newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מומחה איראני להסכם הגרעין בראיון מיוחד: נתניהו מוסיף שמן למדורה

בראיון ל"שיחה מקומית" על רקע המתיחות הגוברת בין ישראל לאיראן אומר המומחה האיראני: נתניהו משתמש באינפורמציה ישנה כדי להעצים פחדים לטובת רווח פנימי; איראן לא תפתח חזית ישירה מול ישראל כדי לא לתת לארה"ב תירוץ להיכנס למלחמה נוספת במזה"ת

מאת:

הוא אנליסט איראני, מומחה לפירוק נשק גרעיני במזרח התיכון, שיש לו ידע עמוק על הסכם הגרעין. לאחר נאום נתניהו והקלסרים הוא נענה לפניית "שיחה מקומית" והסכים להתייחס לשורה של שאלות שהעברנו אליו בכתב. מסיבות ברורות הוא ביקש שלא להזדהות בשמו.

המומחה, שעוקב מקרוב אחר יישום הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015 מזהיר כי ביטולו עלול להחזיר את איראן לתוכנית הגרעין אותה זנחה, למרות הסנקציות הצפויות עליה. את ניסיונותיו של נתניהו לפגוע בהסכם הוא מכנה התנהלות "חסרת אחריות ומטופשת שמוסיפה שמן למדורה", וכך גם הוא מגדיר את ההתקפות המיוחסות לישראל בסוריה. למרות זאת, הוא מסביר מדוע לאיראן אין אינטרס לפתוח כעת חזית צבאית חדשה של עימות ישיר עם ישראל.

בנאומו טען נתניהו שאיראן שיקרה לגבי תוכנית הגרעין שלה, שמנהיגי איראן שיקרו כשהם אמרו שהם אינם מעוניינים בנשק גרעיני.  לטענת נתניהו, עשרות אלפי המסמכים שבידי ישראל מוכיחים את השקר. איך אתה מתייחס לטענות האלה?

ההנהגה האיראנית ממשיכה להדגיש שארצם אינה מבקשת להשיג נשק גרעיני מאז ששיחות הגרעין התחילו ב-2003. המסמכים שחשף נתניהו קודמים לשיחות האלה. החששות שהביע נתניהו נפתרו למעשה הודות להסכם הגרעין עם איראן ב-2015.

איראן תמיד טענה שתוכנית המחקר והפיתוח הגרעיני שלה היתה רק למטרת שלום. בנאומו טען נתניהו שהמסמכים שישראל השיגה מוכיחים שאיראן חתרה לפצצה גרעינית? מדוע איראן זקוקה לתרשימים של פצצה גרעינית אם אין לה כוונה להשתמש בהם?

אפשר להשיג בקלות באינטרנט תרשימים של כלי נשק גרעיניים ואפילו דגמים שונים, אבל הדבר אינו מוכיח שמישהו יכול לייצר פצצה גרעינית. מה שיותר חשוב היא העובדה שאיראן לא בנתה ולא תבנה (לפי הסכם הגרעין) נשק גרעיני. זה המצב שאנחנו נמצאים בו היום. ניסיונותיו של נתניהו להוריד מהמסלול את העסקה הגרעינית עם איראן עלולים לשנות את המצב הזה.

ראש הממשלה נתניהו בנאום חשיפת המסמכיפ שלטענתו מוכיחים שאיראן שיקרה בנוגע לתוכנית הגרעין שלה (מרים אלסטר / פלאש 90)

ראש הממשלה נתניהו בנאום חשיפת המסמכים שלטענתו מוכיחים שאיראן שיקרה בנוגע לתוכנית הגרעין שלה (מרים אלסטר / פלאש 90)

מה אתה חושב על ההסכם שנחתם עם איראן ב-2015? האם אתה חושב שההסכם כפי שהוא מעניק די ביטחון לכל הארצות באזור? אם לא, מהם הצעדים הבאים להשגת ביטחון לכולם במזרח התיכון?

אם המטרה היא למנוע מאיראן להשיג כלי נשק גרעיניים, הרי הסכם הגרעין עם איראן הוא הערובה הכי טובה לכך שזה לא יקרה. אין שום מדינה עם טכנולוגיה גרעינית שהסכימה להגבלות ופיקוח כפי שהסכימה איראן במסגרת ההסכם. אבל זה עלול להשתנות אם יחבלו בהסכם.

נתניהו מפעיל לחץ גדול על טראמפ לבטל את ההסכם מ-2015 משום שלדבריו הוא מבוסס על שקרים. לדעתך, כמי שעוקב מקרוב מאוד אחרי הדברים, אתה חושב שאיראן מקיימת את חלקה בהסכם?

כל החותמות על הסכם הגרעין עם איראן – האיחוד האירופי, גרמניה, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין ואפילו ארצות הברית – מסכימות עם מומחי הגרעין של האו"ם שקבעו במספר רב של דוחות כי איראן לא הפרה את ההסכם. בנוסף, אפילו הביון והקהילה הצבאית והאקדמית בישראל מסכימים שאיראן ממלאת אחרי ההסכם. נראה שרק ביבי הוא שמוציא לאור מסמכים ישנים כדי להוכיח את העמדה שלו נגד ההסכם.

מה לדעתך תהיה המשמעות וההשפעה של החלטה אמריקאית לעזוב את ההסכם? מה תהיה המשמעות של החלטה להישאר? האם יש דרך שלישית?

אם ארצות הברית תיסוג מההסכם, היא תגרום נזק אדיר. התוצאה עלולה להיות שלאיראן לא תהיה כל סיבה להישאר בהסכם והיא תאיץ את תוכניתה הגרעינית. קיימת גם סכנה שמדינות אחרות, במיוחד מדינות אירופאיות, יהיו נתונות ללחץ אמריקאי לעזוב גם הן את ההסכם, מה שיביא לקריסתו המוחלטת. לחלופין, לאיראן ולמדינות אחרות החתומות על ההסכם יש זכות להטיל על ארצות הברית אחריות על הפרת ההסכם, מה שיוביל לקרע משמעותי בין ארצות הברית ובין מעצמות עולמיות אחרות.

על כל פנים, במקרה הלא-סביר שבו טראמפ לא ייסוג מההסכם, הוא ישרוד וזו תהיה הערובה הטובה ביותר להבטיח שהקהילה הבינלאומית תוכל לפקח ולבדוק את תוכנית הגרעין האיראנית ולהבטיח שהיא לא תבנה פצצה.

קיימת דרך נוספת: להשאיר את ההסכם ולהשתמש בו כבסיס לדון על נושאים אחרים עם איראן, ובכללם על התוהו ובוהו באזור (סוריה, לבנון ותימן) ולהילחם נגד טרור. כך לאיראן לא תהיה פצצת גרעין ובאמצעות דיפלומטיה ניתן יהיה לעבוד עם כוחות עולמיים כדי לפתור עניינים אחרים.

לפי נתניהו, המוסד הישראלי וסוכני ביון ישראלים עובדים באופן חופשי באיראן ואוספים אינפורמציה כמה שהם רוצים. האיראנים עשויים להרגיש חשופים עכשיו. מה המשמעות לעתיד של העובדה הזו?

אין זה מפתיע שלביון הישראלי יש משימות באיראן. מה שמפתיע הוא שאחרי מאמץ כה גדול, נתניהו וסוכנויות הביון הישראליות לא מצאו שום דבר חדש ואין שום אקדח מעשן שלפיו איראן, כיום, חותרת לנשק גרעיני.

מה אתה חושב על הדרך שנתניהו מנהל בה את המצב?

היא חסרת אחריות ומטופשת. היא מוסיפה שמן למדורה ומעניקה כוחות לאלו בישראל, במדינות ערב ובאיראן שרוצים שחוסר הביטחון, חוסר היציבות והמתיחות יימשכו באזור. נתניהו עושה הכול כדי להסיח את דעת הציבור מהאתגרים הפנימיים שלו ומעל לכל, כדי להסיט את תשומת הלב מהמחסור באיזושהי התקדמות משמעותית בתהליך השלום הפלסטיני-ישראלי.

בנוסף, ההתמקדות המתמדת בתוכנית הגרעין האיראנית מורידה מהשולחן את העניין העיקרי שהוא הנשק הגרעיני הישראלי והצורך לפירוק מוחלט של הנשק הגרעיני שלה.

שר החוץ האיראני זריף, לצד שר החוץ האמריקאי קרי, סגן הנשיא האיראני וראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי סאלחי ומזכיר האנרגיה האמריקאי מוניץ במהלך שיחות הגרעין בלוזאן.

שר החוץ האיראני זריף, לצד שר החוץ האמריקאי קרי, סגן הנשיא האיראני וראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי סאלחי ומזכיר האנרגיה האמריקאי מוניץ במהלך שיחות הגרעין בלוזאן.

האם אתה חושב שיש קשר בין הנאום של נתניהו ובין ההתקפות על מטרות איראניות לכאורה בסוריה המיוחסות בתקשורת העולמית לישראל? מה אתה חושב באופן כללי על המתיחות בין איראן וישראל בהקשר הסורי?

לתיזמון של ההופעה של נתניהו יש סיבות רבות כגון: לדחוף את טרמאפ לעזוב את הסכם הגרעין ב-12 במאי; להשתמש באינפורמציה ישנה כדי להעצים פחדים לטובת רווח פוליטי פנימי; להצדיק את המתקפות האחרונות על מטרות איראניות בסוריה מתוך ההקשר של הסכסוכים האזוריים; ולחבר את כל המאמצים האלה כדי לכפות על ארצות הברית לשמור על נוכחותה הצבאית בסוריה ולהרחיב את הפעולות האלה כדי להתעמת עם איראן בשמה של ישראל.

דבר אחד ברור: כשהאיזור נמצא בתוהו ובוהו, ישראל חייבת לחשוב מחדש על הדרך שבה היא מבטיחה את ביטחונה. במלים אחרות, ביטחונה קשור לביטחונו של האיזור. ההתקפות התקופתיות על מטרות איראניות בסוריה לא יפסיקו את הנוכחות האיראנית בסוריה. במקום זה, איראן תבטיח שהיא תוכל לשמור על אנשיה ועל הציוד שלה. במקום זה, זה הזמן שממשלת ישראל תסיר את המכשול המרכזי לביטחון שלה – פתרון בר-קיימא לסכסוך הפלסטיני-ישראלי. עד אז, ישראל תמשיך לעמוד בפני חוסר ביטחון מבפנים ומבחוץ.

אזרחים רבים בישראל חוששים שההצהרות הלוחמניות של שני הצדדים, יחד עם המתח הגובר בסוריה, יביאו להתנגשות אלימה בין איראן וישראל ואולי יותר מכך. האם אתה שותף לתחושה הזו? האם יש דרך לעצור את ההידרדרות?

ההתקפות הישראליות המרובות על עמדות וכוח אדם איראני בסוריה הן מסוכנות ומטופשות. הן לא מותירות לאיראן ברירה אלא להגיב בדרך ובזמן שלה. איראן תגיב ככל הנראה דרך בנות החסות שלה (proxies) כמו חיזבאללה וחמאס. איראן לא תפתח חזית צבאית חדשה של עימות ישיר עם ישראל משתי סיבות עיקריות: איראן הצליחה להכיל את ישראל דרך בנות החסות שלה ולכן אין שום צורך להיכנס לעימות ישיר, משום שביסודו של דבר, עבור איראן ישראל איננה איום אלא מטרד. דבר שני, איראן לא תעצים ותיתן תירוץ לנתניהו ולמחרחרי המלחמה בוושינגטון לגרור את ארצות הברית למלחמה נוספת במזרח התיכון.

מה לדעתך יהיה ההשלכות על הכלכלה האיראנית, אם הסכם הגרעין יבוטל? האם יש סיכוי שהמחאה החברתית תחזור לרחובות איראן?

סנקציות אמריקאיות על איראן נמצאות בתוקף כבר עשרות שנים, לכן האיראנים מוכנים לקשיים כלכליים. אם ארצות הברית תעזוב את ההסכם, זה יחמיר את מצבה של הכלכלה האיראנית אבל היא לא תקרוס, כיוון שהעולם גדול יותר מארצות הברית, ואיראן תמצא דרכים כדי לשרוד. למרבה הצער, סנקציות יפגעו קודם כל בעם האיראני ויחזקו את ממשלתו. שנים של סנקציות לפני הסכם הגרעין לא הביאו לכך שאיראן תוותר על תוכנית הגרעין שלה, ובמקום זאת היא הרחיבה אותה. אנחנו יכולים לצפות לדבר דומה אם ההסכם יתמוטט. יהיה חוסר שביעות רצון באיראן, אבל לא סביר שהיא תביא למחאות נרחבות. כמו בעבר, כשלוחצים על אנשים מבחינה כלכלית, הם לא יסתכנו לאבד את המעט שיש להם וככל הנראה יתמכו בממשלתם אפילו יותר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf