newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שוברים שתיקה מקדשים את המיליטריזם הישראלי, לא מאתגרים אותו

בשורה התחתונה, הטענה של שוברים שתיקה היא כזו: ככל שהשירות הצבאי שעשית היה קרבי יותר, הלגיטימיות שלך להשתתף בשיח הציבורי גדולה יותר. הגישה הזו מדירה מעגלים שלמים של יהודים ופלסטינים, ומקרבת את סיום הכיבוש כמו שמלחמה מקרבת שלום

מאת:

לפני מספר שבועות משטרת ישראל מנעה בצו בית משפט קיום אירוע של שוברים שתיקה בפאב בבאר שבע. אנשי הארגון החליטו לקיים בכל זאת חוגי בית בשתי דירות בעיר. הגענו להביע את תמיכתנו אבל היה עמוס ובסוף נשארנו בחוץ עם פעילי הארגון, ולא שמענו את ההרצאה ששמענו כבר מספר פעמים בעבר.

כמה ימים אחר כך אמרתי לחבר שבמשך השעתיים ההן שם ברחוב בבאר שבע, הרגשתי כאילו אני במילואים. אולי זאת היתה הכנה מוצלחת לקמפיין התגובה של ארגון שוברים שתיקה, פעיליו ותומכיו לקמפיין של ״אם תרצו״, שמשלב תמונות נועזות מהשירות הצבאי עם הטיעון ההזוי שלמי שהיה לוחם ולמעטות שהיו לוחמות, יש יותר לגיטימיות לדבר על מה שקורה פה מאשר מי ששירתו ״בקרייה״, שלא לדבר בכלל על מי שלא שירתו בצבא.

תוך מעבר בין צילומי המסך השונים שפורסמו בגאווה בעמוד הארגון בפייסבוק, הבנתי שאם היית קצין, אז ראוי להקשיב לך יותר, אם אתה ערבי ושירתת בצבא, אתה בכלל יוצא דופן, ואם היית ביחידה מובחרת, בטח ובטח שדבריך עדיפים על דבריו של איזה ״ג׳ובניק״.

> האם שרת המשפטים משקרת ביודעין או מתוך בורות?

שירתנו כלוחמים בזמן שמייסדי אם תרצו שירתו בקריה (רונן שובל) וגנבו חומרי חבלה מהצבא (ארז תדמור). תנועת "אם תרצו" – בונים חברה ציונית מי אתם שתקראו למי שסיכן את חייו למען המדינה שתול?!#כולנושובריםשתיקה

Posted by ‎שוברים שתיקה‎ on Wednesday, 16 December 2015

ככה לא מסיימים כיבוש

לפי אתר שוברים שתיקה: ״מטרת הארגון היא להעלות את המודעות למציאות היום יומית בשטחים הכבושים וליצור שיח ציבורי על המחיר המוסרי שבשליטה צבאית על אוכלוסיה אזרחית וכיבוש ארוך שנים״. לפי קמפיין התמונות הנועזות, נראה שיש ראויים יותר וראויים פחות להשתתף בשיח הציבורי הזה, ובעיקר כאלה שהן ראויות פחות.

כשארגון כמו שוברים שתיקה מייצר היררכיות של מי שדבריו חשובים יותר ופחות, הוא נוקט בפרקטיקה הכי ישנה בספר הפשיזם, ונראה שהוא מוציא אל מחוץ לגבולות השיח דווקא רבים מתומכיו ותומכותיו. גם אם הכוונה היתה לצאת נגד מייסדי תנועת ״אם תרצו״, הקביעה כי מי שלא שירתו בשטחים לא יכולים לבקר את הארגון ואת אנשיו חושפת את העמדות שעומדות בבסיסו.

אם לחזור לספסל בבאר שבע, אני לא חושבת שמישהו בשוברים שתיקה התבלבל. זאת לא היתה טעות שכוונה אל אנשי ״אם תרצו״ ובמקרה הדירה את כל מי שלא שירת כלוחם בצבא. אתוס הלוחם שהוא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, הוא גם חלק בלתי נפרד מהשיח שארגון שוברים שתיקה מייצר.

כל עוד שוברים שתיקה יקדשו את הלוחמים ולצד זכותם להעיד על שראו ועשו ימשיכו להדגיש את חוסר היכולת לבקרם על ידי מי שלא שירתו בשטחים, הם ימשיכו לכונן שיח מדיר שמוציא ממנו קבוצות גדולות וחשובות בשמאל הישראלי. כדי לנצח את המיליטריזם צריך לצאת אל מחוץ לשיח המיליטריסטי הישראלי ולא לנסות להתנהל בתוכו מתוך זכויות היתר שנרכשו  בשירות צבאי כזה או אחר.

בסופו של דבר, אם סיום הכיבוש יגיע, זה יקרה רק בזכות תנועה רחבה של יהודים ופלסטינים שתגיד די. הוא בטח לא יגיע רק בזכות לוחמים שמספרים על שירותם הצבאי, ממש כמו שמלחמה לא מביאה שלום. הדרת פעילות ופעילים יהודיות ופלסטינים מהשיח על סיום הכיבוש וניהול השיח הזה במסגרת מיליטריסטית צרה רק תשמר אותו ותבטיח שנמשיך לחיות איתו עוד שנים רבות.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> מה אתם רוצים משוברים שתיקה?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf