newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בהפגנה הארבעים בפתח תקווה לא שמעו על בג"ץ

המשטרה ניסתה אך ויתרה די מהר, והמפגינים התאספו בהמוניהם בלב פתח תקווה למחות נגד השחיתות. איך יגיבו שופטי בג"ץ לצפצוף הקולקטיבי על ההחלטה שלהם? ואולי הבעיה שההחלטה מעולם לא הייתה ישימה?

מאת:

למעלה מ-1,500 מפגינים התכנסו הערב (מוצ"ש) בכיכר גורן בפתח תקווה להפגנה ה-40 נגד השחיתות ובקריאה ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לקדם את החקירות הפליליות נגד ראש הממשלה.

בתחילה נראה היה שהמשטרה מתעקשת לאכוף את מגבלת 500 המשתתפים (המופרכת למדי) שקבע בג"ץ השבוע. מרגע שהגיעו לכיכר גורן חמש מאות מפגינים, עוד לפני שעת ההפגנה הרשמית (שמונה בערב), חסמו השוטרים רחובות סמוכים ואפשרו למכוניות לעבור רק אם הנהגים הוכיחו שהם תושבי האזור. המשטרה גם לא אפשרה למפגינים נוספים להכנס לכלוב שהוקם ליד קניון גנים, וניסתה בהתחלה לגרש מפגינים שהתאספו על הדשא בלב הכיכר, מול ההפגנה המרכזית, או בפאות אחרות של הכיכר.

אלא שדי מהר התברר שהמאמצים – שהפעם לא גובו באלימות או מעצרים – לא מניבים תוצאות. מפגינים נוספים המשיכו לזרום לכיכר, עקפו את מחסומי המשטרה, טיפסו מעל גדרות הכלוב, או התעקשו להפגין על הדשא, ושוטרי מג"ב בודדים שניסו להזיז אותם נכשלו במשימה. מפגינים שלא הצליחו להגיע לכיכר התחילו בהפגנות קטנות נוספות של כמה מאות ברחובות פתח תקווה ליד החסימות המשטרתיות, כך שאם מטרת המשטרה הייתה לצמצם את הפגיעה באיכות החיים של תושבי השכונה – היא נכשלה קשות. ברחבי השכונה צצו מספר מוקדי רעש שונים.

אחרי כשעה של הפגנה קראו מני נפתלי ואלדד יניב למפגינים לצאת מהכלוב ולהתפזר במקומות שונים, כדי לא להפר את תנאי ההפגנה. בסופו של דבר התכנסו על גבעת עפר מעבר לכביש כ-1,500 מפגינים, והמשטרה ויתרה כליל על כל נסיון להגביל את מספר המפגינים בנקודה אחת.

> ההגיון של בג"ץ: מאשר מצעד דגלים גזעני, מגביל מאבק בשחיתות

מפגינים עם שלטי ביקורת על החלטת בג"ץ, פתח תקווה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים עם שלטי ביקורת על החלטת בג"ץ, פתח תקווה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

המפגינים, שרבים מהם נשאו דגלי ישראל גדולים כקטנים, קראו "ביבי נתניהו לכלא מעשיהו", "מנדלבליט תתעורר, הציבור שווה יותר", "ביבי טוב לביטחון רק של בעלי ההון", וכמובן "הון, שלטון – עולם תחתון". רבים הגיעו עם שלטים בסגנון "אני המפגין ה-499" (או 500, או 501). עם הצלחת ההתכנסות המחודשת באתר מרכזי אחד התקבל נפתלי בקריאות "מני נפתלי – גיבור לאומי".

בצד אחר של הכיכר התקיימה הפגנת-נגד של תומכי נתניהו, שקראו שבועת אמונים ל"ביבי מלך ישראל", והאשימו את מתנגדי השחיתות שהם תומכים באנטישמים, שהם לא יהודים, וקראו לעברם "בוגדים לעזה". כמה מפגינים שהתקרבו להפגנת הנגד צעקו בתגובה שהימין הוא ידיד האנטישמים, ושההפגנה הראשית היא הפטריוטיות הציונית האמיתית. שתי ההפגנות הסתיימו בשירת "התקווה".

המפגינים דיווחו על עוד 17 מוקדי הפגנות שהתקיימו במקביל ברחבי הארץ.

למעלה מ-1,500 מפגינים נגד השחיתות, פתח תקווה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

למעלה מ-1,500 מפגינים נגד השחיתות, פתח תקווה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

בעקבות ההפגנה הוציאה דוברות המשטרה הודעה לתקשורת לפיה "בהמשך למתווה ההפגנה שנקבע בבג"ץ… הפרו המוחים את כל תנאי קיום ההפגנה". במשטרה ציינו שבמקום היו הרבה יותר מ-500 מפגינים, שהיו רק חמישה סדרנים, יותר משני מגפונים, ושהמפגינים ירדו לכביש מספר רב של פעמים (אם כי, אני מוסיף, כל מי שירד לכביש עשה את זה כדי לעבור בין חלקי ההפגנה. אף אחד לא חסם כבישים).

סביר להניח שהמשטרה תשתמש ב"הפרות" האלה, שהיא לא ממש ניסתה למנוע, ככלי משפטי כדי להוכיח שהמפגינים פועלים בחוסר תום לב, שאין לסמוך על סיכומים עמם, ושאפילו להחלטה של העליון הם לא מקשיבים.

לצד זה, צריך לציין שהתנאי מראש הוא מופרך, ושלא ברור מי היה אמור לאכוף אותו או איך. האם מארגני ההפגנה ברחובות פתח תקווה היו צריכים לעשות הרשמה מראש? למכור כרטיסים להפגנה? האם אחריותם לספור אנשים שעומדים בתפזורת מסביב לכיכר ענקית ולגרש אנשים מהמספר 501 והלאה? האם הם צריכים לאסור על הבאת מגפונים או להחרים אותם? החלטה שכל כך לא מותאמת לרוח ולדינמיקה של הפגנות, ושאין לה באמת תכלית או תועלת, לא הייתה יכולה להיות מיושמת ממילא. נקווה ששופטי בג"ץ יבינו את זה.

> עשרות צעדו בירושלים נגד הפינוי הצפוי בשייח' ג'ראו

"מני נפתלי - מנהיג לאומי". נפתלי בהפגנת פתח תקווה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

"מני נפתלי – מנהיג לאומי". נפתלי בהפגנת פתח תקווה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינה עם מגפון. אחד יותר מדי? פתח תקווה (אורן זיו / אקטיבטטילס)

מפגינה עם מגפון. אחד יותר מדי? פתח תקווה (אורן זיו / אקטיבטטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf