newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפעיל מעיסאוויה כיוון תנועה ונעצר בחשד ל"עידוד טרור"

ביום רביעי האחרון פירסם אבו חומוס סרטון שבו הוא נראה מכוון את התנועה בגלל השיבושים שיוצרים כלי הרכב המשטרתיים בשכונה. לטענת המשטרה, הוא עודד נהגת לדרוס שוטרים. אף שהשוטרים במקום לא הגיבו, הוא נעצר מאוחר יותר בביתו. שותפיו למאבק: מדובר ברדיפה פוליטית

מאת:

השבוע פרסמנו כאן תיעוד של מפגש מרגש בין מוחמד אבו חומוס, ממובילי המאבק של תושבי הכפר עיסאוויה, לבין משפחתו של יוסף סלמסה ז"ל במהלך אירוע מחאה נגד אלימות משטרתית. "הם מזמינים אנשים (לחקירה; א"ז) ועוצרים ילדים בתוך המיטה בשביל להפחיד אותם", אמר אז אבו חומוס, ולא שיער כמה מהר התיאור הזה ייהפך למציאות עבורו.

אתמול (ראשון) נעצר אבו חומוס בביתו. בבקשת המעצר נטען כי הוא חשוד בעידוד מעשי טרור והפרעה לשוטרים במילוי תפקידם. הראיות – סרטון שצילם אבו חומוס בעצמו בזמן פשיטה משטרתית בעיסאוויה, שבו הוא אומר לנהגת שנסעה בכפר וחששה לעבור בסמוך לשוטרים, להמשיך לנסוע. המשטרה מאשימה אותו בכך שניסה לעודד את הנהגת לדרוס שוטרים. כמו במקרים אחרים, הוויכוח נסוב סביב תרגום של מילה אחת בערבית. אף שבית משפט השלום החליט לשחררו אתמול, המשטרה עירערה על ההחלטה, והיום בית המשפט המחוזי האריך עד מעצרו עד מחר בצהריים.

איך אומרים בערבית "סעי"?

אבו חומוס הוא פעיל פוליטי מוכר בעיסאוויה. בחודשים האחרונים, מאז שהחל ה"מבצע" המשטרתי בשכונה, הוא מוביל את המחאה נגד אלימות המשטרה ומתאם את המשמרות של פעילים ישראלים שמגיעים לשכונה. מדי יום הוא מתעד בטלפון הנייד שלו את ההתעמרות בתושבי השכונה, ולא פעם עוכב ונפצע. פעילים ישראלים המגיעים לשכונה תדיר לא הופתעו מהמעצר, שנועד, לדבריהם, להשתיק את אבו חומוס. אבל אפילו הם נדהמו לגלות בבית המשפט שהראיה לעבירות החמורות שבהן הוא מואשם היא סרטון קצר שצילם והעלה בעצמו לרשתות החברתיות.

בסרטון, שצולם ביום רביעי שעבר בזמן ששוטרי מג"ב צעדו בסמוך לרחוב הראשי בשכונה, נראית מכונית שמתקרבת לשוטרים. הנהגת, שנסעה באטיות, נעצרה מכיוון ששני רכבי משטרה חסמו את רוב הכביש והקשו על המעבר. "אטלעי", כלומר "סעי", אומר אבו חומוס לנהגת שחוששת להתקדם. אחד השוטרים אומר לה "סעי לאט", ואבו חומוס משיב "מה לאט? לאן היא ממהרת? לאן היא תיסע? אין חמש (קמ"ש; א"ז) לא עשר או עשרים".

לאחר שהנהגת התקדמה מעט, אומר אבו חומוס לשוטרים "למה אתם מפריעים לתנועה? תזוזו מהכביש". ואז, כשנראה שהאישה חוששת להמשיך בנסיעה, הוא אומר לה "אטלעי, אדרסי". המילה השנייה, שאחת המשמעויות שלה היא "תדרסי", משמשת גם במשמעות של "תדרכי", כלומר "תני גז" או "סעי". למרות טענות המשטרה, שמבססת את כל המעצר על המילה הזו, הרושם שעולה מהצפייה בסרטון הוא שמדובר באירוע שבו לא נשקפה כל סכנה או איום על השוטרים, שגם לא הגיבו לדברים בזמן אמת ולא עצרו אותו במקום.

מוחמד אבו חומוס לצד מפקד מחוז ירושלים (שני משמאל) דורון ידיד. (צילום: גיא בוטביה)

מקריאת הפרוטוקולים של הדיונים שהתקיימו ביום ראשון בבית משפט השלום בפני השופט אורן סילברמן והיום בבית המשפט המחוזי בפני השופטת עינת אבמן-מולר, נראה כי למשטרה יש סיבות אחרות מלבד האירוע הספציפי, שבגינן היא להוטה להרחיק את אבו חומוס מהאזור; אותו אדם שביום חמישי האחרון באירוע של האגודה לזכויות האזרח גינה אלימות מכל צד, גם בצד התושבים הפלסטינים, בצורה ברורה.

"הוא מופיע בכל אירוע של הפרת סדר או הגעת שוטרים לעיסאוויה, הוא מתסיס לכיוון השוטרים ומתגרה בשוטרים, כל השוטרים מכירים אותו", אמר נציג המשטרה, פקד היתם טרודי, בדיון בבית המשפט המחוזי היום. "עצרנו אותו כי הוא גורם לא טוב בעיסאוויה", אמר נציג המשטרה רס"ב, יהונדב איגוס.

התובע התייחס גם לשותפיו הפוליטיים של אבו חומוס, פעילים ישראלים המגיעים למשמרות בשכונת עיסאוויה, שהגיעו לתמוך בו גם בדיון הבוקר: "בית המשפט יכול להתרשם מכל הקהל שנמצא, שגם אתמול עמד עם מגפונים והפריע למהלך המשפט[…] האם ההחלטה (לשחרור, שבינתיים בוטלה; א"ז) ניתנה מהלחץ שנוצר?"

הרגישות המגדרית של נציג המשטרה

על האירוע שבגינו נעצר אבו חומוס מספרת מיכל פלג, פעילת ארגון תעאיוש שנכחה במקום: "זה היה עוד יום שגרתי בעיסאוויה, שבמהלכו המשטרה התנהגה בפראות. סביב שש וחצי בערב נכנסו כוחות מג"ב, בעיקר שוטרות צעירות, והחלו לצעוד בשכונה. הלכנו אחריהם ביחד עם אבו חומוס וצילמנו. ברחוב הראשי, פתאום אחד השוטרים הסתובב ובלי סיבה ירה רימון הלם לעברנו, שפגע בשמשה של רכב וניפץ אותה".

פלג מספרת שכלי הרכב המשטרתיים הנכנסים מדי יום לשכונה חוסמים בדרך קבע את הרחובות הצרים ממילא וגורמים לכאוס תחבורתי. "אבו חומוס ניסה לחלץ את פקק התנועה שנוצר בגלל נוכחות המשטרה, הנהגת (שבסרטון; א"ז) עמדה לידנו והוא סימן לה להתקדם ולנסוע כדי לא לחסום את התנועה".

לפלג אין ספק שהמשטרה מחפשת כל דרך כדי להפסיק את הפעילות של אבו חומוס. "כנראה מחפשים בנרות ולא מוצאים על מה לעצור אותו, אז מישהו עלה על הרעיון שהווידאו יכול לסייע בכך. יש להם אינטרס לסלק אותו כי הוא גורם של התנגדות אזרחית לא אלימה, שמאפשר מעקב ותיעוד של מה שהם מעוללים בשכונה".

אחת הטענות המדהימות שהשמיע הבוקר בדיון נציג המשטרה נוגעת למגדרה של הנהגת ברכב המדובר. "במקרה הזה יש נהגת שלא הקשיבה והמשיכה בדרכה", טען, והמשיך: "אם היה נהג שהיה מקשיב לו ולא נהגת, איזשהו נהג חמום מוח היה מעיף אותו. זה לא מסוכנות, זה כבר אירוע טרור לכל דבר, ואז הטיפול בו היה אחרת". כלומר למרות שבמבחן התוצאה הנהגת הבינה את כוונת אבו חומוס, ואף שבסרטון נראה שהשוטרים זזים מעט הצידה ומפנים לה לבסוף את הדרך, מכיוון שבתיאוריה יכול להיות שנהג גבר היה מבין אחרת את הדברים, יש להשאיר את אבו חומוס במעצר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf