newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שוטרים תקפו מפגינים וח"כים ערבים בהפגנה נגד העברת השגרירות

אחרי שניסתה למנוע את הגעת המפגינים לאזור, למרות שהיה מדובר בהפגנה ברישיון, המשטרה נקטה ביד קשה נגד המשתתפים בהפגנה שארגנה ועדת המעקב העליונה מול מתחם השגרירות האמריקאית בירושלים. 14 איש נעצרו

מאת:

הכתבה נכתבה בסיוע אורן זיו

אל ההפגנה שארגנה ועדת המעקב נגד העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים יצאתי כשמניין ההרוגים בהפגנות בעזה המשיך לטפס מדקה לדקה לנגד עינינו החרדות. גם בתרחישים הרעים ביותר קשה היה לדמיין שהיום הזה ייגמר בטבח נורא שכזה. האבל והזעם ניכרו היטב על פני המפגינים בירושלים.

אחרי שהמשטרה לא אפשרה למפגינים – ובכללם חברי כנסת של הרשימה המשותפת – להגיע ישירות למקום ההפגנה, ואף ניסתה למנוע מהאוטובוסים של המפגנים מלהגיע למקום, בסופו של דבר האוטובוסים חנו קרוב לטיילת של ארמון הנציב והמפגינים הלכו למתחם בלב שכונת ארנונה, המשקיף על מבנה השגרירות. ההפגנה, יש לציין, התקיימה ברישיון.

חברי כנסת של הרשימה המשותפת בהפגנה נגד העברת השגרירות האמריקאית לירושלים (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

בדרך אל ההפגנה חלפתי על פני הפגנת-נגד ימנית, לא מראה בלתי שכיח בהפגנות של פלסטינים או של שמאל. אבל מה שהתחולל במתחם שבו כלאו עשרות השוטרים שהיו במקום את המפגינים לא זכור לי מאף הפגנה אחרת בירושלים המערבית. בניגוד להתנהלות המשטרה אתמול מול מצעד הדגלים, שם ניסו בכל כוחם לשמור על הרגיעה ולא לנהוג באלימות, היום השוטרים נהגו באלימות רבה כלפי המפגינים, ובכללם חברי הכנסת, ממש למין ההתחלה: תלשו שלטים בערבית מידי מפגינים, החרימו דגלי פלסטין, ומאוחר יותר גם תקפו ועצרו מפגינים בלי סיבה נראית לעין, ובכללם היועץ הפרלמנטרי של חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן. בסך הכל על פי הודעת המשטרה נעצרו 14 מפגינים. השוטרים הרחיקו לא פעם גם עיתונאים מהמקום ומנעו מהם סיקור שוטף של ההפגנה.

זה היה מראה מאוד לא שכיח: מאות פלסטינים מפגינים תוך קריאת סיסמאות בערבית בשכונה יהודית בירושלים.. האזור כולו נמצא מאז שעות הבוקר תחת אבטחה כבדה, על הבניינים מסביב נתלו שלטים המשבחים את טראמפ ואת העברת השגרירות. אתמול, מספר כתב שיחה מקומית אורן זיו, עובדי קבלן פלסטינים של העירייה תלו שרשראות עם דגלי ישראל וארצות הברית. כמה מהשכנים בבניינים הסמוכים שלא אהבו את ההתקהלות הלא צפויה מתחת לחלונם התיזו על המפגינים מים בצינור. באווירה המתוחה ששררה בהפגנה, חברי הכנסת ניסו לא פעם לחצוץ בין השוטרים למפגינים ולהרגיע את הראשונים, אך הפכו מהר מאוד בעצמם יעד לאלימות המשטרתית.

חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה הוטח בכוח על הארץ, חבר הכנסת מסעוד גנאים נדחף באגרסיביות, חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן נחבלה בידה, יו"ר ועדת המעקב, מחמד ברכה, הותקף גם הוא על ידי השוטרים. מישהו סיפר שחבר הכנסת טיבי טיפל בחולה לב שהרגיש לא טוב במקום. טיבי עצמו נראה מזועזע והמום. שוב ושוב נפער ההמון המתגודד ומפגינים הוצאו מתוכו, נגררים בכוח על ידי השוטרים. כל הניסיונות של חברי הכנסת במקום לדבר אל השוטרים עלו בתוהו.

הסיסמאות בהפגנה, שמלכתחילה נועדה למחות נגד העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, עסקו לא מעט גם בטבח המפגינים בעזה מוקדם יותר היום. במקום להבין את הרגישות האיומה של היום המר הזה, השוטרים הפכו את המקום לזירת קרב מול המפגינים. זאת בזמן שכמה אנשי ימין שהסתננו להפגנה דוחקים בהם "להיכנס בהם", כלומר במפגינים הפלסטינים. אחד מהם, שהורחק מהמקום על ידי שני שוטרים, התחבק עם השוטרים בחום בצד ולחץ את ידיהם לפני שהלך לדרכו. מנגד הצטרפו להפגנה הפלסטינים כמה חרדים, אנשי נטורי קרתא, שנשאו שלטים בגנות הצבא והמדינה הציונית, והיו גם פעילי שמאל מקומיים וזרים. אחת מהן, מיה רוזן מארגון All That's Left, אמרה לשיחה מקומית: "באתי להפגין נגד פתיחת השגרירות. הם מתייחסים לירושלים כאל מגרש משחקים וזה לא משהו שאני מוכנה לקחת בו חלק. זאת החלטה מסוכנת ועצוב לי לראות אמריקאים אחרים חוגגים את האירוע".

חבר הנסת זחאלקה מוטח על הרצפה על ידי שוטרים בהפגנה נגד העברת השגרירות האמריקאית לירושלים (צילום: הרשימה המשותפת)

ח"כ זחאלקה אמר לשיחה מקומית בהפגנה: "מי שקיבל את ההחלטה להעביר היום את השגרירות, ידיו מגואלות בדם. הם צוחקים וחוגגים בזמן שהם רוצחים אנשים ונשפך דם פלסטיני בעזה. אמרנו שהעברת השגרירות תביא לשפיכות דמים והנה אנחנו רואים את התוצאות היום. מהיום אנחנו מדברים בעצם על כיבוש אמריקאי-ישראלי ולא רק כיבוש ישראלי".

ח"כ דב חנין שנכח גם הוא בהפגנה אמר: "אני כאן כדי להפגין נגד הידרדרות המסוכנת, נגד המוות ונגד ההרס, בעד עתיד אחר לשני העמים שלנו. אני כאן כדי לומר – ירושלים בירת שתי המדינות, ירושלים של תקווה ושל עתיד. ירושלים של כיבוש ושל קיפוח היא ירושלים של חורבן לכולנו".

וצריך גם להזכיר כי במרחק של כעשרים דקות נסיעה ממתחם השגרירות, פעילי ימין ביצעו במהלך הלילה פשע שנאה בשכונת שועפאט בירושלים המזרחית, ניקבו צמיגים של 28 מכוניות וריססו "לעצור את טרור האבנים". לדברי תושבים במקום, גם זה קשור להעברת השגרירות: "זה יום שמח בשבילם והם מרגישים שהם יכולים לעשות הכל היום".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf