newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סוריה: צוותי ההגנה האזרחיים מחלצים תחת אש ומצילים חיים

פעיל בצוות ההגנה האזרחי בעיר חלב: "חבית נפץ פגעה בביתו של דודי ואנשים מתחת להריסות קראו בשמי וביקשו שאבוא לחלצם. הילד הקטן ששיחק עימי אתמול בלילה, נהרג. אספתי את החתיכות שלו שהצלחתי לאתר ושמתי אותן בשמיכה"

מאת:

כתבה: אליזבט צורקוב

עם השתלטות המורדים על מרבית שטחי סוריה ב-2012, נעלמו מאזורים אלו שירותים שסיפקה המדינה (למעט באזורים הכורדים). אזרחים ומורדים ברחבי האזורים האלו ייסדו מערכות שלטון חלופיות שמנסות לספק את הצרכים הבסיסיים של האוכלוסיה, שסובלת מהפצצות בלתי פוסקות של המשטר, אבטלה, מחסור במצרכים בסיסיים, העדר חשמל ומים במשך חודשים, קושי לעבד אדמות בשל ההפצצות, ונוכחות של עקורים פנימיים רבים.

לצד מערכות שלטון אלו, החל מימיה הראשונים של ההתקוממות העממית בסוריה צצו ברחבי המדינה התארגנויות של פעילים, משכילים לרוב, אשר ניצלו את חופש הפעולה היחסי כדי לארגן הפגנות, להביע את דעתם ולקדם את הנושאים החשובים להם – חופש ביטוי, זכויות אדם, מאבק בשחיתות ועוד. עם התעצמות ההרג והדיכוי נוסדו התארגנויות חדשות – חלקן חמושות ("צבא סוריה החופשי") ואחרות שעסקו בסיוע לאוכלוסיה הנפגעת – משפחות של אסירים פוליטיים, עקורים, פצועים מירי והפצצות, אנשים ונשים ששרדו עינויים מידי המשטר. משנת 2013 התארגנויות נוספות, בהן פעלו נשים רבות, עסקו בהברחת מזון וציוד רפואי לתוך אזורים שנמצאו (ועדיין נמצאים) תחת מצור של המשטר.

למרות הקושי לנוע בין החלקים שאינם נמצאים בשליטת המשטר, אנשים בתוך סוריה מתקשרים בינם לבין עצמם באופן רציף, לרוב באמצעות סקייפ. כך נוצרו רשתות של מורדים בדמות גדודים וארגוני מטריה למורדים, אך גם ארגונים אזרחיים מנצלים טכנולוגיה זו על מנת ללמוד מארגונים אחרים את דרכי פעולתם ולהתעדכן בחדשות.

אחד מהארגונים האזרחיים הבולטים בסוריה כיום הן "יחידות ההגנה האזרחיות" (الدفاع المدني). יחידות אלו עוסקות בחילוץ של בני אדם לאחר הפצצות המשטר על האזורים ה"משוחררים" והעברתם לטיפול בבתי החולים המאולתרים שפועלים באזורים אלו. חלק מהיחידות עוסקות גם בשיקום תשתיות (דוגמת ביוב וחשמל) שנהרסות בהפצצות. יחידות כאלו קיימות בעיר חלב, שסובלת מהפצצות אוויריות בלתי פוסקות, במחוז אדלב (צפון-מערב סוריה), מחוז חמאה, במחוז דרעא (דרום סוריה), מחוז חמס, ובעיירות אל-באב, אתארב, אעזאז, חריתאן, מערת אל-ארתיק, ועיירות נוספות במחוז חלב.

כל האזורים בהם פועלות היחידות, למעט העיירה אל-באב, נמצאים בשליטת מורדים מקומיים (מפה עדכנית ל-1 בספטמבר 2014), כלומר, לא בשליטת המשטר או "המדינה האסלאמית" (דאע"ש). המדינה האסלאמית, ככלל, אינה מאפשרת להתארגנויות אזרחיות לפעול בשטחה שכן הן מהוות אלטרנטיבה לשלטונה. צוותי ההגנה האזרחיים בעיר רקה, למשל, נסגרו על-ידי דאע"ש לאחר שהארגון גירש מהעיר את ארגוני המורדים המתונים יותר שמנעו את הפסקת הפעילות של הצוותים לפני כן.

> מי הם אנשי המדינה האסלאמית ומה הם רוצים?


צוות הגנה אזרחית מחלץ פצוע מתחת להריסות של בניין שהופצץ על-ידי צבא המשטר בשכונת אל-אנצארי, חלב.

יחידות ההגנה האזרחית הוקמו כהתארגוניות של אזרחים ב-2012 ובמהלך השנתיים לאחר מכן עברו מיסוד. כיום ישנה רשת של יחידות הגנה אזרחית עם חלוקה אזורית והיררכיה ברורות והפעילים אף החלו לקבל משכורות זעומות. הפעילים בצוותים עברו הכשרה מיוחדת לפינוי פצועים כך שלא יגרמו להם נזק נוסף וחלק מהצוותים קיבלו משאיות ואמבולנסים. המימון של הציוד והמשכורות מגיע מהקואליציה הלאומית הסורית שבתורה נתמכת על-ידי מדינות מערביות. למרות סיוע זה, הצוותים סובלים ממחסור חמור בכלי רכב לפינוי פצועים וכלי הנדסה שיאפשרו להם לחלץ פצועים מתחת להריסות.

כמו כן, בשל הסיכון הגבוה בעבודה זו (חיל האוויר של המשטר נוהג להפציץ מחדש אתרים בהם פגע בעת שצוותי ההצלה ואזרחים מגיעים למקום כדי לחלץ פצועים) והמשכורות הנמוכות המוענקות לפעילים (70 דולר בחודש), הצוותים סובלים ממחסור בעובדים. החילוץ סביב השעון של פצועים וגופות מההריסות גובה מחיר נפשי מהפעילים, אך ההבנה שחייהם של רבים תלוים בהם, מדרבנת את אלו שבוחרים להצטרף אליהם.

כך תיאר זאת אברהים, פעיל בצוות הגנה אזרחי בחלב:

היינו תחת הרבה לחץ לאחרונה, אז חבריי לעבודה ייעצו לי לקחת כמה ימי חופש ולחזור לעבודה טרי ועם אנרגיה. אז הלכתי ביום שישי לבקר בביתו של דודי וביליתי זמן במשחק עם אחייני הקטן, עבדו. דודי התעקש שאבלה את הלילה עימם, אך אני רציתי ללכת לנוח, אז חזרתי הביתה.

למחרת, מישהו מקבוצת החילוץ של רובע הנאנו [בחלב] קרא לי ואמר שזקוקים לי שם. חשבתי שהם מתמודדים עם משבר קיצוני וזקוקים לתמיכה של קבוצת חילוץ נוספת. אך הסיבה שהם התקשרו הייתה כי חבית נפץ [פצצות ענק סמי-מאולתרות בהן משתמש חיל האוויר של המשטר בשל מחסור באמצעי לחימה תקניים] פגעה בביתו של דודי והיו אנשים מתחת להריסות שקראו בשמי וביקשו שאבוא לחלצם.

הייתי מדוכא ומבולבל וחסר יכולת לעשות משהו. מיהרתי לשם, אבל כשהגעתי המצב כבר היה בכי רע. עבדו, הילד הקטן ששיחק עימי אתמול בלילה, נהרג. אספתי את החתיכות שלו שהצלחתי לאתר ושמתי אותן בשמיכה זו. שני אחיינים אחרים היו מתחת להריסות. יכולנו לשמוע אותם בהתחלה, אבל בגלל שאין לנו דחפורים כדי להרים את ההריסות הכבדות, לא יכולנו להציל אותם.

זהו רק סיפורי מיום אחד – כל החבר'ה בצוות שלנו עברו יום כזה. אך חלק מהעבודה שלנו היא לדחוף את עצמנו לשוב לעבוד. יש חיים שאנחנו צריכים להציל והפצצות לא פוסקות. אני יודע שזה מה שעבדו היה רוצה שאעשה.

> הגרילה הכורדית מציעה מזרח תיכון בלי לאומנות ובלי דיכוי נשים

אברהים עם מה שנותר מגופתו של עבדו. התמונה מפורסמת באדיבות The Syria Campaign

אברהים עם מה שנותר מגופתו של עבדו. התמונה באדיבות The Syria Campaign

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf