newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"ביקור הומניטרי" היה ניצחון לישראל, ולכן רשידה טליב חזרה בה

התנאים שישראל הציבה לחברת הקונגרס רשידה טליב עושים דה-פוליטיזציה לביקור שלה, ומנסים לתאר אותה כעוד פלסטינית שזקוקה לרחמים. טליב החליטה שלא לשחק את המשחק

מאת:

צריך להודות, זה היה מהלך מושלם של ישראל.

בשלב הראשון היה הסירוב, ההודעה על כך שחברות הקונגרס רשידה טליב ואילהאן עומאר לא ייכנסו לארץ. העמדה העיקשת הזו ריצתה את הימין כאן ובארה"ב: נגד החרם, נגד חברות "היחידה" השנואות על טראמפ.

אז הגיעה התגובה הקשה, המסוכנת אפילו מבחינת ישראל, כמו שציינה כאן סמאח סלאימה. המפלגה הדמוקרטית כולה התגייסה להגנת הסמן הכי שמאלי במפלגה, ואפילו איפא"ק גינו את ישראל – אירוע נדיר ללא ספק.

הפכה את הביקור שלה מפוליטי לעניין הומניטארי ונתנה נקודות לישראל. רשידה טליב (צילום: flickr CC-BY 2.0)

הפכה את הביקור שלה מפוליטי לעניין הומניטארי ונתנה נקודות לישראל. רשידה טליב (צילום: flickr CC-BY 2.0)

ואז נמצא הפתרון: האישור ה"הומניטרי". רשידה טליב תיכנס לשטחים כדי לבקר את סבתה הקשישה, ותתחייב לא לתמוך בחרם בזמן שהיא כאן. המשמעות של ההסכמה הזו היא דה-פוליטיזציה של טליב. במקום להיות אחת משתי חברות קונגרס, פוליטיקאיות נבחרות, שמגיעות לכאן כשהן מממשות חופש תנועה מלא וחופש מחשבה מלא, בשליחות פוליטית בלתי מתנצלת – ישראל הצליחה "לשנמך" אותה, להפוך אותה לעוד פלסטינית שזקוקה לרחמים ולהיתרים של הכיבוש כדי לפגוש את בני משפחה.

ואנחנו? רחמנים בני רחמנים. בטח שהביקור אושר, בתנאים הקפדניים של ישראל עצמה (וזאת למרות שצריך להזכיר: טליב ביקשה לבקר לא בישראל, אלא בשטחים הפלסטינים. חלק מהכיבוש הוא שישראל היא זו שקובעת את מי מותר לפלסטינים לאחד ואת מי לא, ובאיזה תנאים). כל עוד הפלסטינים לא מתעקשים להיות פוליטיים ולהתנגד להתנחלויות ולדיכוי, לא מתעקשים לדרוש צדק ושוויון ולהצהיר מחויבות למאבק לשחרור – שיעשו מה שהם רוצים. זה ההיגיון של הכיבוש.

עכשיו משניתן האישור, סביר להניח שכל מי שרק חיפשו תירוץ לרדת מהעץ בצד האמריקאי ינצלו את זה. מנהיגת הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, ננסי פלוסי, לצד אנשי שדולת איפא"ק ואחרים – כנראה ימהרו לחגוג את העובדה שישראל בסופו של דבר "עשתה את הדבר הנכון". כולם ישכחו את הסירוב הראשוני, את ההשפלה של טליב, את האופן שבו עיקרו את ביקורה מתוכן והכפיפו אותה לכללי משטר הכיבוש, ואת הסירוב שנותר בעינו להכנסתה של אילהאן עומר. הנה, הכל יסתדר, ואפשר לסגת מההצהרות המאיימות ולחזור לשגרה.

רשידה טליב ודאי תחזור לארה"ב מהביקור בגדה המערבית עם מסקנות על הכיבוש, עם סיפורים על המחסומים וההתנחלויות, על החיים תחת המגף של צבא זר, וגם על חוויית ההשפלה שהיא עברה בעצמה. אבל בשלב הזה אף אחד כבר לא יקשיב. היא שוב תהיה אחת מארבע חברות "היחידה" הרדיקלית עם המסרים הרדיקליים שלהן. האיום על ישראל הוסר.

***

עדכון, 16.8, 16:20: לאחר פרסום הפוסט הודיעה רשידה טליב שהיא חוזרת בה מהבקשה ההומניטרית, ותסרב להגיע לארץ בתנאים האלה. "כשניצחתי (בבחירות לקונגרס, ח.מ.), נצחוני נתן לעם הפלסטיני תקווה", כתבה טליב. "אני לא יכולה לאפשר למדינת ישראל לקחת את האור הזה באמצעות השפלתי, ולנצל את אהבתי לסבתי כדי שאכנע בפני המדיניות המדכאת והגזענית שלהם. סבתא שלי לא מאחלת לי שישתיקו אותי ושיתייחסו אלי כפושעת".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf