newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: שוטרים יורים שוב ושוב בפלסטינית שמוטלת על הרצפה

במשטרה טוענים כי צעירה פלסטינית התקרבה לשוטרי מג"ב בצומת תפוח, שלפה סכין ונורתה למוות. מסרטון שמתעד את האירוע עולה כי ארבעה שוטרי מג"ב ירו בה כ-12 כדורים כשכבר לא היוותה סכנה

מאת:

אתמול בבוקר (רביעי) נורתה למוות במחסום תפוח רחיק שגיע מוחמד יוסף, 19, תושבת עסירה א-שמאלייה שבאזור שכם. היא נורתה לאחר שלטענת דוברות המשטרה היא התקדמה לעבר שוטרי משמר הגבול המוצבים במחסום, שלפה סכין, לא נענתה לקריאות לעצור, שכללו גם ירי באוויר, ובשלב הזה, כך על פי הודעת הדוברות, "מבצעים הלוחמים ירי לעברה ומנטרלים".

אולם מסרטון, שפורסם לראשונה באתר וואלה, עולה כי מהודעת דוברות המשטרה נשמט שלב קריטי ברצף האירועים. על פי הסרטון, ארבעת שוטרי מג"ב ממשיכים לירות עוד ועוד באישה הצעירה כאשר היא שוכבת על הרצפה ולא מאיימת עליהם וזאת מטווח של מטרים ספורים. אלו מבצעים בה למעשה וידוא הריגה.


צילום וידאו: שמואל ליפשיץ

כדאי לציין כי דוברות המשטרה הפיצה לכתבים תמונה בה נראית יוסף כשהיא אוחזת בסכין בולטת ובוהקת בידה. לעומת האופן הברור בו מוחזקת הסכין בידה של יוסף בתמונת הדוברות, בסרטון קשה להבחין בה. אמנם הסרטון אינו באיכות מספקת בכדי להוכיח דבר, אך הוא לכל הפחות מעלה שאלות שיהיה צורך לענות עליהן בחקירה.

אין באמור לעיל כמובן כדי לשלול את הסברה כי יוסף התכוונה לדקור, או אולי להתאבד באמצעות שוטרי מג"ב – דבר שקרה לא מעט בשנה האחרונה. אך אין ספק כי הירי המאסיבי בה, כאשר שכבה ללא שום יכולת לסכן את השוטרים, דורש חקירה משמעותית.

[עדכון, 14:40] ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מבדיקה ראשונית עולה כי בניסיון פיגוע הדקירה אמש הלוחמים קראו למחבלת לעצור מספר פעמים, תוך ביצוע ירי אזהרה באוויר.
המחבלת התעלמה מאזהרות אלו, שלפה סכין מטרים ספורים לפני הלוחמים והחלה לנוע לעבר הלוחמים. הסרטון מציג תמונה חלקית של האירוע ולא ניתן לראות בו את המחבלת נעה עם סכין שלופה לעבר הלוחמים ומסכנת את חייהם".

במשטרה עוד אמרו שהסרטון מראה ש"מיד עם ניטרולה" הפסיקו השוטרים לירות, אם כי הסרטון מראה בדיוק את ההפך. במשטרה הוסיפו עוד שנפתח תחקיר לבדיקת האירוע.

> צפו: שוטרים התאמנו עם רימוני הלם בין אזרחים ברחובות ירושלים

הסכין הבוהקת בידה של רחיק שגיע מוחמד יוסף. 19 באוקטובר 2016 (צילום: דוברות המשטרה)

הסכין הבוהקת בידה של רחיק שגיע מוחמד יוסף. 19 באוקטובר 2016 (צילום: דוברות המשטרה)

לא מקרה יחיד

מאז תחילתו של גל האלימות האחרון, מקרים כאלה קורים שוב ושוב. ב-21 בספטמבר, רק לפני חודש, ילדה פלסטינית בת 13 צעדה לעבר מחסום אלפי מנשה. כאשר לא נענתה לקריאות לעצור היא נורתה. למרות דיווחים שקריים, הילדה לא החזיקה סכין ולא היוותה כל איום על היורים. למרות זאת לא ננקטו צעדים נגד היורים.

בחודש יוני הרגו חיילי חטיבת כפיר את אנסאר הרשה, 25, אם לשניים מהכפר קפין, במחסום עינב (ענבתא) הסמוך לטול כרם. לפי דובר צה"ל היה אז מדובר ב"ניסיון פיגוע דקירה בסמוך למחסום עינב: איש לא נפגע; המחבלת חוסלה".

תמונות שחשפנו מסרטון שתיעד את האירוע, אותו צה"ל מסרב לשחרר, גילו תמונה מטרידה של שימוש מוגזם בכוח. לפי התמונות הרשה התקרבה לעמדת פילבוקס מבוטנת, בה החיילים נמצאים בגובה רב מעליה, ובשל כך כלל לא היוותה איום עליהם. שני חיילים ירדו מהעמדה לכיוונה ואז ירו בה בפלג גופה העליון כשהיא נמצאת מטרים ספורים מהם.

> אלאור אזריה צריך לדרוש הגנה מן הצדק

מדוע ירו למוות באישה שלא היוותה סכנה מיידית? ולמה לא משחררים את הסרטון? תמונות מתוך סרטון המתעד את הירי הקטלני באנסאר חסאם הרשה במחסום ענבתא

מדוע ירו למוות באישה שלא היוותה סכנה מיידית? ולמה לא משחררים את הסרטון? תמונות מתוך סרטון המתעד את הירי הקטלני באנסאר חסאם הרשה במחסום ענבתא

ביום רביעי, ה-27 באפריל, נורו למוות במחסום קלנדיה מראם סאלח חסן אבו אסמאעיל, צעירה בת 23 משכונת א-ראם במזרח ירושלים, אם לשתי בנות, ואחיה הצעיר איבראהים סאלח טאהה, בן 16 מבית סוריכּ. על פי גרסת המשטרה, מראם אבו אסמעיל ואחיה אברהים נכנסו לאזור המיועד לרכבים בלבד במחסום. בדוברות המשטרה דיווחו לאחר האירוע כי "שוטרים ולוחמי מג"ב המוצבים במעבר קלנדיה הבחינו בגבר ואישה ב.מ. [בני מיעוטים] הצועדים לכיוון המעבר המיועד למעבר כלי רכב בלבד כאשר, ידה בתוך תיק שהיה ברשותה וידו של המחבל מאחורי גבו אוחזת בדבר מה שעורר את חשדם של השוטרים".

זמן לא רב מאוחר יותר הסתבר כי גרסת המשטרה אינה נכונה. היורים היו מאבטחים פרטיים. עדויות שפרסמנו כבר במאי על התקרית מעלות חשד כבד שלכל הפחות הריגת הנער בן ה-16 לא הייתה מוצדקת והוא נורה מספר פעמים ללא שהעמיד סכנה כל שהיא למאבטחים במחסום. סביר מאוד להניח כי גם הירי באחות היה מיותר. המשטרה מסרבת לשחרר סרטון שתיעד את ההריגה הכפולה, והטילה צו איסור פרסום על הפרשה למשך חודשים ארוכים שהוסר חלקית רק לאחרונה.

בפברואר ירו שוטרי מג"ב למוות במחמד אבו ח׳לף, 20, לאחר שביצע פיגוע דקירה בשער שכם. תיעוד של רשת אל ג'זירה חשף כי השוטרים ירו בו מספר רב של פעמים גם לאחר שכבר שכב על הרצפה. באוגוסט הודיעה המחלקה לחקירת שוטרים כי כלל לא תחקור את האירוע.

ב-23 בנובמבר דקרו שתי נערות בנות 14 ו-16 עובר אורח פלסטיני באזור מחנה יהודה בירושלים ופצעו אותו באורח קל. שוטר שהגיע למקום ירה באחת מהן, אחר-כך בשנייה, ואז חזר וירה בראשונה כאשר שכבה כבר פצועה על הרצפה. הנערה בת ה-14 מתה מפצעיה.

האירוע הראשון מסוג הזה, בגל האחרון, התרחש ב-23 בספטמבר חיילי צה"ל בחברון אז ירו בנערה בהדיל אל־השלמון, 18, ולפי עדים המשיכו לירות בה כאשר היא על הרצפה. לאחר מכן נתנו לה לדמם למוות. בידי צה"ל תיעוד של האירוע אותו הוא לא מוכן לחשוף. חקירת צה"ל קבעה כי הירי באל־השלמון היה לא הכרחי, אך המבצעים לא הואשמו בדבר.

בינתיים היחיד שנותן את הדין על ירי מסוג זה הוא אלאור אזריה. שירה כדור יחיד בראשו של עבד אל-פתאח אל-שריף שכבר שכב על הרצפה ללא יכולת לסכן עוד אנשים. אתמול בצומת תפוח שוטרי מג"ב ירו כ-12 כדורים ללא הפסקה.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> מה הקשר בין עמנואל רוזן, האלוף במיל' ישראל זיו והמשטר בדרום סודאן?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf