newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תחקיר בצלם: פלסטיני שנהרג על ידי חייל בסילוואד נורה בגבו

למרות שברור שחיילים מחטיבת כפיר שיקרו כשטענו כי איאד חאמד ירה לעברם ולכן הרגו אותו, ההיסטוריה מלמדת שהסיכוי שמישהו יתן את הדין על עוד פלסטיני שנהרג כשלא היווה סכנה לאף אחד קטן מאוד

מאת:

ב-26 לאוגוסט ירו חיילי הגדוד החרדי של חטיבת כפיר למוות באיאד חאמד, בן 37, בכפר סילוואד שבאזור רמאללה. בידיעות הראשוניות שפורסמו בעניין הופץ דיווח כוזב, שנמסר כמידע בדוק מפי העיתונאים הכותבים, לפיו חאמד ירה לעבר החיילים שהיו בפילבוקס שליד ההתנחלות עפרה ולכן נורה. לכן הוא גם זכה לכינוי "מחבל" ש"חוסל". אולם עד מהרה התברר כי מדובר במידע שקרי. כעת חושף תחקיר "בצלם" את עדויותיהם של עד ראיה ושל נהג האמבולנס שנכח גם בנתיחה הפתולוגית ברמאללה לפיהן חאמד נורה בגבו.

מתחקיר "בצלם" עולה כי חאמד, שעל פי מכריו תפקודו היה מוגבל, עשה את הדרך ברגל מביתו בכפר סילוואד לכיוון הכפר השכן יברוד. עד ראיה סיפר כי ראה את חאמד פונה ימינה לעבר הכביש הישן והחסום ליברוד. כאשר הגיע סמוך לאזור בו מוצב הפילבוקס (מגדל תצפית) הוא החל ללכת הלוך ושוב בין עמדת התצפית לבין גדר התיל וניסה לפתוח בה פתח בכדי להמשיך ליברוד. כאשר לא הצליח החל לחזור לכיוון ביתו. כאשר היה במרחק של כ-15-10 מטרים מהפילבוקס, נורו מספר יריות באוויר והוא החל לרוץ. כאשר הגיע לכניסה לכפר אחד החיילים יצא מהשיחים וירה כדור בגבו שיצא מחזהו.

> המשטרה מודה: תושב מז' ירושלים נעצר כדי למנוע ממנו להפגין

הלוויתו של איאד זכריה חמיד, שנורה למוות על ידי חיילים ליד סילוואד (STR / פלאש90)

הלוויתו של איאד זכריה חאמד, שנורה למוות על ידי חיילים ליד סילוואד (STR / פלאש90)

כתוצאה מהירי חאמד נהרג. גופנתו פונתה לנתיחה במרכז רפואי ברמאללה. נהג האמבולנס שנכח בנתיחה שלאחר המוות סיפר ל"בצלם" כי:

בחנתי את הגופה יחד עם הפתולוגים המשפטיים. היה פתח יציאה של כדור חי, בקוטר של כ-2 ס"מ, בצד שמאל של החזה. כשהפכנו אותה ראינו חור בקוטר של כ-4 מ"מ באמצע הגב, משמאל לעמוד השדרה, מול פתח היציאה.

על הגופה לא נמצא שום דבר אשר היה עלול לסכן את החיילים, בטח לא כאשר גבו של חמאד הופנה עליהם. ברור כי מדובר כאן לפחות בעוד הריגת חף מפשע בידי חיילי כפיר, אם לא יותר מכך. מצ"ח אמנם חוקר כעת את האירועים, וכרגע החייל היורה חשוד בגרימת מוות, אך יש בליבנו תקווה קטנה מאד שהחקירה תוביל לעשיית צדק עם מבצעי ההרג.

תקרית דומה: עוד ירי שלא היה. התיק נסגר

זו לא הפעם הראשונה בה חיילי הגדוד החרדי משקרים בנוגע לירי לעבר אדם שלא היווה סכנה. תקרית דומה במהלכה נהרגו שני צעירים התרחשה ב-4 באפריל 2013 סמוך למחסום ענבתא. חיילי הגדוד החרדי שהיו מוצבים במקום קיבלו התראה מוקדמת על הגעתם של פלסטינים לאזור וחיכו להם במארב מתחת לעמדת פילבוקס בסביבות השעה עשר בלילה.

חיילי התצפית אשר זיהו מספר נערים דיווחו על ירי מצד הנערים שלא היה, דיווח שיקרי שהועבר אחר-כך גם לתקשורת. על פי תיק החקירה, שהגיע לידי שיחה מקומית, כאשר הנערים הגיעו לפילבוקס החיילים החלו לירות לעברם. מהירי הזה נהרג עמר איברהים נאסר, בן 18. החיילים טענו כי התקרב לעמדת השמירה וכי התכוון לזרוק לעברם בקבוק תבערה.

או אז החלו נאג'י בילביסי, בן 19, ושלושה נערים נוספים בבריחה מהמקום. מפקד המארב דלק אחריהם יחד עם החיילים. לאחר שהנערים התפצלו ירה המפקד בבילביסי בגבו, לטענתו כי חש בסכנת חיים.

אולם גופתו הירויה של נאג'י בילביסי נמצאה רק בבוקר היום למחרת, שעות רבות אחרי הירי במרחק של כ-200 מטרים מהמחסום, מה שמעלה שאלות רבות על גרסת הצבא. למה החייל השאיר את הנער לדמם למוות אחרי שירה בו? אם היה רחוק מדי בשביל לראות שפגע בו, איך זה שהוא הרגיש סכנת חיים? איזו סכנה מהווה נער שבורח כשגבו מופנה אל חייל חמוש?

ב-1 במאי 2014 נסגר התיק בטענה כי "אין ראיות, במידה הנדרשת לפלילים, לנקיטת צעדים כנגד גורם צבאי כלשהו המעורב באירוע".

> "מי שחושב שהצבא קדוש יותר מהחירות שלנו – שימשיך לשרת"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf