורים רבים בעמם, מדכאים אותם ורוצחים אותם כי דרשו חופש.

> מעורבות המעצמות העולמיות בסוריה מזכירה משפחות פשע

התפקיד שלנו הוא להביע עמדה מוסרית אל מול החברה, ולפעול למען השינוי, גם אם הוא בושש לבוא וגם אם לא נזכה לראות אותו (באדיבות אליזבט צורקוב)

התפקיד שלנו הוא להביע עמדה מוסרית אל מול החברה, ולפעול למען השינוי, גם אם הוא בושש לבוא וגם אם לא נזכה לראות אותו (באדיבות אליזבט צורקוב)

לעשות את המעשה הנכון

שאלו אותי אם משמרת תעזור, והתשובה שלי – לא זאת השאלה. התרגלנו לחשוב "מה התועלת", "מה יצא לי מזה" ושכחנו שהתפקיד שלנו הוא להביע עמדה מוסרית אל מול החברה, ולפעול למען השינוי, גם אם הוא בושש לבוא וגם אם לא נזכה לראות אותו. עלינו בחיינו לעשות את המעשה הנכון. כך נחנך את ילדינו ואת הדור הבא לאכפתיות, לסולידריות וליחס אנושי לזולת.

ומילה אחרונה על הוועד לסיוע לעם הסורי שארגן את משמרת המחאה: שורה ארוכה של דמויות ציבוריות, ערביות ויהודיות מזרמים פוליטיים שונים, חברו יחד למען מטרה אחת – סולידריות עם העם הסורי ועם דרישתו הצודקת לדמוקרטיה וצדק חברתי. בין השותפים: מרזוק חלבי, דויד גרוסמן, עודה בשאראת, זאב שטרנהל, אורי אבנרי, עלאא' חליחל, לילי גלילי ואחרים. הוועד ארגן אירועים שונים ואסף תרומות המועברות לילדי הפליטים הסורים במחנות הפליטים בירדן ותורכיה, דרך הארגון הבינלאומי Save The Children. לוועד דף פייסבוק ואפשר לתרום דרכו. אני מבקשת את הסיוע שלכם, כל תרומה ולו הצנועה ביותר חשובה, והחורף בפתח.

אסמא אגבארייה זחאלקה היא פעילה בדעם מפלגת פועלים ובוועד לסיוע לעם הסורי.

> הטבח בחאלב: תנו להם טילים!

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf