newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עקורי איקרית שבים לכפרם ההרוס וחוגגים בו את הפסחא

תושבי איקרית גורשו ב-1948 מכפרם ולא הורשו לשוב עד היום למרות החלטות של בית המשפט העליון. הדור הצעיר של מגורשי הכפר מחייה את המקום, ולאחרונה התכנסה הקהילה כולה לחגיגות הפסחא

מאת:

צילום וטקסט: ריאן רודריג ביילר

צעיר מביט אל אזור הכפר הפלסטיני המגורש, איקרית, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

צעיר מביט אל אזור הכפר העקורים הפלסטיני, איקרית, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

האופן שבו כרוך סיפורו של הכפר איקרית עם הנרטיב הנוצרי הוא כמעט חשוד. במבט היסטורי, נראה שהרשויות הישראליות עשו כל מה שביכולתן כדי לייצר זיקה בין אירועים היסטוריים בתולדות הכפר לבין החגים הנוצריים.

בתקופה שלפני חג המולד, בנובמבר 1948, גירש הצבא הישראלי את תושבי איקרית הפלסטינים ואת תושבי הכפר השכן בירעם מבתיהם. האזרחים ה״טריים״ של מדינת ישראל, אשר הוקמה מספר חודשים קודם לכן, נאלצו לעזוב את בתיהם על גבול לבנון בגלל פעילות צבאית באזור. ה״אדוונטוס״ היא התקופה בשנה המסמנת באמונה הנוצרית את הציפייה לקראת חג המולד, בו מצפים המאמינים לחזרתו המחודשת של ישו אל העולם הזה. לאזרחיה הנוצרים של איקרית הובטחה חזרה מסוג אחר. חזרה אל ביתם. הם עדיין מחכים.

צעיר הולך בין הריסות הכפר איקרית, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

צעיר הולך בין הריסות הכפר איקרית, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

צעירים מציגים את סיפור הכפר המגורש איקרית במסגרת חגיגות יום השני של הפסחא, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

צעירים מציגים את סיפור גירוש איקרית במסגרת חגיגות יום השני של הפסחא, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

כיתוב בערבית אשר מכוון את המגיעים להשתתף במפגש יום השני של הפסחא בכפר הפלסטיני המגורש איקרית, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

כיתוב בערבית אשר מכוון את המגיעים להשתתף במפגש יום השני של הפסחא באיקרית, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

ביולי 1951, בית המשפט הגבוה לצדק פסק לטובת חזרתם של התושבים לאיקרית. הצבא סירב לבצע את ההחלטה, ובערב חג המולד פוצצו חיילים את הבתים בשני הכפרים. רק הכנסיות ובתי הקברות נותרו ללא פגע. מיד לאחר מכן הופקעו כל אדמות הכפר על ידי המדינה. מאז עשרות שנים של מחאה ועתירות משפטיות הותירו מאחוריהן פסיקות ללא אכיפה והבטחות שלא מומשו.

ב-1972 ראשת הממשלה גולדה מאיר קבעה והבהירה מדוע לדידה אזרחים פלסטינים אשר גורשו בתוך ישראל פנימה אינם יכולים לחזור לאדמתם ולכפריהם:

זה לא עניין בטחוני [אשר מונע מאיתנו] להחליט בקשר לבירעם ואיקרית, אלא רצון ברור לא לאפשר תקדים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמינו לסבך את העיניינים עד לנקודה שממנה לא נוכל להיחלץ.

בשנות ה-70 איפשרה הממשלה שימוש בבית הקברות. במילים אחרות, רק המתים הורשו לחזור לביתם באיקרית. התושבים המנוחים של כפר יסיף, ראמה, חיפה ומקומות אחרים נקברו בכפר שהיה מולדתם. כפי שהעיר בן כפר במהלך היום: ״בשביל הרשויות הישראליות, בית הקברות הוא החלק החי של איקרית״.

האנה נאסר, עומד ליד קבר משפחתו בבית הקברות של הכפר הפלסטיני המגורש איקרית, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

האנה נאסר, עומד ליד קבר משפחתו בבית הקברות, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

דור המבוגרים של הכפר הפלסטיני המגורש איקרית, רוקדים יחד עם הדורות הצעירים במסגרת חגיגות יום השני של הפסחא בכפר, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

דור המבוגרים של איקרית רוקד יחד עם הדורות הצעירים במסגרת חגיגות יום השני של הפסחא בכפר, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

תצלום של גירוש הכפר הפלסטיני איקרית על ידי הצבא נראה תלוי בכנסיית הכפר, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

תצלום של גירוש איקרית על ידי הצבא נראה תלוי בכנסיית הכפר, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

דורות של פלסטינים מגורשי איקרית נאספים בכנסייה לחגוג את היום השני של חג הפסחא, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

דורות של פלסטינים מגורשי איקרית נאספים בכנסייה לחגוג את היום השני של חג הפסחא, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

״הקהילה חיה כקהילה למרות ההפרדה הגאוגרפית״, אומרת שאידה סבית, מתאמת הוועדה של הכפר. המשפחות נאספות ליד הכנסייה בכפר בשבת הראשונה של כל חודש למיסה, ומארגנות מחנות קיץ לילדים בכל שנה. בסוף מחנה הקיץ ב-2012, צעירים מהדור השלישי של איקרית החליטו לחזור ולהקים מחדש התיישבות בכפר, למרות התסבוכת המשפטית המתמשכת.

מאז, קבוצה של כ-20 פעילים מתחזקים נוכחות במקום באופן קבוע, כשהם ישנים באוהלים או בחדרים סמוכים לכנסייה. ״הם מממשים שיבה מלאה לאיקרית ואנחנו מאד גאים בהם״, אומרת סבית, ״הם החזירו חיים למקום״. ממשלת ישראל הורסת כל מבנה חדש בכפר, אולם עם הזמן הצליחו הפעילים להביא מספר מבני נוחיות, להקים פאנלים סולריים על גג הכנסייה כדי לקיים אספקת חשמל, אנטנת טלוויזיה ומחשבים.

פאנל סולרי על גג הכנסייה של הכפר הפלסטיני המגורש איקרית, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

פאנל סולרי על גג הכנסייה של הכפר, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

צעירים רוקדים במסגרת חגיגות יום השני של הפסחא באיקרית, צפון ישראל, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

צעירים רוקדים במסגרת חגיגות יום השני של הפסחא באיקרית, ה-21 לאפריל, 2014. (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

השנה באיקרית, ברוח הנחישות של חגיגות יום השני של פסחא, מילאו את הכנסייה ארבעה דורות של אזרחי הכפר. הפסטיבל כלל הקראת שירה, מוסיקה ואמנות. אחרי התפילה, צעירים הציגו את סיפור הכפר במחול ובשירה. האמונה הנוצרית בדבר חזרתו של ישו בערב הפסחא הדהדה את החזרה המיוחלת של התושבים והחזון לשלום וצדק באזור.

״איננו רוצים לחזור רק בארונות קבורה אלא גם כחיים״, כתבו אל האפיפיור פרנציסקוס, שכן הכנסייה המקומית פועלת תחת חסות קתולית. ״אנו מפצירים בך להגדיל את מאמציך הקדושים ולייצר לחץ על ממשלת ישראל לסיים את חוסר הצדק שהיא הפעילה על הקהילה שלנו. כולנו תקווה שביקורך הקרוב בפלסטין וישראל יקדם את המטרה הזאת. תפילותינו מכוונות לתחייה מחדש, בעולם הזה, בצדק, שיוון ושלום״.

פורסם במקביל באנגלית ב-972+

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf