newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האלימות משתלמת? השוטרים מאום אל חיראן לא צפויים לעמוד לדין

במח"ש מגבים שוב את אלימות המשטרה: השוטרים המעורבים בהריגתו של אבו אל-קיעאן ומותו של ארז לוי צפויים לצאת בלא כלום. ח"כ עודה: "אי העמדה לדין - כמו רישיון להרוג אזרחים ערבים"

מאת:

מאת: אלי ביתאן

הערב (שלישי) נחשף בחדשות כאן כי השוטרים שהיו מעורבים באירוע הריגתו של יעקב אבו אלקיעאן ומותו של השוטר ארז לוי באום אל-חיראן בינואר האחרון, לא יועמדו לדין ככל הנראה. על אף שלא רבים תלו תקוות במח"ש, שמתפקד כארגון הגיבוי לאלימות משטרת ישראל, ההחלטה הזו קובעת שוב רף חמור: שוטרים פועלים באלימות קשה, מתועדים, וחומקים מדין ומעונש.

כזכור, שיחה מקומית, שליווה את סיקור האירועים הקשים באום אל חיראן משעות הבוקר המוקדמות באותו היום בו נהרגו אלקיעאן ולוי, חשף במאי האחרון שחזור אזרחי שערך מכון המחקר Forensic Architecture (או בקיצור: FA) בשיתוף אקטיבסטילס, המתאר את מה שאירע במהלך התקרית. השחזור מוכיח כי בניגוד לטענת המשטרה, רכבו של יעקוב מוסא אבו אלקיעאן לא האיץ בכוונה תחילה, אלא הגביר מהירותו והדרדר במדרון רק לאחר שנורה על ידי השוטרים ונפגע ברגלו הימנית. כך נפגע ונהרג השוטר ארז (עמדי) לוי.

> השחזור האזרחי מוכיח: לא הייתה דריסה מכוונת באום אל חיראן

בנוסף מוכיח השחזור כי אבו אלקיעאן היה בחיים לאחר שרכבו נעצר, כפי שהצביעו ממצאי נתיחת גופתו. הוא אף פתח בעצמו את דלת הרכב לפני שנפל ממנו. עדות שגבו החוקרים מעד ראיה לתקרית, שראה שוטר מכוון נשק לעבר אבו אלקיעאן כשזה עוד היה בחיים, מחזקת את הטענה כי אבו אלקיעאן נורה שוב לאחר שרכבו כבר נעצר והוא היה פצוע – ובוודאי שלא סיכן אף אחד.

שקרי המשטרה – והגיבוי של מח"ש

במשטרה החלו בהפצת שקרים, בגיבוי כלי התקשורת בישראל, דקות ספורות לאחר ההרג הכפול. באותה התקרית נורה ונפגע יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, וגם סביב תקיפתו הפיצה המשטרה שקרים, שהתבררו תוך ימים ספורים. כאמור, כעת מסתמן כי מח"ש צפויה לקבור את התיק נגד השוטרים האלימים – ולשדר שוב מסר של הפקרות משולחת רסן, על ידי הרשות האמונה על שמירת החוק והסדר הציבורי.

תושבי או אל-חיראן מסרו בעקבות הפרסום כי "תושבי אום אל חיראן קוראים להנהגות היהודית והערבית: זוהי מחויבותכם הערכית והמוסרית להתערב לפני שתתקבל החלטה שתהיה בכייה לדורות. לא ייתכן כי איש לא ייתן את הדין על אבדן החיים המיותר כל כך של אזרח ושוטר – מרמת השוטר בשטח, דרך דרגי הפיקוד השונים ועד רמת מפקד המרחב.

"סגירת התיק ללא העמדה לדין צריכה להטריד כל אזרח ואזרחית במדינה ולהדיר שינה מעיני כולנו, שכן משמעה הלכה למעשה היא כי מערכת אכיפת החוק לא מחויבת לכללים שחלים על שאר אזרחי המדינה, וברגע שזה המסר שמעבירה המדינה לשוטריה – זה הרגע שבו אנו כאזרחים שומרי חוק נתונים לחסדי השוטרים, שמקבלים כאן אישור להרוג בלי לתת על כך את הדין".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הגיב לפרסום ואמר כי: "אי העמדה לדין של השוטרים שירו ביעקב אבו אלקיעאן ואז מנעו ממנו קבלת טיפול רפואי עד שדימם למותו, תהיה כמו נתינת רישיון להרוג אזרחים ערבים. רק אתמול פורסם באופן רשמי וצפוי, כי תנאי הקבלה הראשון ליישוב חירן שמתוכנן לקום על חורבות אום אל חיראן הוא שתהיה יהודי, וזה כנראה במסגרת הרצחת וגם ירשת. נמשיך להיאבק על השארת הכפר אום אל חיראן על אדמותיו, ועל חשיפת האמת ועשיית צדק עבור יעקב אבו אלקיען ומשפחתו".

עו"ד נועה לוי, המייצגת את משפחתו של יעקב אבו אלקיעאן ואת נפגעי האלימות המשטרתית האחרים מאותו היום מטעם "הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל", הגיבה כי "המשטרה הראתה בפינוי אום אל חיראן כיצד המערכה נגד האוכלוסייה הבדואית הופכת דומה יותר ויותר למלחמה נגד אויבים. הפעלת הכוח כוונה לכל עבר – יש למעלה מעשרה תיקי אלימות קשה של שוטרים מאותו יום, ביניהם תיק הירי של כדורי גומי על ח"כ איימן עודה ועל מנכ"ל עיתון האיתיחאד, באסל טנוס.

"חלק מהתיקים הללו מתקדמים לעבר כתב אישום, חלק הוחזרו להשלמות חקירה, והתיק המרכזי, של הריגתו של יעקב אבו אלקיעאן הועבר להכרעה של פרקליט המדינה שי ניצן, ושל היועץ המשפטי לממשלה. נראה שאם ההדלפות נכונות והוחלט שלא להעמיד לדין איש בעקבות פרשת אום אל חיראן, מדובר באור ירוק מהדרג הפוליטי למשטרה להוסיף ולראות באזרחי המדינה הערבים אויבים שדמם מותר, ובמסר כי שוטרים המפרים את החוק – חסינים מפניו. משפחות אום אל חיראן קוראות לצדק, ולא ישלימו עם התוצאה הזו".

"החזית נגד אלימות משטרתית" הגיבה להחלטה כי זהו "רגע שיא ברמיסת עקרונות הצדק, ומסר ברור למיעוטים בישראל כי דמם הפקר. אם זו תהיה ההחלטה הסופית – נדרוש מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד השוטרים".

> פרסום ראשון: ניתוח ויזואלי מערער את גרסת המשטרה על אירועי אום אל חיראן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf