newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המאבק הצליח: המדינה תתן סיוע בשכר דירה גם לדרות רחוב צעירות

צעירות וצעירים חסרי בית ומשפחה תומכת לא זכאים לקבל סיוע בשכר דירה, עד שמצבם מדרדר קשות ואז כבר מאוחר מדי. קמפיין של ארגוני צעירות הוביל את משרדי הממשלה לפתוח פיילוט מיוחד למען הקבוצה הזאת

מאת:

כותבת אורחת: דנה מירטנבאום

לעדן, צעירה בת 23, אין מקום מגורים קבוע. העבודות מהן היא מתפרנסת, ניסיונותיה ללמוד והוצאות היומיום לא מותירים לה כסף לשכר דירה. היא אינה בקשר עם משפחתה, הייתה בפנימייה, שירתה בצבא ומאז שחרורה היא "מתגלגלת". לפעמים היא חיה עם בחור זה או אחר, ולא ברור לה אם היא איתו בשל האהבה או בשל הצורך בקורת גג. יש ימים שבהם היא עוברת עם התיק שלה בין חברות, והיו לילות בהם ישנה על ספסל בגן ציבורי.

עדן היא רק דוגמא אחת לצעירים (גילאי 18-35) שמגיעים מרקע של מצוקה וסיכון, החסרים "עורף משפחתי". צעירים אלה נזקקים לשירותי משרד הרווחה, הרשויות המקומיות וארגוני מגזר שלישי לצורך השתלבותם התקינה כבוגרים בחברה. חלקם חיים בשוליים, מנהלים חיים תקינים לכאורה, ו"שקופים" למערכות השונות.

צעירים אלה לא יזכו בסיוע בשכר דירה, היות ולרוע מזלם הם אינם עונים להגדרות בכללים הקיימים. עדן היא "רק" צעירה ללא עורף משפחתי, דלת הכנסה ומחוסרת דיור. היא אינה מוזנחת, מנותקת, מכורה ואינה גרה ברחוב ממש. על אף שעדן היא למעשה דרת רחוב שקופה, מצבה אינו חמור דיו בכדי לזכותה ב-48 חודשי סיוע בשכר דירה כדרת רחוב מוכרת. עדן גם אינה זכאית לסיוע בשכר דירה, כיוון שאיננה יוצאת מעון לנשים מוכות, חד הורית, נפגעת נפש או מקבלת קצבאות אחרות של הביטוח הלאומי.

נשים צעירות חשופות בשל היעדר קורת גג לסיכונים ייחודיים; ניצול מיני בעבור קורת גג, כניסה לזוגיות אלימה ואובדן יכולת להשתקם ולצאת ממעגל העוני באמצעות לימודים ורכישת מקצוע. הן עלולות להגיע לזנות ולשימוש בסמים באופן מזדמן או קבוע.

> היתכן שהמפכ"ל פשוט לא מבין את החוק למניעת הטרדה מינית?

עוני: חסרי בית בתל אביב, 2011 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

חסרי בית בתל אביב, 2011 (אילוסטרציה: אורן זיו / אקטיבסטילס)

דיור הולם הוא תנאי בסיסי והכרחי להגנה על זכויות וכבוד האדם של הצעירות, ולהשגת כל אחד מהיעדים המצופים מהן בשלב הבגרות הצומחת; זוגיות בריאה, השתלבות בלימודים ובעבודה ותרומה לחברה. באופן אבסורדי, היעדר סיוע בשכר דירה היום יכול להוביל צעירות למצבים מסוכנים ולהפוך אותן לדרות רחוב ממש. מצב זה יקנה להן סיוע בשכר דירה, אלא שאז זה יהיה מעט מדי ובעיקר מאוחר מדי.

מחשבה מגדרית על דרי רחוב

פעילות של פורום ארגוני צעירות הניבה ביום רביעי האחרון החלטה משותפת למשרדי האוצר, הרווחה והשיכון, אשר תזכה צעירים וצעירות כעדן לסיוע בשכר דירה של 1,170 ש"ח למשך שנה או שנתיים. את המהלך הובילה ח"כ מירב בן ארי, יו"ר ועדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות לטיפול בצעירות ובצעירים חסרי בית, אשר הצליחה יחד עם המשרדים השונים לרתום את החכמה שצמחה מהשטח, לאמץ את המלצות הפורום ולהביא להקצאת 2.2 מיליון שקל ממשרד האוצר ל-200 צעירות וצעירים בשנה.

יחד עם השמחה בקרב הארגונים שקידמו את המהלך, מתעוררות שאלות חדשות: התכנית הוכרזה כפיילוט (ניסוי) ולא ברור אם יש כוונה להסדרתה בכללים ובתקנות מחייבים. בימים אלה יושבים במשרד הרווחה ומשרד השיכון לעצב מסלול מהיר לסיוע לצעירים, אשר יעוגן בנהלים פנימיים בין המשרדים. הכוונה היא ליצור טופס בקשה נגיש, אשר בצירוף מכתב של עובדת סוציאלית, שיאשר את הצרכים של הצעיר או הצעירה, תקדם סיוע בשכר דירה לשנה אחת. הסיוע בשכר דירה לשנה השנייה מותנה בהערכה מחדש של צרכי הצעירה, בתהליך שטרם הוגדר.

נשאלת השאלה אם הגושפנקא להענקת אישור לצורך בסיוע בשכר דירה תהיה רק לעובדים סוציאליים של הרווחה, או גם לעובדים סוציאליים של ארגוני המגזר השלישי? בנוסף, במציאות שבה לצעירים רבים אין קשר עם עובדים סוציאליים מכל סוג שהוא, מן הראוי לשקול גם אפשרות של פנייה עצמאית של צעירים.

שאלות פרקטיות אלה ואחרות, המאתגרות גם תפיסות עולם, מחייבות כי משרד הרווחה והשיכון ימשיכו בדיאלוג, היוועצות ועבודה משותפת עם ארגוני המגזר השלישי, גם בעיצוב הנהלים כעת וגם בהסדרה חוקית בהמשך. כך לדוגמא ניתן לעדכן את הכללים ואופן הטיפול בדרי רחוב, אשר לאחרונה נוספה להם ההגדרה דר רחוב צעיר, ולבנות בתוכם מסלול סיוע מיוחד לצעירים. נושא הדיור ודאי יקבל התייחסות נרחבת גם במסגרת "התכנית הלאומית לצעירים וצעירות בסיכון", שעיצובה החל לפני חודשיים, אותה מוביל משרד הרווחה עם ארגוני מגזר שלישי, בראשם ג'וינט אשלים.

אתגר נוסף הוא להטמעת גישה מגדרית בכל מדיניות חדשה, דבר שהפך למחייב בישראל בהחלטת ממשלה. כפי שהראיתי לעיל, "שקיפותן" של הצעירות מחוסרות הבית מסכנת אותן בצורה ייחודית. ויש לתת לכך את הדעת בכל עדכון ועיצוב מדיניות קיימת או חדשה.

מודעות לאתגרים אלו והמשך היוועצות בחברה האזרחית יבטיחו שצעירות וצעירים לא יפלו עוד בין הכיסאות המשרדיים.

דנה מירטנבאום, עורכת דין. עובדת באיתך- مَعَكِ משפטניות למען צדק חברתי. מרכזת את תחום נערות וצעירות בארגון. פועלת לקידום מדיניות ומענים לצעירות, יחד עם פורום ארגוני צעירות.

> מסע של אישה מעזה לישראל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf