newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

העולם מחכה שמדינת היהודים תכיר ברצח העם הארמני

אנחנו העם הראשון שזכה להכרה בשואה שעבר, רצח העם הגדול מכולם. אנחנו האח הבכור במשפחת החורבן. לכן, כעם, אחריותנו לעזור גם לאחרים שסבלו מגורל דומה

מאת:

כותב אורח: ינון זלצמן

ב-22.8.1939 נאם אדולף היטלר בפני הגנרלים של הצבא הגרמני לקראת הפלישה לפולין. בין השאר אמר את הדברים הבאים:

העלילות שמעלילה עלי הציוויליזציה המערב אירופאית החלשה אינן משנות דבר. הפקודה ניתנה – ומי שיעז לומר אפילו מילה אחת של ביקורת יוצא להורג. מטרות המלחמה אינן רק השגת יעדים גיאוגרפיים, אלא השמדתו הפיזית של האויב. יחידות המוות המובילות שלי מוצבות הכן, בינתיים רק במזרח, תחת הפקודה להרוג ללא רחמים את כל הגברים, נשים וילדים בני הגזע הפולני או דוברי השפה הפולנית. רק כך נוכל להשיג את מרחב המחיה הדרוש לנו. אחרי הכל – מי מדבר היום על השמדת הארמנים?

אני שואל את עצמי מי ידבר בשבוע הבא על רצח העם הארמני. אירועי מאה השנים יחלפו, המהלך המדיני והתקשורתי הקורא להכרה ברצח העם יעבור. העולם יכוון למקום חדש את הפרוז'קטור שמאיר מזה מספר שבועות על החור הפעור ברקמה האנושית. והארמנים? הם ישארו עם הכאב ועם הנסיון לקדם הכרה ברצח העם שעברו.

למרות מאמץ האיתנים של העם הארמני, מה שייזכר בשנים הבאות הוא בעיקר סירובם של המסרבים להכיר, אותם אלו השומרים לעצמם את הפריווילגיה והאפשרות לעשות כמעשה היטלר וג'אמל פאשה, מתכנן רצח העם הארמני – לשלוט ולהטיל מרות בדמותן של גרמניה הנאצית והתורכים הצעירים.

רצח העם הארמני, או שואת הארמנים, מצויין כל שנה ב-24 באפריל. ב-1915 גורשו מתורכיה מאות אלפי ארמנים בצעדות מוות: במהלך הצעדות נרצחו ונאנסו המגורשים. אלו ששרדו הושמו במחנות מוות ללא שתיה ואוכל. לפי ההערכות כמיליון וחצי ארמנים נרצחו באופן שיטתי.

לא משחק של היסטוריונים

הפסיכיאטרית ג'ודית לואיס הרמן כתבה בספרה "טראומה והחלמה":

המחקר השיטתי של הטראומה הנפשית תלוי בתמיכתה של תנועה פוליטית. לאמיתו של דבר, השאלה אם מחקר שכזה יכול להתנהל או לעלות לדיון פומבי היא עצמה שאלה פוליטית… ההתקדמות בתחום הזה מתרחשת רק כאשר הנפגעים נתמכים בידי תנועה פוליטית חזקה דיה… לפעול נגד התהליכים החברתיים הרגילים של השתקה והכחשה.

קורבנות באשר הם זקוקים למרחב ציבורי המכיר בטראומה, בפצע המדמם, גם שנים לאחר חלוף האירועים, על מנת לתת מזור לכאבם. הדוגמא הישראלית המובהקת היא משפט אייכמן: "שתיקת הניצולים"  שליוותה את השנים הראשונות לאחר השואה לא נבעה מחוסר הרצון לספר, כי אם מחוסר הרצון לשמוע. מהאשמת הקורבן, שהייתה חלק מהיחס אפילו בתוך עמנו אנו. משפט אייכמן היה אירוע פוליטי מתוכנן, שתכליתו עיצוב מחדש של המרחב הציבורי ככזה שמעניק מקום והכרה לקורבן, שמאפשר לקורבן להפןך למשהו משותף לבני העם כולו.

> השואה המוכחשת: מאה שנה לרצח העם הארמני

צעדה לציון מאה שנה מאז רצח העם הארמני, שהתקיימה השבוע באנדרטת הזיכרון, ארמניה (PAN photo CC BY-NC-ND 2.0)

צעדה לציון מאה שנה מאז רצח העם הארמני, שהתקיימה השבוע באנדרטת הזיכרון, ארמניה (PAN photo CC BY-NC-ND 2.0)

המציאות הכמעט טבעית שבה קיימת ברית בין הרוצח לבין העד יכולה להשתנות אך ורק בכריתת ברית אחרת – בין הקורבנות לעדים. ברית פוליטית הקוראת לשינוי סידרי עולם, המכירה בנוכחותו הפיזית והמוסרית של הקורבן, המגנה את הרוצח ואת פגיעתו ברקמה האנושית ודורשת תיקון.

במשך שנים חוזר ועולה הטיעון התורכי כי העניין אינו עניין פוליטי כי אם עניין היסטורי. לטענתם  יש להשאיר את השאלה מה קרה להיסטוריונים ולא להחלטות מדיניות. כך מתנער הממשל התורכי לאורך שנים מנטילת האחריות הפוליטית והחברתית לתיקון העוול.

נשאלת השאלה: למה להרחיק את הדיון מהזירה הפוליטית? יש להבין כי מדובר פה בשאלות של זהות. בחובה של הכרה תורכית ברצח העם הארמני טמונה דרישה לעיצוב חברתי, לחינוך עצמי של העם התורכי, לשאלת שאלות רחבות – מה הפך את עמנו לעם רוצח? מה בנו, כעם, כאומה, דורש תיקון? האם תיקון שכזה כבר קרה? האם היסודות שאיפשרו לנו כעם לבצע פשע שכזה עדין נמצאים בקרבנו?

השאלה ההיסטורית כבר הוכרעה מזמן. השאלה האמיתית היא השאלה הפוליטית.

השומר אחי אנוכי?

לנו היהודים שמורה הבכורה. אנו העם הראשון שהצליח להביא להכרה ברצח העם שחווה, שנתפס בצדק רב כרצח העם הקיצוני והגדול בהיסטוריה. זו בכורה שאחריות טמונה בה. העולם בכלל והארמנים בפרט נושאים את עינהם ותקוותיהם, ומחכים לתגובתו האמפתית של האח הבכור למשפחת החורבן. ואנו כעם נדרשים לנקוט עמדה ברורה בנושא זה.

אנו נדרשים להעניק פתחון פה לקורבן. פתחון פה שיגאל את הקורבנות כולם מתהליך שלילת זכות קיומם, הנמשך בעצם תהליכי ההכחשה וההשכחה בהם משקיעות ממשלות תורכיה מאמצים כבירים כבר עשרות שנים. פתחון פה שישלול את אפשרות החזרה על המעשה, שלא יאפשר את היווצרותם של קורבנות נוספים, חדשים, שיצוצו כפטריות לאחר גשמי ההכחשה.

הקריאה לצדק, זו הטמונה בלבבות כה רבים מבני המין האנושי, זקוקה לנו, בני העם היהודי, שניתן לה רוח גבית, שנמתח את מיתרי מפרשיה. מדינת ישראל חייבת להכיר ברצח העם הארמני. עלינו כאזרחים לתבוע זאת ממעצבי המדיניות. יש לעשות זאת בהקדם ובעוצמה, משום שרבים מדי הם השומעים את לחישת הפנטום של הצורר – "והיום, מי מדבר על השמדת הארמנים?"

ינון זלצמן הוא רכז ההדרכה של הוועד למאבק ברצח עם וחבר בתנועת דרור ישראל

> ביקשתי לחשוב שרק במקרה שואת יהודי לוב נמחקה מדפי ההיסטוריה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf