newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: אמנים אריתראים פונים לראשונה לישראלים עם שיר בעברית

מאחורי השיר החדש, "המדבר יודע", עומדים הזמרת סנאית בריהו והבמאי דני מולר, שרוצים "לגעת בלב של הישראלים". הקליפ צולם בחולות ראשון לציון במטרה לדמות את המסע הקשה שעברו הפליטים במדבר סיני

מאת:

רבים ממבקשי המקלט מרגישים שהציבור הישראלי לא מבין את מצוקתם, את מסע הייסורים שעברו במדבר, ומדוע ברחו מהמדינה שלהם. אבל אולי מוסיקה היא הדרך לליבם של הישראלים? אמנים מהקהילה האריתראית משחררים היום (חמישי) לראשונה שיר וקליפ בעברית, שיר שכולו פניה מרגשת ללב של אנשים שלא ממש רוצים להקשיב. השיר, "המדבר יודע", שמתאר את קשיי הנדודים של מבקשי המקלט ומשתמש בדימויים מיציאת מצרים התנ"כית, נפתח במילים "שונאים אותי בצורה קיצונית בגלל שאני פליט / כאשר המצב ישתנה אני אשוב הביתה", ומבקש מהאנשים בישראל "אל תהיו אכזריים לפליטים".

ביקרתי את שני היוצרים שעומדים מאחורי הפרויקט, הבמאי דני מולר והזמרת סנאית בריהו, לקראת השקתו המתוכננת הערב (חמישי) באירוע מיוחד בדרום תל אביב. בחדר קטן בקומה השניה של חנות צילום בשכונת נווה שאנן, יושב דני מולר ועורך קליפים של זמרים וזמרות אריתראים. מולר בארץ נמצא כבר שבע שנים, אך לא מדבר מילה בעברית. את רוב זמנו והוא מקדיש לבימוי, הפקה ועריכה של קליפים מוזיקליים. בקרב קהילת מבקשי המקלט הוא נתפס ככוכב – "הבמאי הכי מפורסם" שביים קליפים בין היתר ללהקה הסודנית דריים בויז וללהקה האריתראית צ׳ורה באנד.

השבוע, מולר עובד על פרויקט חדשני ביחד עם הזמרת סנאית בריהו (Berihu). לראשונה הם יצרו שיר בעברית, המיועד לקהל הישראלי. "רציתי שיבינו מה אנחנו עוברים", אומרת בריהו. "השירים בטיגריניה מגיעים רק לקהילה שלנו, לכן החלטתי לכתוב בעברית". בריהו מספרת שמבחינתה המטרה היתה להגיע לציבור רחב ככל הניתן כדי להעביר את המסר. "אנחנו באמת פליטים, גם המדבר יודע", היא מצטטת את אחת השורות בשיר ומוסיפה, "כל העולם יודע את המצב שלנו, למרות שרבים מהישראלים לא מאמינים לנו – זאת האמת".

סנאית בריהו ודני מולר, השבוע בתל אביב עובדים על הפרויקט החדש (אורן זיו / אקטיבסטילס)

סנאית בריהו ודני מולר, השבוע בתל אביב עובדים על הפרויקט החדש (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הקליפ, שמתפרסם לראשונה ב"שיחה מקומית", לקראת אירוע ההשקה הערב בדרום תל אביב, מתאר את המסע שעברו מבקשי המקלט בדרכם לארץ.  בריהו מבהירה שבחרה בסיפור ההגעה דרך מדבר סיני במצרים בגלל הדמיון לסיפור המקראי של עם ישראל. "ערב אחד התחלתי לקרוא את התנ"ך. קראתי ובכיתי", היא מספרת ומבקשת מהישראלים להיזכר בהיסטוריה שלהם לפני שהם חורצים את גורלם של מבקשי המקלט.

מולר, שמרבה לצלם קליפים באתרי טבע בארץ, בחר את גבעות החול באזור ראשון לציון בתור לוקשיין לצילומי הקליפ, במטרה לדמות את אזור הגבול בין מצרים לישראל. רבים ממבקשי המקלט מתארים את החלק של המסע שלהם בסיני – שכלל פעמים רבות שהות מסייטת במחנות עינויים, תנאים של רעב קיצוני וסכנת ירי בעת חציית הגבול – כחלק הקשה ביותר במסע הפליטות שלהם.

על הפרויקט עבדו מולר ובריהו, שגם הלחינה את השיר, יותר משלושה חודשים, ולקראת הצילומים הם תפרו לשחקנים שצועדים במדבר תלבושות מיוחדות. "יש דברים שאני רוצה להגיד וקשה לי למצוא את המילים, אני מקווה שהשיר והקליפ יעברו את המסר, אומרת בריהו שמקווה להגיע בעזרת הפרויקט "ללב של הישראלים". הקליפ, שכולו בעברית, כולל כתוביות לטגריניה, אנגלית ועברית.

בריהו, בת 23, הגיעה לישראל בגיל 17 וחצי, ומאז היא מתגוררת בדרום תל אביב. לפרנסתה היא עובדת בתור קופאית, ואת שאר הזמן היא מקדישה לקריירת השירה שלה. "מבחינתי הים זו האפשרות שלנו לחלום על מדינה דמוקרטית שיום אחד תהיה לנו. אבל בינתיים אנחנו רק נופלים, ואין לנו בכלל תקווה", היא מסבירה מדוע בחרו לסיים את הקליפ בדימוי טרגי, כשהיא נופלת לים.

*תודה לסיגל אביבי על הסיוע בהכנת הכתבה.


המדבר יודע

שונאים אותי בצורה קיצונית בגלל שאני פליט,
כאשר המצב ישתנה אני אשוב הביתה.
כשאנחנו סובלים אני מחייכת,
אין לי כרגע לאן ללכת.

במדינת היהודים קשה לי להתמודד.
די כבר די, סבלתי יותר מידי,
די כבר די, מספיק לי אל שדי.

הדרך שעברתם במדבר היבש, עברנו בקושי למצוא השלווה.
רעה ונדודים אתם יודעים עוד לפנינו , אי אפשר לתאר במילים את כאבנו.

הייתם עבדים בארץ לא שלכם,
נראה שכחתם שהייתם בגושן,
כשהמלך פרעה לא עמד במילה,
אלוהים נתן להם למות ולכם לא.

את העם המצרי פיזר בים,
ואתכם העביר ביבשה הפתוחה,
בעזרת אלוהים הגעתם לירושלים,
זה שהפך את הבכי שלכם לשמחה,
חוגגים את הפסח בבטחה.

הדרך שעברתם במדבר היבש, עברנו בקושי למצוא השלווה.
רעה ונדודים אתם יודעים עוד לפנינו , אי אפשר לתאר במילים את כאבנו.

איך אתם לא שמים לב שאלוהים לא רוצה, שאלוהים לא רוצה שיהיה הבדל בינינו?

תעשו עם עמי חסד לא משנה הצבע,
תשמרו על האנושיות שלו.
הדם הוא אותו דם,לאל שדי, למלך בשמיים,
תהיו רגישים אל תברחו מהאמת.

המדבר וים סוף יודעים שעמי פליטים,
ההיסטוריה שלכם חוזרת אלינו,
המילים של המנהיג כמו מילות פרעה.

אל שדי אמר לכם שיהיה אותו חוק,
שיהיה אותו חוק לתושב ולזר.
אל תהיו אכזריים לפליטים,
שהם יחיו איתכם בשלום.

הדרך שעברתם במדבר היבש, עברנו בקושי למצוא השלווה.
רעה ונדודים אתם יודעים עוד לפנינו , אי אפשר לתאר במילים את כאבנו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf