newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רוחות מלחמה? הפופולריות של נתניהו רק עולה

טראמפ יצא מהסכם הגרעין, המתיחות מול איראן עולה, חקירות השחיתות נמשכות והליכוד ממריא בסקרים. איך יתכן שהנוסחה הישנה והטובה של נתניהו ממשיכה לעבוד כל כך טוב?

מאת:

אתמול (רביעי) בלילה, יום לאחר הודעתו של טראמפ על ההחלטה לסגת מהסכם הגרעין עם איראן, בין הפצצה ישראלית אחת לשניה בסוריה, פרסמה חברת החדשות סקר לפיו לו הבחירות היו נערכות היום הליכוד בראשות בנימין נתניהו היה זוכה ל-35 מנדטים. זהו שיא של פופולריות בעשור האחרון, וחמישה מושבים יותר מאשר בכנסת הנוכחית.

האם זה באמת כל כך פשוט? נתניהו שעומד בפני שורה של חקירות בשחיתות, ואפשרות לכתב אישום, שולף את קלף הבטחון מהשרוול ומיד הסקרים כולם נעמדים דום לטובתו? כמה עונג מוצא בוודאי מוצא נתניהו במספרים האלו ובצפייה במתחריו הנופלים בסקרים.

מפלגתו של יאיר לפיד שהעז בשבוע שעבר להציג עמדה בלתי נסלחת לפיה אולי ארה"ב לא צריכה לסגת מן העסקה מיד או באופן חד-צדדי, ממשיכה את מגמת הירידה שלה ומגיעה בסקר ל-18 מנדטים. הרחק מהסקרים שניבאו למפלגתו רק לפני מספר חודשים סביב ה-25 מנדטים. המפלגה החדשה שהקימה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס ירדה משמונה מנדטים שצפו לה הסקרים הקודמים, שבהגינות ניתן לומר שהיו ככל הנראה מנופחים, לחמישה בסקר הנוכחי. בהתחשב בכך שהיא באה מהימין, ניתן לשער שהקולות הלכו ממנה לליכוד. בזמנים של מלחמה, אנשים לא משתעשעים ברעיונות של מפלגות נשיות. דינמיקות אלקטורליות אחרות לא השתנו באופן משמעותי.

הרחק מכ-25 המנדטים שניבאו לו הסקרים רק לםני מספר חודשים. יאיר לפיד (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הרחק מכ-25 המנדטים שניבאו לו הסקרים רק לםני מספר חודשים. יאיר לפיד (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ביום שלישי בלילה, עוד בטרם הספיק טראמפ לפתוח את נאומו, צה"ל הורה על פתיחת מקלטים ברמת הגולן, לאחר ש"הדליף" חשש לתנועה של כוחות איראנים בסוריה. בלילה שלאחר מכן נורו לעבר ישראל כעשרים טילים מכיוון סוריה ככל הנראה על ידי ארגונים בשליחות איראן, סירנות הופעלו ברמת הגולן, וישראל יצאה לתקיפה הגדולה ביותר שלה על אדמת סוריה מזה עשורים. בזמן שבו בישראל הריעו כמו מקהלה להכרזה של טראמפ, המלחמה הפכה קרובה יותר מאשר בכל זמן אחר בשנים האחרונות.

ועדיין, כמה ימים קודם לכן אמרה לי חברה שאם היו היום בחירות, היא היתה משנה את הבחירה שלה מכחלון לו הצביעה ב-2015 לנתניהו. היא מעולם לא היתה מעריצה גדולה שלו, אבל היא הסבירה שלמרות החששות שלה היא לא יכולה שלא להתרשם מכמה מההישגים שלו. היא ציינה שלושה כאלה: היכולת של נתניהו להוביל את ישראל בין אתגרים פוליטיים וצבאיים; ההרחבה של יחסי החוץ של ישראל, שמסייעת גם לכלכלה; והגאווה שלו בזהות הציונית והיהודית של המדינה.

הנקודות האלו מדגישות את מה שישראלים רבים כל כך מתכוונים אליו כשהם אומרים שביבי שומר על ישראל חזקה. ואין שום דבר מטומטם במה שהם אומרים. למעשה, בהחלט אפשר לסמן וי לצד כל אחת מההישגים שהיא ציינה.

הרוב המכריע של יהודים בישראל לא חש נקיפות מצפון או ספקות בנוגע לציונות. הם רוצים מנהיג ציוני, שיגרום להם להרגיש גאים בכך שישראל היא מדינה יהודית. גאווה במדינה שלך זה דבר שרוב האנשים היו רוצים להרגיש. המתנגדים, החמוצים בפיו של נתניהו, הם גורם בריא לדמוקרטיה אולי, אבל הם אף פעם לא זוכים לפופולריות.

החברה שלי צודקת גם בעניין יחסי החוץ של ישראל. נתניהו הפך את הושטת היד שלו למדינות בלתי צפויות לחלק מרכזי במנהיגות שלו. המסעות המתוקשרים שלו לאפריקה, רוסיה, הודו ואזרבייג'אן הוצגו בדיוק באופן לו הם נועדו: כהוכחה נגד ההצקות של מדינות המערב, במיוחד במהלך שנות כהונתו של אובמה כנשיא ארה"ב, שלישראל יש חברים נוספים. עננת החרם מרחפת מעל היחסים על מדינות האיחוד האירופי? –  לישראל יש שותפי סחר אחרים.

ויש גם בונוס נוסף שמגיע עם החיבור למדינות לא דמוקרטיות: אם נתניהו מתייחס לפוטין כאל בעל ברית נאמן, או למשטר הרודני באזרבייג'אן כלגיטימי, אז חלק מהאיומים כאן בבית על בית המשפט העליון כבר לא נראים כל כך בלתי סבירים.

גם בלי קשר לחברים החדשים, ישראל של נתניהו משתלבת יפה בכלכלה העולמית המערבית עצמה, והיא חלק מכל מועדון דיפלומטי מערבי. נראה שכל מה שהאיחוד האירופי מסוגל לעשות זה מחוות מדיניות רטוריות וסימבוליות המבקרות את המדיניות הישראלית. נתניהו גם לא טועה, כמו למשל בוועידת איפא"ק כשהוא מתגאה בתפקיד המוביל של ישראל בתחום ההייטק, אבטחת מידע, בינה מלאכותית ועסקים אחרים, קלים להנפקה.

והנקודה השלישית: ניווט בין אתגרים פוליטיים וצבאיים. מרבית היהודים במדינה מאמינים שהם אנשים שוחרי שלום, שהנרטיב הלאומי שלנו מבקש להושיט יד לשלום לאויבינו. אלו הן המלחמות שבאות אלינו. זוהי דרכו של עולם, ואין לזה שום קשר למנהיגות שמובילה אותנו. וכשמלחמות באות עלינו מעצמן – עדיף שהאדם הנכון יעמוד בראש.

ראש הממשלה נתניהו במהלך מסיבת העיתונאים בה חשף קלסרים ומסמכים שמעידים לטענתו שאיראן שיקרה לגבי תוכנית הגרעין שלה. (מרים אלסטר / פלאש 90)

ראש הממשלה נתניהו במהלך מסיבת העיתונאים בה חשף קלסרים ומסמכים שמעידים לטענתו שאיראן שיקרה לגבי תוכנית הגרעין שלה. (מרים אלסטר / פלאש 90)

מה שמוביל אותנו בחזרה לאיראן. נתניהו השמיץ את הסכם איראן והמעצמות באופן מוצלח כל כך עד שבסקר של חברת החדשות ענו 62 אחוז מהנשאלים כי הם תומכים בהחלטה של טראמפ לצאת מההסכם. לא באמת היתה להם ברירה כאשר שרי ממשלה משווים את ההסכם למינכן 1938. ההשענות של טראמפ על ההופעה של נתניהו והקלסרים, יצרה את התחושה שההחלטה של וושינגטון היא במידה רבה ניצחון של ביבי. גם זה לא מוטעה. נתניהו עשה קריירה מהמאבק שלו באיראן ועכשיו יש לו אוזן קשובה בבית הלבן.

בסקר של חברת החדשות ענו בדיוק אותו שיעור של ישראלים שתומכים בהחלטת טראמפ לצאת מההסכם כי הם חוששים ממלחמה עם איראן – 62 אחוזים. הם בוודאי מאמינים שלא ניתן למנוע את המלחמה. המספר הזה הוא אולי רק קפיצה זמנית. רק כמה ימים מוקדם יותר פורסם "מדד השלום" של המכון לדמוקרטיה לחודש אפריל לפיו רק ארבעים אחוז מעריכים שישראל עומדת בפני מלחמה עם איראן. אם בימים הקרובים המצב יתייצב, הנתונים הגבוהים צפויים לרדת בקרוב.

אבל למקרה שתהיה מלחמה – הכי טוב זה להרגיש בטוחים, וחזקים. על פי מדד השלום 64 אחוז חושבים שלישראל יש סיכוי גבוה או גבוה למדי להביס את איראן במלחמה כזאת. בקרב יהודים בלבד שיעור תחושת הביטחון העצמי עומד על 71 אחוז.

שאלה נוספת ב"מדד השלום" היתה בוטה: "לדעתך, האם הציבור בישראל חזק מספיק או לא חזק מספיק כדי להתמודד עם המחיר בנפגעים ובנזק שעימות עם איראן יכול לגרום?". 54 אחוז מהנשאלים השיב שישראל חזקה מספיק ("בטוח שחזקה מספיק", "חושב שחזקה מספיק"). בקרב יהודים בלבד, 62 האחוזים המוכרים ענו שישראל חזקה מספיק.

מזה זמן רב שהדירוג הפופולריות של נתניהו עמד באופן מעורר קנאה על כ-45 אחוז. העובדה שיותר מ-60 אחוז מהישראלים נמשכים לנושאי הבטחון מראה כי יש לא מעט מצביעים שאינם תומכיו הטבעיים של נתניהו, ומרגישים תחת שלטונו חזקים מספיק כדי לצאת למלחמה.

אז בפעם הבאה שבה תהיה התפתחות בחקירות השחיתות של נתניהו, לפני שאתם שואלים "איך זה יתכן שהישראלים עדיין תומכים בו?" זכרו שיש רבים שמוכנים לסלוח לנתניהו על מה שהם רואים כ"תעלולים פוליטיים שגרתיים", בתמורה לתחושת הכוח והבטחון שהוא נותן להם.

באשר למנהיגות שתגדיר חוזק לאומי על פי עצמאותם של המוסדות הדמוקרטיים של המדינה, על ידי חברה אזרחית משגשגת וחופשית והגנה על מיעוטים, שתפגין את אותה הנחישות לסיים את הדיכוי של הפלסטינים כמו שנתניהו מפגין עקשנות בקמפיין האנטי-איראני שלו, תזנח את ההפחדות למטרות פופוליזם זול, ושעבורה הגינות ויושר לא יהיו מילים גסות – אם מנהיגה כזאת קיימת, כנראה שעדיין לא הגיע זמנה.

ד"ר דליה שיינדלין היא סוקרת דעת קהל ויועצת אסטרטגית, כותבת קבועה במגזין 972+, שם התפרסם לראשונה הפוסט באנגלית. תורגם על ידי יעל מרום.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf