newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צוק איתן: מבצע ההתחברות לעזה

אם "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן" היו נסיונות לבודד את הרצועה מהגדה ומישראל, המבצע הנוכחי יביא לתוצאה הפוכה. או שהרשות תגיע לעזה, או שאנחנו נהיה שם. הרעיון שאפשר להיפטר מהרצועה במנותק מהבעיה הפלסטינית פשט את הרגל סופית

מאת:

התייחסתי כבר בפוסט קודם לעובדה שעזה עדיין מצויה במידה רבה בשליטה ישראלית, גם אם כוחות צה"ל (עדיין) לא מנהלים את חיי היום יום שלה מאז ההתנתקות. אבל היה בהתנתקות ממד עוד יותר בעייתי, שאנשים נוטים להתעלם ממנו גם היום: המחשבה כאילו ניתן לסיים את הכיבוש באזור מסוים, ולצפות שבאזור הזה ישרור שלום, בעוד ששליטת ישראל בחייהם של הפלסטינים באזורים אחרים רק גוברת.

אם ישראל תיסוג מצפון השומרון אבל תעמיק את הכיבוש באזור יהודה, מישהו ברצינות חושב שלא תהיה לה השפעה בכל השטח?  כנ"ל לגבי עזה. הטיעון שישראל עזבה את הרצועה וקיבלה בתמורה רקטות טוב אולי לצורכי תעמולה, אבל במציאות ישראל המשיכה את הכיבוש ורק ערכה את כוחותיה (וחלק מהאוכלוסיה האזרחית) בצורה שונה. בדיוק כמו באוסלו.

לא היה מדובר בטעות כמובן. ההיגיון של ההתנתקות היה לסגת במקום אחד כדי לסכל את הקמת המדינה הפלסטינית באזור אחר (הדברים נאמרו במפורש, בין השאר על ידי דב וייסגלס בראיון שלו לארי שביט). התוכנית הצליחה, אולם היא באה במחיר כבד, ואנחנו והפלסטינים משלמים אותו מאז.

הגדה והרצועה הם יחידה אחת, וחלק ממערכת אחת (אם כי שסועה ומסוכסכת). המציאות מלמדת אותנו את הלקח הזה שוב ושוב: החמאס השתלט על הרצועה בכח לאחר שנצחונו בבחירות דמוקרטיות כלליות לא כובד, ואפילו ההתלקחות הנוכחית קשורה באופן הדוק למעצר הדרג הפוליטי של החמאס בגדה לאחר החטיפה. לוחצים במקום אחד, מקבלים תגובה במקום אחר.  ישראל לומדת בדרך הקשה שאי אפשר סתם "להיפטר" מעזה; שעזה היא חלק מרכזי מהבעיה הפלסטינית כולה.

מאז 1967 פועלים בין ישראל לשטחים כוחות מנוגדים של היפרדות והתלכדות. אם "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן" היו המשכה של הנסיונות לבודד את הרצועה, הפעם הפעולה נראית הפוכה. אפשר לומר שזהו מבצע של התחברות, וכל סיום שלו יכלול מן הסתם איזה מנגון שיחבר את עזה מחדש לרשות הפלסטינית ולגדה, ובאמצעותן – לישראל. זה יקרה אם ישראל תיסוג ובוודאי שזה יקרה אם ישראל תחזור לשלוט ברצועה – תרחיש שעדיין נראה לי לא סביר במיוחד.

העובדה הזו עומדת בשורש ההתלבטות הישראלית כרגע. נראה שלאיש לא ברור איך מסיימים את המבצע הזה. ישראל היתה רוצה לשחזר לאחר המלחמה את המנגנון מהגדה גם ברצועה: שלטון מוגבל שתפקידו להגן על אזרחי ישראל, שפועל בתיאום הדוק עם השב"כ ובמימון גורמים בינלאומיים. נראה שגם המצרים, שלא רוצים לראות את עזה נשפכת לצד שלהם, היו חותמים על המודל הזה.

הבעיה היא שהפלסטינים ויתר העולם קצת פחות נלהבים, במיוחד אחרי שישראל הבהירה שהרשות לעולם לא תהפוך למדינה עצמאית. כך שאני לא בטוח שיש פיתרון לדילמה של הממשלה – לפחות לא במנותק מהשאלה הגדולה: מה ישראל רוצה לעשות עם השטחים?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf