newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפגנות בח'רטום בעקבות מעצרו של ראש הממשלה לשעבר

אי-שקט גובר בסודאן: התקפות רצחניות גוברות בדארפור, מרידות בפריפריה והפגנות בבירה. האם מעצרו של אל-צאדק אל-מהדי מאותת על שלטון בלחץ, בריתות חדשות בהנהגת המדינה, או שניהם?

מאת:

כתבו: נדב פרנקוביץ' וענבל בן יהודה

אל-צאדק אל-מהדי, מנהיג מפלגת האומה ומי שכיהן פעמיים כראש ממשלה בסודאן, נעצר ונחקר במוצאי שבת שעברה באשמת בגידה, השמצת כוחות הביטחון, איום על שלום הציבור, פגיעה בשמה הטוב של המדינה והסתת הקהילייה הבינלאומית נגד המדינה. אל-מהדי, פוליטיקאי ותיק, שוהה במאסר בכלא "כובר" המיועד לאסירים פוליטיים, שנמצא בצפון ח'רטום.

המעצר על ידי כוחות הביטחון התבצע בעקבות התבטאויותיו האחרונות של אל-מהדי, שהצטרף לטענות כי לאחרונה ביצעו כוחות השלטון שורה ארוכה של מעשי הרג, אונס, שריפת כפרים וגירוש המוני ושיטתי של אזרחים בחבל דארפור. מאז תחילת השנה חווה החבל התדרדרות ביטחונית חמורה ועלייה ניכרת בממדי האלימות. על פי דיווחים ממקורות שונים עולה כי הפשעים כנגד מאות אלפי אזרחים מתבצעים, כבעבר, על ידי כוחות שונים של ממשלת סודאן ומיליציות הנאמנות לה, על רקע שתיקה יחסית, ואף השתקה, מצד האו"ם והקהילייה הבינלאומית. מעצרו של אל-מהדי נגרם גם עקב יציאתו בפומבי כנגד עונש המוות שהוטל בשבוע שעבר על מרים יחיא אברהים בעוון כפירה.

> מאבק בינלאומי על חיי סודאנית שנשפטה לתלייה בגין כפירה

> סודאנליקס: האו"ם מסתיר מידע על מה שמתרחש בדארפור

בעקבות המעצר הודיעו מספר מפלגות אופוזיציה כי הן משעות את השתתפותן ב"דיאלוג הלאומי", סבב השיחות הבין מפלגתי, שהיה אמור להביא לגיבוש נוסחה מוסכמת על התנועות הפוליטיות השונות, ובעיקר של המיעוט הערבי בצפון, על מנת לשתף אותן בהנהגה. זאת על רקע היחלשות שלטונו של הנשיא עומר אל-בשיר בשל המשבר הפוליטי הגובר ולנוכח המרידות המתמשכות באזורי הפריפריה, הפגנות של צעירים מתנגדי משטר בח'רטום, המשבר הכלכלי החמור, והמשבר הפנימי בשורות "מפלגת הקונגרס הלאומי" הנמצאת בשלטון. נציג האיחוד האירופי בסודאן גינה את המעצר, במיוחד בשל השפעתו על הדיאלוג הלאומי.

הפגנה בח'רטום השבוע (צילום: גיריפנא)

הפגנה בח'רטום השבוע (צילום: גיריפנא)

בתוך כך, במהלך השבוע החלו להתפשט שמועות עקשניות בסודאן על מצבו הקשה של אל-בשיר, שאושפז בבית חולים פרטי לצורך ניתוח בברכו. חלק מהשמועות טענו אף שאל-בשיר מת, שמועות שהוכחשו במשרדו, אך יש המנסים לקשור בין השמועות הללו לבין מעצרו של אל-מהדי, המהווה אופוזיציה יציבה במסגרת הפוליטיקה של המרכז השלטוני בח'רטום.

רבים בסודאן טוענים גם כי מעצרו של אל-מהדי מהווה עוד סימן להתקרבות המחודשת בין מפלגת הקונגרס הלאומי (מפלגת השלטון האולטרא-דתית של אל-בשיר), לבין מפלגת הקונגרס העממי של המנהיג הדתי החשוב חסן אל-תראבי, המזוהה עם האחים המוסלמים. אל-מהדי מהווה את אחד מסמלי הלאומיות הסודאנית מהתקופה שקדמה למהפכה האסלאמיסטית, ומייצג מחלוקת אידאולוגית משמעותית יותר עם השלטון הדתי מבחינת יחסי דת ומדינה.

יהא אשר יהא מצבו הבריאותי של אל-בשיר, הרחקתו של אל-מהדי תורמת להתקרבות מחודשת בין שתי התנועות הדתיות הגדולות, ובין ראשי השלטון לאל-תראבי.

בעבר, כאשר חלה התרחקות בין אל-בשיר לאל-תראבי, עד כדי התנכלויות דומות מצד הרשויות כלפי האחרון, חלה במקביל התקרבות ניכרת בין אל-בשיר לאל-מהדי. אנשי מפלגת האומה של אל-מהדי שובצו במנגנוני השלטון, ומי מבין חברי המפלגה שהתנגד לשיתוף הפעולה עם המשטר הודח ממנה לאלתר.

על פי מאמר שהתפרסם בעיתון האופוזיציה החשוב "א-ראכובה" וכותרתו "אל-מהדי נעצר – חפשו את אל-תראבי", שלטונו של אל-בשיר אפשר בעבר לאל-מהדי להביע ביקורת יוצאת דופן על השלטון, כל עוד היה צורך בברית עימו נגד אל-תראבי. "עכשיו, אחרי שאל-תראבי שב אל תלמידו והם לחצו ידיים בחמימות… אין כבר צורך באל-מהדי ובסבלנות כלפי הביקורת שהלז משמיע. לפיכך, הממשלה עשויה לחזור לערש הולדתה המקורי", נכתב בעיתון האופוזיציה, בהתייחס לשותפות בין אל-בשיר לאל-תראבי, שעמדה ביסוד המהפכה האסלאמיסטית בזמנו. "אם נבקש לדעת למה נעצר אל-מהדי, עלינו לחפש את התשובה אצל אל-תראבי", מסכם המאמר.

אישיות מפתח נוספת שללא ספק עומדת מאחורי יוזמת המעצר הינה נאפע עלי נאפע. נאפע, הידוע כאחד האנשים החזקים והמושחתים בסודאן, הוא איש מפלגתו של אל-בשיר ומקורב לו. בנוסף, הוא מפקח על שירותי הבטחון הלאומי הגלויים והחשאיים במדינה. על רקע הסכנה הגוברת למשטרו הצבאי והאסלאמיסטי של אל-בשיר, וההפגנות ברחבי צפון סודאן ובבירה ח'רטום, הולך וגובר גם הצורך של מנגנוני השלטון ובכירי המשטר להדק את הפיקוח על זרמים פוליטיים מתחרים, אשר מריחים את סופו של אל-בשיר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf