newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פרסום ראשון: דרישה להעמיד את אל"מ ישראל שומר לדין באשמת הריגה

תחקיר: מח"ט בנימין לשעבר ירה בנער לאחר שזרק אבן על הג'יפ בו נסע והפקיר אותו ללא סיוע רפואי. בתחילה טען כי נשקפה סכנה לחייו. לאחר מכן השתנו גרסאותיו. מתיק החקירה שנחשף כאן לראשונה עולה כי הפצ"ר קבע כי מדובר היה בכשל מקצועי של ירי לא מדויק לגב במקום לרגליים וסגר את התיק, למרות עדויות סותרות

מאת:

הפוסט נכתב בשיתוף עם נעם רותם

ב-3 יולי 2015, נסע אלוף משנה ישראל שומר, אז מח"ט בנימין, בכביש לכיוון מחסום קלנדיה. מוחמד אל-כסבה, צעיר פלסטיני בן 17, זרק אבן גדולה לעבר שמשת רכבו וברח מהמקום. מפקד חטיבת בנימין יצא מהרכב, ירה שני כדורים בגבו של הנער הנמלט, והותיר אותו פצוע ומדמם על הכביש מבלי להושיט לו עזרה. אל כסבה מת מפצעיו. תיק המשטרה הצבאית נסגר  ללא הגשת כתב אישום, ואל"מ שומר קודם לתפקיד ראש מטה פיקוד דרום.

עכשיו, אנו חושפים כאן לראשונה שפקודו של שומר שהיה איתו בזמן הירי טען בפני גורמי החקירה הצבאיים שלשניים לא נשקפה סכנה לחייהם, ושמפקדו לא ביצע נוהל מעצר חשוד כנדרש. כמו כן, בעוד ששומר טען שהנער החזיק בחפץ כלשהו, החייל טוען שלא היה שם דבר. ניתוח סרטון ווידאו של התקרית, שהתאפשר בעזרת העדויות, הראה גם שהירי כולו תועד ובניגוד לטענתו של שומר הוא נראה יורה באוויר.

>>> הפקרת פצוע ועדויות סותרות: סימני השאלה בתיק אל"מ ישראל שומר

בפרק הזה של סדרת התחקירים "רשיון להרוג" נסקור את תיק המשטרה הצבאית, את שינויי הגרסאות של הקצין (בעיקר לאחר שארגון "בצלם" חשף סרטון המתעד את הירי), את הדיווחים הסותרים של החיילים שהיו איתו, ואת החלטת הפרקליט הצבאי הראשי שלא להגיש כתב אישום. 

‏השבוע הוגש על ידי האגודה לזכויות האזרח ערר ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להעמיד לדין את אל"מ ישראל שומר באשמת הריגה, או לכל הפחות באשמת גרימת מוות ברשלנות. העררר מבוסס על תיק החקירה של המשטרה הצבאית אותו אנחנו סוקרים ברשימה הזו, ובמרכזו האבחנה כי לא נשקפה לשומר סכנת חיים כאשר ירה בגבו של הנער. 

> צפו: מח"ט בנימין הרג נער למרות שלא נשקפה לו סכנת חיים

סכנת חיים שלא הייתה

בבוקר האירוע בסביבות השעה 6:30 בבוקר נסע מח"ט בנימין אל"מ ישראל שומר ברכבו יחד עם שלושה לוחמים בציר שבין ג'בה לקלנדיה. סגנו של שומר, שעבר במקום כמה דקות קודם לכן, דיווח בקשר על זריקת אבנים בציר, והלוחמים שהיו ברכב מעידים שהיו דרוכים לקראת אפשרות שגם עליהם יזרקו אבנים. "נכנסנו לדריכות בעקבות ההודעה", העיד שומר במהלך חקירתו הראשונה, כך על פי פרוטוקול החקירה.

כאשר הגיע הג'יפ הצבאי של המח"ט לצומת, התקרב מוחמד אל-כסבה לרכב שנסע באיטיות יחסית, והשליך אבן על השמשה הקדמית מטווח קרוב. האבן ניפצה אותה, אך לא חדרה לרכב. אל"מ שומר והקשר שלו, ד', יצאו מהרכב ודלקו אחרי אל-כסבה,אחרי שהאבן כבר נזרקה, והנער החל לברוח מהמקום. שומר ירה שלוש יריות מהנשק שלו, ושתיים מהן פגעו בנער: אחת בגב העליון ואחת בצוואר. הקצין והחייל התקרבו וראו כי אל-כסבה נפגע ומדמם על הקרקע, אך עזבו את הזירה מבלי להזעיק סיוע רפואי ומבלי לנסות ולהגיש עזרה לנער הגוסס, שנפטר תוך זמן קצר מפצעיו.

בגרסה הראשונית שפרסם הצבא נטען כי אל-כסבה יידה אבן לעבר הרכב ואל"מ שומר השיב אש. שרי הממשלה מיהרו לעמוד לצדו. "אבן הורגת", כתבה השרה מירי רגב, וכך גם שרת המשפטים איילת שקד, אשר הסתמכה על המקורות ואמרה "הבא להרגך השכם להורגו". שומרר דיווח למעשה על מצב שבו נשקפה סכנה לחייו, ולכן פעל כחוק כשירה בנער למוות. אלא שסרטון ממצלמת האבטחה בתחנת דלק סמוכה, שהצליח ללכוד חלק מהאירוע ופורסם על ידי "בצלם",, מראה בלא צל של ספק כי הגרסה שמסר שומר איננה נכונה, ושהירי בוצע במהלך מרדף אחרר הנער אחרי זריקת האבן והבריחה.

שלושה זורקי אבנים או נער אחד?

החקירה הראשונה של שלושת החיילים והקצין על ידי שוטרים צבאיים התרחשה בצהרי יום האירוע, כשש שעות לאחר הירי באל-כסבה, ולאחר שכולם השתתפו בתחקיר מבצעי משותף בו שמעו כל אחד את גרסתו של האחר. חשוב לציין גם שבשלב הזה הם לא היו מודעים לקיומו של סרטון האבטחה. לגרסתם היה מדובר במארב מתוכנן: "מלפנינו היו שני רכבים שעצרו את נסיעתם, להבנתי במכוון, כדי ליצור מארב / מלכוד ובכך גרמו לנו לעצור את הג'יפ ולהוות מטרה לזורקי הסלעים", אמר שומר בחקירתו הראשונה, וחייליו תיארו תמונה דומה.

על פי תיעוד החקירה הראשונה, הנרטיב של כל הארבעה הוא שרכבם נעצר בעקבות שני רכבים שנעצרו לפניו וחסמו את נתיב נסיעתו. כשהתפרסם סרטון הווידאו על ידי בצלם קרסה הגרסה הזו. כל הארבעה זומנו לחקירה נוספת ועומתו עם הסתירות. קודם הם הכחישו, ולפי תיעוד החקירה החוזרת טענו שמדובר בזיוף. החייל ע' העיד: "רואים 'בצלם' בצד ימין למעלה אז אני חושב שהוא מזויף", אמר. אך לאחר ששוכנעו על ידי חוקרי המשטרה הצבאית שמדובר בסרטון אותנטי, שאף הוכר ככזה על ידי ראש תחום ראייה דיגיטלית במשטרת ישראל, החלו לשנות את גרסאותיהם ולספר סיפור אחר. הפעם לא היה מארב. הם נעצרו בעקבות השלכת האבן. לא הייתה חסימה, והם יכלו לנסוע משם אך בחרו להישאר. התנהגות סבירה, אך סותרת את הטענה המקורית כי לולא יצאו מהרכב היו נתונים בסכנת חיים.  

> פרס ישראל למתנחל מעיר דוד שפיצח את השיטה

אל"מ ישראל שומר (צילום: דובר צה"ל)

אל"מ ישראל שומר (צילום: דובר צה"ל)

בחזרה לחקירה הראשונה: שלושת החיילים והקצין סיפרו בתחילה כי קבוצה של לפחות שלושה צעירים, כל אחד מהם אוחז סלע בידו, תקפו את הרכב שנעצר. "אני מזהה… פלסטיני עם סלע ביד… קצת מאחוריו, בצד שמאל, ישנם שני פלסטינים נוספים עם סלעים בידיים גם כן", העיד אל"מ שומר בפני קציני המשטרה הצבאית. "בזמן הזריקה הפלסטיני בטווח 0, כלומר פחות ממטר מהג'יפ, כשהג'יפ בעצירה מוחלטת הוא מתרחק אחרי שהוא זורק. כשאני יוצא מהג'יפ אני עומד במרחק של 5 אולי 10 מטרים מהג'יפ, והוא נמצא במרחק של כ-15 מטר".

כמה חודשים מאוחר יותר, כשאיימו חוקרי המשטרה הצבאית על ש', אחד החיילים שהיו בג'יפ, בשיבוש חקירה, הוא הודה שהיה שם רק נער אחד ולא שלושה. בדיווח הראשון של דובר צה"ל, שהופיע בחדשות 2, דובר על "המון זועם" שהשליך אבנים.

אם כן, המח"ט שומר החליט "לפרוק", כלומר לצאת מהרכב. לאחר מכן, לדבריו: "אני יורה כדור באוויר, צועק 'הלו' או 'וואקף' בערבית משהו כזה ונותן כדור באוויר בזווית של 90 מעלות כדי שלא יפגע חלילה במישהו בסביבה. לאחר מכן… אני עדיין מרגיש סכנת חיים, משלושתם, כששניים מהם עדיין עם אבנים בידיים, אני יורה לעבר הפלסטיני שגם זרק את הבלוק ואוחז משהו ביד שני כדורים לכיוון הברכיים ומטה". לא ברור אם שומר התבלבל והתכוון ל-60 מעלות, או שאינו מצוי בנוהל מעצר חשוד לפיו יש לבצע ירי באוויר בזווית של 60 מעלות.

עדויות החיילים סותרות את המח"ט

יחד עם שומר יצא מהג'יפ גם סמל ד', אשר שימש בתפקיד קשר מח"ט. לפי עדותו של ד' הוא עצמו כרע, צעק "וואקף!", וכיוון את נשקו לעבר רגליו של אל-כסבה. לפני שהספיק לסיים את הנוהל, לפי תיעוד חקירתו השנייה, הוא אומר שנשמעו שלוש יריות והנער נפל. כשהוא נשאל בחקירה האם המח"ט צעק לעבר אל-כסבה, כמתבקש מנוהל מעצר חשוד, ענה ד' את תשובת המחץ: "אני לא שמעתי, לשאלתך, הייתי אמור לשמוע אם הוא היה צועק". כלומר: פקודו של שומר טוען שמפקדו לא ביצע נוהל מעצר חשוד במלואו.

כאשר ד' נשאל ספציפית אם אל"מ שומר בכלל ביצע נוהל מעצר חשוד הוא מסרב לענות, כי לטענתו הוא יודע את התשובה לכך רק מהתחקיר המבצעי, וזהו מידע שמצ"ח לא אמור להיחשף אליו.

למעשה, כבר בחקירה הראשונה הפריך ד' חלק מהגרסה של שומר. "לאחר שזרק את האבן ופרקנו מן הרכב, אותו פלסטיני, באופן אינדיבידואלי, לא סיכן חיים, בעיני" – העיד החייל. זוהי עדות מכרעת. ד' הוסיף בעדותו השנייה כי לאחר שהירי הסתיים הוא התרומם ויצא מעמדת ירי. זה קורה בשנייה ה-23 בסרטון. עד רגע זה אל"מ שומר עדיין נמצא בסרטון וכך גם נשקו. כלומר, כל הירי תועד. הסרטון מראה באופן ברור שהמח"ט לא כיוון את נשקו לאוויר. הוא יוצא מהרכב כשהנשק מכוון לעבר הנער הפלסטיני הנמלט, ולא יורה לאוויר כפי שהוא טוען. גם דבר זה מצביע על כך ששומר לא ביצע נוהל מעצר חשוד.

מתוך תיק החקירה

מתוך תיק החקירה

מתוך תיק החקירה

מתוך תיק החקירה

מוחמד אל-כסבא לא נורה ברגליו, אליהן כיוון שומר, לטענתו. קליע אחד פילח את גבו ויצא מחזהו, וקליע אחר נכנס לאחורי צווארו וננעץ בלסתו של הנער. שומר לא מודה שירה בגבו של הנער. "הוא עומד עם הפנים אלי, חצי צד, בזווית אלי", הוא התעקש בחקירתו. המח"ט גם טען כי ראה משהו בידו ולכן ירה. אבל ד', שלא התיק מבט ממוחמד, בטוח שלא היה לו כלום ביד. "הוא רץ בקו ישר מימיני עם ידיים מאוגרפות", העיד ד' בחקירתו השנייה. "לא ראיתי שום דבר או חפץ בידיים שלו".

מרגע זריקת האבן ועד הירי הקטלני אל-כסבה נצפה רץ בסרטון, למעט בשנייה האחרונה שבה הוא מחוץ לטווח המצלמה. שומר עצמו מעיד שאל-כסבה אחז "סלע" בשתי ידיו כאשר הטיח אותו בשמשת הג'יפ ואז החל להימלט, אבל זה היה לפני הבריחה.

זאת ועוד: לפי עדותו של שומר, שנסתרה על ידי עדותו של ע', היו שם שני צעירים נוספים שאחזו "סלעים", כדבריו, והוא הרגיש בסכנת חיים. למרות זאת הוא לא ירה בצעירים אוחזי הסלעים, למרות שהוא מעיד כי "לאחר הירי הראשון הפלסטינים עוד עומדים במקומם והיוו סכנת חיים". גם בהמשך נראה ששומר לא חשש מהם כלל כשהתקרב לעבר אל-כסבה הפצוע אנושות. בחקירתו השנייה טען שומר כי לפי הוראות הפתיחה באש הנהוגות בזמן האירוע מותר היה לירות בפלסטיני שביצע פיגוע ונמלט, וכי הוראות אלה שונו בעקבות התקרית הזו בקלנדיה. אלא שהאלוף לא שינה את הפקודות, אלא רק חידד והסביר שיורים כדי להרוג רק במקרה של סכנת חיים. שנית, ההוראות מאז ומעולם אסרו על ירי קטלני לעבר מי שלא מהווה סכנת חיים.

מתוך תיק החקירה

מתוך תיק החקירה

הפקרת פצוע

הבעיות בהתנהלותו של מח"ט בנימין ישראל שומר לא הסתיימו עם הירי. "אני מזהה אותו נופל, מתקרב קצת לראות מה המצב שם. אני מבין שהוא פצוע ואני מבין שנכון ברגע זה לעשות הכל כדי לנתק משם מגע על מנת לא ליצור פגיעה נוספת משני הצדדים", העיד הקצין הבכיר בחקירתו הראשונה. בהזדמנות אחרת במהלך החקירות אמר "אני לא ראיתי איפה פגעתי. אני כיוונתי לכיוון הברכיים, אחר כך התקרבתי כמטר עד שני מטר ממנו ולא ראיתי איפה פגעתי בכלל".

ד' זוכר את זה אחרת. "הוא התקרב ככה שהוא היה ממש מעל הגופה של הפלס', רכן קדימה, כלפי מטה, הסתכל כמה שניות על הפלסטינאי, לשאלתך לא זיהיתי שהוא יצר מגע עם המקומי, הוא התרומם אמר לי 'הוא מת, מתקפלים'" – כך מעיד החייל על מפקדו.

עדותו של ד' נתמכת גם על ידי סא"ל ש', ראש מנהלת התיאום והקישור של גזרת עוטף ירושלים, אשר היה הראשון לפגוש את אל"מ שומר כשזה הגיע למחסום קלנדיה: "המח"ט נכנס למחסום קלנדיה כשהוא נסער וחיוור… הוא אמר 'פגעתי למישהו בראש', הוא אמר שראה חלקים מהראש על הכביש, על הרצפה, קרקע, לא זוכר באיזה מילה הוא השתמש'". כשנשאל אם הוא בטוח, הוא מדגיש: "הוא אמר בוודאות שיש פגיעה בראש. ציין שראה חלקים מהראש או המוח על הקרקע".

> הפרקליטות מציעה: עבודות שירות לחיילים שהרגו נער פצוע בירייה בעורפו

מסע הלוויתו של הנער מוחמד אל-כסבה שנהרג כתוצאה מהירי של אל"מ שומר (פלאש 90)

מסע הלוויתו של הנער מוחמד אל-כסבה שנהרג כתוצאה מהירי של אל"מ שומר (פלאש 90)

אבל אפילו אם נקבל את גרסתו של שומר, עולה כי הקצין ירה בגבו של הנער והשאיר אותו מדמם על הכביש ללא כל טיפול רפואי ומבלי להזעיק עזרה. שומר לא טרח אפילו להזעיק אמבולנס לטפל באל-כסבה הגוסס. במקום זאת, על פי ד', מה שהעסיק את שומר באותו הרגע היה צילום: "איך שנכנסנו לרכב המח"ט צעק 'תיעוד, תיעוד', לא הספקנו לתעד…".

בעת חקירתו הראשונה חתם אל"מ שומר על מסמך המאשר כי הוא מוכן להיבדק בפוליגרף אם יתבקש לכך. בהמשך, עם הסתבכות הגרסאות שלו, הוא שכר את שירותיו של פרקליט אזרחי, אשר ייעץ לו לא לעשות כן. התיק מציין מספר חילופי דברים בין החוקרים למח"ט ולפרקליט האזרחי, שבסופם מחליט שומר שלא לעבור בדיקה שכזו.

המח"ט טעה בכיוון

באפריל 2016 החליט הפרקליט הצבאי הראשי לסגור את התיק ללא העמדה לדין של אל"מ ישראל שומר. לטענת הפצ"ר, ביצוע נוהל מעצר חשוד היה מוצדק, והירי הקטלני נבע משגיאה מקצועית, כלומר הירי כוונו לרגליים אך פגעו בגב ובראש בטעות. זאת, לטענתו, מכיוון שאל"מ שומר ירה תוך כדי ריצה ולא בין כוונות. הוא כלל לא התייחס לעובדה כי המח"ט הפקיר את אל-כסבה. החלטת הפצ"ר כי שומר ביצע נוהל מעצר חשוד באה בניגוד לכך שהסרטון והעדות של ד' מצביעות ההיפך.

עוד עולה מתיק החקירה כי שומר מנסה לשכנע את החוקרים לקבוע כי מדובר ב"שגיאה מקצועית". הוא ניסה לעצור את הנער, אך "פספס" וירה שני קליעים בגבו ובצווארו. "אני לא התכוונתי להרוג את הפלסטיני", הוא אומר בעדותו האחרונה, שנגבתה בחודש אוקטובר. "אני לא בן אדם נקמן… לא התכוונתי להרוג אותו, שגיתי מקצועית, לא התרשלתי. חיילים במצבים מבצעיים עושים שגיאות, עושים טעויות. כל עוד זו לא טעות מכוונת, כל עוד זו טעות מקצועית, אנחנו צריכים לגבות אותם".

תגובת דובר צה"ל

ישראל שומר הפנה אותנו לקבל תגובה מדובר צה"ל.

מדובר צה"ח נמסר כי: "מממצאי החקירה עולה כי אל"מ שומר ביצע את הירי תוך כדי תנועה ולא במצב סטטי. כתוצאה מכך, הירי לא היה מדויק וגרם למותו של הפלסטינאי. הפצ"ר מצא כי עצם ביצוע הירי במסגרת נוהל מעצר חשוד היה מוצדק בנסיבות העניין, ונועד להביא למעצר מיידה הסלע. עוד נמצא, כי הירי שלא במצב סטטי היה בגדר שגיאה מקצועית באופן ביצוע הירי, אך כזו שנעשתה בנסיבות מבצעיות מובהקות. בראיית פצ"ר אירוע הירי לא חצה את הרף הפלילי ואינו מצדיק נקיטת הליכים משפטיים נגד הקצין".

בדובר צה"ל בחרו שלא לענות לשאלותינו על הסתירה בין טענתו הראשונית של שומר לסכנת חיים לטענה המעודכנת אחרי הסרטון, על התעלמות הפצ"ר מסתירה זאת, על נטישתו של אל-כסבה המדמם בזירה ועל הקידום לו זכה שומר.

> למה התכוונה המשוררת? מומחים לשירה וערבית העידו במשפטה של טאטור

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf