newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילים תלו מודעות לזכר פועל בניין שנהרג בתאונת עבודה

קאסם אבו ראס הוא אחד משישה הרוגים בתאונות בניין מתחילת השנה. כנראה שאף אחד לא ישלם מחיר על מותו, כמו על מותם של מרבית עובדי הבניין שנהרגים כאן בשגרה. 31 עובדי בניין נהרגו ב-2015. בחמשת השנים האחרונות נפצעו למעלה מ-7,00 פועלי בניין בשנה בממוצע

מאת:

כותב אורח: אסף אדיב

בערב חמישי האחרון הדבקתי בכניסה למרכז חורב בחיפה, בו מתבצעות עבודות בניה, מודעות אבל על מותו המרגיז, הבלתי נתפס של קאסם אבו ראס יום לפני כן בתאונת עבודה באתר בנייה, ההרוג החמישי בתאונות בניין בחודש זה.

הקואליציה למאבק בתאונות בניין עוקבת יום יום אחר הטרגדיה של עובדי הבניין, שנפצעים ונהרגים, ומותם וחייהם עוברים לסדר היום משל היו חסרי חשיבות. לכן החלטנו להדביק מודעות אבל באתר מותו של של קאסם אבו ראס, כדי להתאבל, להנכיח ולומר שאסור לשכוח ולהשכיח את המוות הזה ואת מותם ונכותם של רבים אחרים.

> אנשים נעלמים ולאיש לא אכפת: מי מפקיר את עובדי הבניין בישראל?

תולים מודעות אבל על מותו של קאסם אבו ראס בתאונת עבודה באתר. אבו ראס הוא ההרוג החמישי בתאונות בניין בחודש זה. (צילום באדיבות הקואליציה למאבק בתאונות בניין)

תולים מודעות אבל על מותו של קאסם אבו ראס בתאונת עבודה באתר. אבו ראס הוא ההרוג החמישי בתאונות בניין בחודש זה. (צילום באדיבות הקואליציה למאבק בתאונות בניין)

המקום המה אדם. צעירים רצים להשיג את האוטובוס שיוביל אותם למשחק באולם הסמוך. אנשים נכנסים ויוצאים לחנות השופרסל במקום. אין שום רמז לכך שרק אתמול נגדעו כאן באחת חיים של צעיר אחר, עובד בניין מכפר עילוט בשם קאסם אבו ראס שהשאיר אחריו אשה ושלושה ילדים. קאסם נפל אל מותו לתוך פיר מעלית בתוך מרכז חורב שעובר עכשיו שיפוץ. תאונה שעל פניה סביר להניח שנגרמה כתוצאה מרשלנות.

אין לנו דרך לדעת מה היו נסיבות המוות של קאסם. חוקרי מנהל הבטיחות ומשטרת ישראל יכינו דוחות וממצאי חקירה. הפרקליטות תקבל אותם ותחזיר להם להשלמת החקירה. אם להסתמך על הניסיון יעברו ככל הנראה חודשים ארוכים ואולי שנים עד שתתגבש בפרקליטות תמונת מצב ויוחלט איך לנהוג בתיק. בהתבסס על ניסיון העבר הסיכוי הסטטיסטי שיוגש כתב אישום בתיק הוא כ-10 אחוזים והסיכוי שמישהו יורשע הוא קטן עוד יותר, ובמקרה זה עונשו יהיה קל, קל עד מאד.

הסיכוי שמישהו ייתן את הדין על המוות הזה – בהליך פלילי, בהליך מינהלי, בהשעיית רישיון עבודה, בפיצויים נזיקיים משמעותיים או בקלון ציבורי – קלושים. הסיכוי שמישהו יפעל כדי שמקרים אלה לא יישנו – גם כן.

> תכירו: מנהיגי פועלים מעוררי השראה ומרוממי רוח

קאסם אבו ראס שנהרג בנפילה לפיר מעלית במהלך עבודות בנייה במרכז חורב חיפה ביום ד' 27.1.2016

קאסם אבו ראס שנהרג בנפילה לפיר מעלית במהלך עבודות בנייה במרכז חורב חיפה
ב-27 בינואר 2016

על פי הנתונים שאספה הקואליציה, מתחילת 2016, כלומר בארבעת השבועות האחרונים בלבד, נהרגו 6 עובדים ונפצעו באורח בינוני עד קשה 19 נוספים. משרד הכלכלה מדווח כי בשנה שעברה נהרגו כ-31 עובדי בניין בתאונות עבודה, ולפי נתוני הביטוח הלאומי מספר הפצועים בממוצע של חמשת השנים האחרונות גבוה מ-7,000 בשנה. להערכת הקואליציה, יותר מ-1,000 עובדים נפצעים באורח בינוני עד קשה בשנה, ולרבים מהם נגרמות נכויות בלתי הפיכות. חמור מכך, יש להניח כי מספר הפצועים בפועל גדול אף יותר, שכן חובת הדיווח למנהל הבטיחות במשרד הכלכלה פעמים רבות כלל אינה מתבצעת, ובמשרד הכלכלה עצמו מציינים כי הנתונים לא מתייחסים לעובדים בשטחי 67', שם כלל לא מתבצעת אכיפה ולא נאספים נתונים.

הקואליציה למאבק בתאונות בניין שמה לה למטרה לשנות מצב זה. להפוך כל מקרה מוות לאירוע שלא עוברים עליו לסדר היום. את חייו של קאסם אבו ראס לא נוכל להחזיר, אבל אולי נצליח להביא לתודעת הציבור והאחראים כי מקרי המוות כמו זה של קאסם אבו ראס הם דבר ניתן למנוע שחייבים למנוע. אנו זקוקים לעזרתכם.

הצטרפו אלינו, תנו דעתכם וליבכם לגורלם של עובדי הבניין, השמיעו את המסר ועזרו לנו להביא את השינוי. יהי זכרו של קאסם ברוך.

אסף אדיב הוא מנהל ארגון העובדים מען – WAC Maan نقابة معا العمالية החבר בקואליציה למאבק בתאונות בניין.

> "אבל אתה לא נראה ערבי"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf