newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הגיע הזמן לדמיין עתיד ללא הרשות הפלסטינית

כשהצבא הישראלי והמשטרה המקומית משתפים פעולה בלב רמאללה נגד מפגינים נראה שצריך להתחיל לתכנן את המשך המאבק ללא הרשות הפלסטינית

מאת:

כותב אורח: סאמר בדאווי

הכל התחיל במבצע שלפי הגרסה הישראלית מטרתו היא איתור שלושת תלמידי הישיבה החטופים. אך בחלוף שבוע נראה שמטרת המבצע היא בעיקר חתירה לדכא כל מראית-עין של נורמליות עבור כארבעה מיליון איש – פלסטינים הנתונים תחת המשטר הצבאי הישראלי בגדה המערבית ובעזה.

האזרחים הפלסטינים, נטולי מדינה וחסרי הגנה, סבלו מהסתערות צבאית שלא נראתה כמותה מאז האינתיפאדה השנייה. מבלי להציג קמצוץ הוכחה לכך שתלמידי הישיבה הישראלים אכן מוחזקים על ידי פלסטינים, או שהם בכלל נחטפו מלכתחילה, ישראל נשבעה שלא לוותר בדרכה לפירוק ממשלת האחדות הפלסטינית.

> צפו: עימותים קשים ברמאללה בין מפגינים למשטרה הפלסטינית וצה"ל

מה יכול לעמוד בדרכו של המבצע הזה? הנה רעיון, באדיבות מנתח רשתות חברתיות פיקח: אולי הפלסטינים צריכים לחטוף את מחמוד עבאס. הישראלים בוודאי יסכימו לכל דבר בכדי להחזיר אותו.

הרעיון אינו מופרך לחלוטין – בייחוד לאחר שהשבוע פורסמו תמונות של חיילים ישראלים עומדים על המשמר על גג תחנת המשטרה הפלסטינית בראמאללה. למה הם היו שם? נראה שהישראלים הגיעו כדי להדוף הפגנות נגד עבאס ונגד ניסיונותיו להשקיט את הכעס הפלסטיני שנולד מחדש עקב ההשתוללות הישראלית בגדה שנמשכת כבר למעלה משבוע.

הפגנה נגד הרשות הפלסטינית, אוגוסט 2013 (אקטיבסטילס)

הפגנה נגד הרשות הפלסטינית, אוגוסט 2013 (אקטיבסטילס)

מישהו מופתע מזה? כאשר מספר ההרוגים בצד הפלסטיני עומד על חמישה, ומאות פלסטינים נוספו ל-5,000 האסירים הפוליטיים שכבר ממלאים את בתי הכלא הישראליים, תגובתו של עבאס בינתיים התמקדה בפיזור אלים של הפגנת האמהות והנשים של האסירים הפלסטינים שובתי הרעב – פרשה מביכה שכללה גם את תקיפת צוות ה-CNN שדיווח על האירוע. מעבר לכך, הוא העביר פנייה רופסת לנתניהו וביקש שיתנצל על ההרוגים הפלסטינים של השבוע, בקשה שנדחתה מיידית על ידי ראש הממשלה הישראלי, שתלה את מקרי המוות ב״חיכוך מסוים עם האוכלוסייה האזרחית ביהודה ושומרון….״.

אכן, חיכוך. ומהחיכוך הזה, כך נדמה, נדלק מחדש ניצוץ המבעיר את המבנה השברירי של הרשות הפלסטינית. בימים האחרונים הופצו שלל דיווחים על המחאה המתמשכת של הצעירים הפלסטינים, והרשת הוצפה בתמונות מעובדות שבהן הולבשו פניו של עבאס על גופם של חיילים ישראלים.

שלא כמו בעבר, כאשר מחלוקות כגון אלו עוררו תגובות חריפות מצד יריביו של עבאס, הפעם לא הגיעה תגובה מחאתית מצד נאמני הפת״ח, וכן לא עלו טענות שמדובר בהתססה מכוונת מצד חמאס או כל מפלגה פלסטינית אחרת. הפעם הזעם עלה מהרחוב הפלסטיני, עם מסר ברור וישיר בפיו: החבר של האויב שלנו הוא האויב שלנו גם כן.

אם המחאות הללו מהוות אינדיקציה למשהו, הרי שנראה שעבאס חצה את נקודת האל-חזור. השבוע לא הייתה הפעם הראשונה בה פלסטינים מצאו את עצמם מותקפים על ידי "כוחות הביטחון" שלהם עצמם. ועדיין, משהו במראה הג׳יפים הישראלים המפטרלים במרחק יריקה מאזור התגרה הבעיר את ההתנגדות הרדומה מזה זמן רב כנגד הרשות הפלסטינית וחוסר האונים שלה אל מול הכיבוש הישראלי המתמשך.

כרגע אף אחד לא יודע לאן כל זה יוביל. אבל הגיע הזמן להתחיל לדמיין את העתיד ללא מחמוד עבאס, וייתכן שגם ללא הרשות הפלסטינית. התחזית הזו ללא ספק מפחידה את נתניהו יותר מאשר את העם הפלסטיני. למרות שחלפו כבר רבע מאה ודור שלם מאז האינתיפאדה הראשונה, השיעור החשוב ביותר שלה נותר רלוונטי מתמיד: היא קרתה ללא הרשות הפלסטינית.

* סאמר בדאווי הוא עיתונאי עצמאי המתגורר בוושינגטון די.סי., וכן הכתב לשעבר בוושינגטון של "Middle East International" . הפוסט פורסם במקור באנגלית באתר 972+. תרגמה: מיכל מוגרבי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf