newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פרשת השבוע: בין משה רבנו לוועדת טרכטנברג

מה עושה מנהיג שאיבד את בסיס התמיכה שלו בעם? מכריז על רפורמות, מפטר את הממשלה, מקים ועדה, ונותן תחושה שמגיע שינוי, עד יעבור זעם. על ההבדל בין מנהיגות עטורת תהילה להנהגה קהילתית יומיומית

מאת:

כותב אורח: אבי דבוש

פרשת בהעלותך. זוכרים את גורג' בוש, שחזר עטור ניצחון מה"סופה במדבר" בעיראק? בשנת 1991 הוא זכה לכתשעים אחוזי תמיכה מהציבור האמריקאי. שנה אחר כך התקיימו הבחירות לנשיאות. הציבור האמריקאי בחר בסנאטור אלמוני מארקנסו, ביל קלינטון, וחיסל שושלת רפובליקנית שהחלה בשלטון רייגן.

להבדיל, זוכרים את "כשביבי מדבר, העולם מקשיב"? נתניהו אמנם ראש ממשלה, אבל זה בהחלט יכול להיחשב אחד הקמפיינים הגרועים בתולדות ישראל, שהביא את הליכוד בינואר 2013 לעשרים מנדטים, בתקציב משולש מן המתחרים וללא יריבים משמעותיים.

דוגמאות היסטוריות יש למכביר, אבל אחד הראשונים שסבלו מן האפקט הזה – של מנהיגים עטורי תהילה ואוויר חם, שחוטפים את הסיכה מאנשיהם רגע אחרי – היה משה. לאחר היציאה המפוארת ממצרים, מתן תורה והקמת המשכן הוא משיק את המסע המדברי, והנה האקורד הראשון הוא תלונה המונית מצד העם. הטענה: אין לנו בשר. המתאוננים זוכרים את הדגה ואת סיר הבשר שקיבלו במצרים חינם (רש"י מפרש "חינם מן המצוות". כלומר: הקושי הוא עול התורה. לא פלא שהתקשינו כל כך לקבלה).

התגובה של משה דרמטית. הוא פונה לאלוהים וטוען "האנכי הריתי את כל העם הזה .. כי תאמר אלי שאהו בחיקך, כאשר ישא האמן את היונק". הנאום עז המטאפורות מתפתח עד לבקשה של משה מאלוהים שיהרוג אותו, כי הוא לא עומד בתלונות העם. בסיבוב הזה דווקא אלוהים מתגלה כפרגמטי. מצד אחד הוא לא מוותר על מופע של שלווים מתרסקים על הדיונות, מוכנים לאכילה, ומיד אחר כך מוות של הזללנים. מצד שני הוא קורא להקמה מיידית של מועצה עממית של שבעים זקנים, אשר יחלקו את האחריות עם משה.

כלומר, מדובר בתכסיס הפוליטי הבסיסי ביותר. איבדת את בסיס התמיכה בעם? הכרז על רפורמות, פטר את הממשלה, מנה שרים פופולריים (זוכרים את דיין ב-1967?), והקם וועדה (ע"ע טרכטנברג). בקיצור: תן תחושה שמגיע שינוי, שהפנמת את הלקח. עד יעבור זעם. והזעם עובר. והשקט נשמר. כל כך חשוב היה לשמוע על השקט, שכאשר אלדד ומידד, שלא נבחרו למועצת השבעים, מתנבאים במחנה, ויהושע מבקש לכלוא אותם, מפגין משה נדיבות דמוקרטית יוצאת דופן ומייחל ליום שבו יהיו "כל עם אלוהים נביאים".

> הפתרון למלחמה בעוני יבוא מהרחובות, לא מוועדות

גם הדרמה של סיום הפרשה עם מרים, המרכלת על אשת משה (לא ברור האם על האישה החוקית או "אישה כושית" אחרת שלקח והיא מתייצבת לצידה באקט פמיניסטי) ולוקה בצרעת, ההופכת אותה "מצורעת כשלג" (היפוך הכושיות), זוכה להכלה מצד משה. לבקשת אהרון הוא מתפלל לרפואת מרים, למרות שהתעמתה איתו. מרים, המנהיגה האישה המרכזית במחנה הפטריארכלי, זוכה לכבוד עממי יוצא דופן, כאשר העם ממתין לה שבוע עד שתירפא מצרעתה ותצטרף למסע. היא זוכה לתמיכה שקטה מהעם, אבל לא כזו שמערערת על מנהיגות משה.

אז מה היה לנו שם? מנהיג שלומד את ההבדל בין תהילת עולם להנהגה הקהילתית היומיומית. אלוהים מתוחכם פוליטית שמצליח לשבור את ההתנגדות הבלתי מאורגנת. מנהיג שמצליח להפנים את התיקונים הנדרשים וכך מצליח לזכות שוב באמון העם. עד הקונפליקט הבא.. שבת שלום ומבורך!

> פרשת השבוע שעבר: לא כל הסכמה היא תולדה של חירות

אבי דבוש הוא פעיל פוליטי, קהילתי וחברתי. מנהל תחום תוכניות בשתיל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf