newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נשות סעודיה יצאו לחגיגה הלאומית, והממלכה נכנסה להיסטריה

יורש העצר החליט לפזר מיליארדים לרגל החגיגות הלאומיות, ומשום כך אף רופף את המשמעת הנוקשה נגד הנשים. התוצאה "הדהימה" את הגברים בממלכה האלימה, והטילה את המדינה לסערה שעדיין לא ברור כיצד היא תיגמר

מאת:

בזמן שכל העולם עסוק במשאל העם הכורדי, בזכייה ובהפסד – בו זמנית – של מרקל בגרמניה, במשחקי הפצצות והאגו בין שני המטורפים מארצות הברית וצפון קוריאה ובעוד אסונות בעולם פה ושם – סעודיה מתעוררת אט אט משכרון החושים שפקד אותה מאז אירועי היום הלאומי הסעודי.

כן רבותי, בממלכה הסעודית חגגו שמונים ושבע שנות קיום. בחגיגות השנה, כך נראה, נשברו כל הכלים והכללים, אלו שנשמרו באדיקות כמעט תשעה עשורים. סעודיה החוגגת עסוקה בלהכתיר את עצמה כמנהיגת העולם הערבי והאסלאמי, בתור המעצמה החזקה והתוקפנית. היא לא מהססת להפציץ כל מקום במזרח התיכון, או להטיל חרם על מדינה שכנה כמו קטאר – והכל בשם המלחמה בטרור, אותו טרור שהיא בעצמה מממנת.

> אין דין ואין דיין: כך סעודיה מחסלת חשבונות פוליטיים בעונת החג'

בממלכה הוחלט להסיח את דעתו של העם למשהו אחר מלבד החרם על קטאר, המלחמה בתימן ואיראן והקשרים המתחממים על ישראל – והשנה השקיעה סעודיה מיליארדים בחגיגות היום הלאומי שלה. מישהו למעלה, סביר להניח יורש העצר הנסיך סלמאן בן עבד אל עזיז, שפך על החגיגות הון תועפות: מסיבות, סעודות פאר ושפע, מופעי זיקוקים, הפגנת הכוח הצבאי בים, בשמיים וביבשה, מופעי אור ולייזר ומה שתרצו. התמונות של יורש העצר ואביו התנוססו מעל על בניין בממלכה, והכל הכל נצבע בירוק הסעודי המוכר.

נשות הממלכה חוגגות

האירוע החגיגי היה הזדמנות פז לכל האומנים והמשוררים המתחנפים לשלטון. כולם שרו ושיבחו את המלך ומעשיו. כמובן שהם לא שכחו לגנות את קטאר השובבה, שעושה בעיות בגן של חצי האי הערבי, ומעצבנת את הגננת מסעודיה.

אך לכל פארטי יש אפטר פארטי. יום למחרת ההצגה הליצנית הזו התעוררה החברה הסעודית למראות הזוועה וההפקרות ברשתות החברתיות שגרמו "הנשים". הן חגגו רבותי. הנשים הסעודיות יצאו לרחובות, לקניונים, רקדו והצטלמו בכל מקום. איום של ממש היית אומרת.

בחברה שדוגלת בדיכוי נשים כאורח חיים, שומרת באדיקות על חוקי הלבוש והצניעות מכף רגל ועד ראש, מדירה נשים מכל מרחב שיש בו שאריות של נוכחות גברים, זה בלתי נתפס. במדינה בה אסור לנשים לנהוג או להשמיע קול, במקום שנשים התחילו להצביע אך לא להיבחר, וגם זה רק לפני כמה שנים – הכל התפרק לחתיכות ביום חגיגי אחד, והתרסק.

שחקנית סעודית לבשה ג׳ינס צמוד, בלי כיסוי ראש כמובן, התעטפה בגלימה בצבעי הדגל והעלתה את התמונות שלה לרשתות החברתיות, במטרה להתהדר בשייכות שלה לעם הסעודי בצורה יפה ומקורית. היא שכחה ששמו של "אלוהים האחד והיחיד" כתוב על הדגל שעטף את גופה. הרגשות הסוערים של הגולשים הציפו את הרשת, והתגובות הזועמות לא איחרו לבוא.

האמנית המסכנה מיהרה להסביר שהיא נסחפה מרוב התרגשות ואהבה למולדת. היא אף טענה כי התמונה צולמה למעשה בדאבי השכנה ולא בארץ הקודש, בהנחה ששם בדאבי אפשר לשבת על הדגל, לחלל את שמו של אלוהים ולעשות כל מיני שטויות שלא עושים בממלכה.

בסרטון אחר שהופץ ברשת נראו המוני נשים מסתובבות ברחוב העיר. הנשים היו אמנם לבושות בעבאייה (גלימה שחורה רחבה), אך פניהן נראו, שערן בצבץ לו מתחת לחיג'אב וידיהן נחשפו לעיני המצלמות – ולעיני הרבה גברים, בעלי יצר מיני בלתי נשלט ממנו הזהירו שנים רבות. הנשים, למרבה הפלא, הסתובבו ברחובות – ולא דווח על מקרי אונס או הטרדה מינית כלל.

> האישה שהביאה את זכות הבחירה לנשות סודאן: פרידה מפמיניסטית ולוחמת

כללי ההפרדה בין המינים נשברו, והקהל – שחור, לבן וירוק – רקד ועלז. מקומות הבילוי שנהגו להפריד בשעות בין נשים לגברים "לקחו את החוק לידיים", מתוך הנחה שפקחי הצניעות ("הרשות לאכיפת חוקי ציווי הטוב, ושמירה מחילול האיסורים") נמצאים בחופש ביום המיוחד. פתאום נראו גברים ונשים ודגלים קורעים את רחובות הערים הגדולות בלי כל חשש.

דיכוי שברירי

הפקחים, שנהגו לסרוק כל מרחב ציבורי מחשש שמא תימצא פצצת אטום חבויה – אישה בלי מלווה שרעי זכר (אב, אח, בעל או בן) או בלבוש שאינו הולם חס וחלילה – לא ממש פעלו מול ההמון השמח ביום ההולדת של הממלכה, והמבוכה רבתה. בשבת האחרונה גילתה החברה הסעודית הגברית, למרבה ההפתעה, שיש הרבה נשים, נערות וצעירות בכל מקום, והן גם רוצות לחגוג. לא היה אפשר לעצור את הנשים.

חברה פלסטינית סיפרה לי שבבתי הספר ובמקומות הבילוי הפיצו הוראות כתובות לתושבים לצאת בלבוש ירוק לכל מקום, להפגין שמחה, ולהלל את שמו של הנסיך סלמאן. נערים חילקו דגלים ותמונות של יורש העצר בכל פינה. היא סיפרה שאף פעם זה לא קרה, השנה מישהו השתגע שם למעלה והעם ניצל את ההזדמנות. אורחים לא סעודים, היא סיפרה עוד, נגעלו מההצפה הבלתי צפויה ושטיפת המוח שפרצה לפתע לרחוב העיר.

התמונה שעוררה סערה:

הדיונים ברשתות החברתיות והסיקור התקשורתי למה שקרה, מדגימים, ממש כמו מחקר אנתרופולוגי-סוציולוגי, עד כמה כל הדיכוי בשם הדת הוא שברירי ובלתי יציב. למעשה, בעידן הפייסבוק והטוויטר, אי אפשר יותר להתעלם מכוחה של המדיה החברתית. היא חושפת הכל. אני זוכרת לפני כמה שנים, כשנהגת סעודית נהרגה בתאונת דרכים בפעם הראשונה, הסעודים שיחקו את משחק המופתעים והנדהמים ממה שקרה: "איך אישה נהרגה מאחורי הגה?!".

לפני כחודשיים צעירה סעודית הצטלמה בחצאית קצרה כשהיא באתר היסטורי, והעלתה את הסרטון לאינסטגרם. הרשויות מיהרו להודיע שהיא תימנייה בכלל, והיא נעצרה יחד עם אביה בתוך 24 שעות. מה יעשו הרשויות כעת, כאשר המוני נשים הצטלמו באתרים רבים כאשר הדגל הסעודי קרא להן? המולדת הייתה צריכה את צבא הנשים השחור הזה ברחובות, והן פשוט נענו לקריאת המולדת.

צעיר כועס במיוחד העלה סרטון בו צעק "לאן הגענו, איך עכשיו נחזור לשגרה? איך תספרו לנו אתם למעלה, והשיחים המהוללים שלכם, שאלוהים מבקש את הדברים שדרשתם שנים? איך תשכנעו אותנו עכשיו שקול אישה ערווה, ושהדת שלנו אוסרת על גברים ונשים להיות במקום אחד בו זמנית? מה הפסוקים שתצטטו עכשיו כדי לתרץ את מה שהמלכים והנסיכים ביקשו?". פרשנים ווירטואליים כבר הרחיקו לכת, והיה מי שכבר הצהיר כי סעודיה בדרך להיות מדינה חילונית ומופקרת.

מדהימה אותי העובדה שגם כאשר המדינה החזקה והאלימה מפעילה את מלוא עצמתה כדי להכניס את הנשים לקומקום, ואף בשם הישות החזקה ביקום – אלוהים כמובן, יום אחד השד הפמיניסטי יוצא במלוא הדרו. גם אחרי שמונים ושבע שנים. אך אני דואגת מהבאות חברים, מה יעשו הגברים הסעודים עכשיו – כדי להחזיר הכל לשליטה?

> כשסעודיה מרביצה בי פמיניזם ברמדאן אני מתחיל לחשוד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf