newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הבחירות לנשיאות תוניסיה: מחפשים פוליטיקה נקייה ואחראית

המועמדים המובילים: א-סבסי שמפלגתו זכתה בבחירות לפרלמנט, וניצחונו יגדיל את אחיזתה בשלטון, ומולו אל-מרזוקי, הנשיא המכהן הזמני, גיבור המאבק נגד הדיקטטורה. ויש גם מועמדת: כלת'ום כנו, האישה הראשונה בהיסטוריה של תוניסיה שתרוץ לנשיאות

מאת:

כתבו: נדב פרנקוביץ', יעל אבן אור ויעל מרום

מחר (יום ראשון, 23 בנובמבר) ייערכו הבחירות הישירות הראשנות מאז המהפכה לנשיאות בתוניסיה. בסוף אוקטובר נערכו הבחירות לפרלמנט, אז ניצחה מפלגת ״קולה הקורא של תוניסיה״ (נדאא תוניס, نداء تونس). המפלגה, המייצגת את מרבית גוש המרכז החילוני,  גברה על מפלגת התקומה (א-נהדה, ألنهضة), שמייצגת את המחנה הדתי, זו שעמדה בראש הקואליציה בקדנציה היוצאת.

על פי החוקה החדשה, הקואליציה בראשות ראש הממשלה תורכב על סמך אמון הרוב בפרלמנט, והיא תהיה אחראית לניהול ענייני הפנים. לנשיא הרפובליקה, הנבחר ישירות בידי העם, יהיו סמכויות הנוגעות לניהול קשרי החוץ וסמכויות הפיקוד העליונות על הצבא. הנשיא ימנה את שר החוץ ושר ההגנה, וכן שורה של עמדות בכירות בצמרת הפקידות של המדינה. על אף סמכויותיו המוגבלות, משקלו של הנשיא עשוי להיות משמעותי יותר מן המשתמע מעצם סמכויותיו, משום שכהונתו נובעת מהבחירה הישירה של העם ולא תהיה תלויה באמון הפרלמנט.

> הירי בכפר כנא: לאן נעלמה הסכין, והאם השוטרים חזרו לכפר?

רחובות תוניס מקושטים לקראת הבחירות (צילום: Christine Petré, פליקר Atlantic Council CC BY-NC-ND 2.0)

רחובות תוניס מקושטים לקראת הבחירות (צילום: Christine Petré, פליקר Atlantic Council CC BY-NC-ND 2.0)

המועמדים המובילים

באג'י קאאד א-סבסי, מנהיג מפלגת קולה הקורא של תוניסיה (צילום: Guillaume Paumier ויקימדיה CC BY 3.0)

באג'י קאאד א-סבסי, מנהיג מפלגת קולה הקורא של תוניסיה (צילום: Guillaume Paumier ויקימדיה CC BY 3.0)

המועמד המוביל לפי הסקרים הוא אל-באג'י קאאד א-סבסי, יו״ר קולה הקורא של תוניסיה, שכיהן כראש ממשלה זמני לתקופה קצרה לאחר מהפכת היסמין שהביאה לסילוקו של הדיקטאטור בן עלי ב-2011. מתחרהו העיקרי הוא מנצף אל-מרזוקי, יו"ר מפלגת הקונגרס למען הרפובליקה, החילונית ליברלית, שהייתה שותפה לקואליציה היוצאת, והוא צפוי לזכות לתמיכה גם מצד רבים ממצביעי מפלגת התקומה, המייצגת את המחנה הדתי, שבחרה שלא להעמיד מועמד לנשיאות מטעמה.

אל-מרזוקי מכהן מאז סוף 2011 כנשיא הרפובליקה הזמני –  תפקיד סמלי בעיקרו, שהוענק לו במסגרת ההסכם הקואליציוני. מפלגתו של מרזוקי זכתה בארבעה מושבים בפרלמנט בלבד (2.3% מהמושבים) בעוד שמפלגתו של א-סבסי, המנצחת הגדולה של הבחירות הפרלמנטריות, זכתה ב-85 (39.2%).

הפער בין הפופולריות של אל-מרזוקי לזו של מפלגתו נובע הן מפיצולים שחוותה המפלגה והן מביקורת שקיבלה על התפקוד שלה בממשלה. בשונה ממפלגות אחרות, כמו למשל קולה הקורא של תוניסיה, מפלגת הקונגרס לא התאחדה עם מפלגות אחרות, וגם זה תרם להקטנת כוחה.

מנצף מרזוקי, יו"ר מפלגת הקונגרס למען הרפובליקה (צילום: Chatham House, פליקר CC BY 2.0)

מנצף מרזוקי, יו"ר מפלגת הקונגרס למען הרפובליקה (צילום: Chatham House, פליקר CC BY 2.0)

אבל בעוד שמפלגתו התרסקה בבחירות, מרזוקי עצמו עדיין שומר בקרב ציבורים נרחבים על התדמית של גיבור המאבק ארוך השנים למען זכויות האדם ונגד הדיקטטורה בתוניסיה. בהיותו ליברל חילוני ממרכז המפה הפוליטית אשר הוביל את הגישה של שיתוף פעולה עם המחנה הדתי בבניית הדמוקרטיה בתוניסיה שלאחר המהפכה, הוא מקובל על דתיים וחילונים כאחד ומייצג את השאיפה לפייסנות בין המחנות. מרזוקי יקווה לגרור את א-סבסי לסיבוב שני, אבל סיכוייו לנצח בסופו של דבר מוטלים בספק מול בסיס הכוח האיתן שגיבשה מפלגתו של א-סבסי, וכוח המיקוח שהעניקו לו תוצאות הבחירות לפרלמנט.

מועמדויות חשובות נוספות הן אלו של חמה אל-המאמי, מועמד מפלגת החזית העממית המייצגת את השמאל הסוציאליסטי, ושל נג'יב א-שאבי, המועמד מטעם המפלגה הרפובליקאית הממוקמת בשמאל הליברלי, ואחד מסמלי המאבק נגד הדיקטטורה של בן עלי בתקופה שלפני המהפכה.

שוחחנו השבוע עם מוחמד, מצביע מפלגת התקומה בבחירות לפרלמנט שעוד לא החליט למי להצביע בסיבוב הראשון: "אני מתלבט בין אל-מרזוקי, נג'יב א-שאבי, מצטפא בן ג'עפר וחמודה בן סלאמה. אבל אם יהיה סיבוב שני אצביע לטובת כל מי שיהיה נגד א-סבסי, גם אם זה יהיה חמה אל-המאמי, המועמד של הסוציאליסטים. אם א-סבסי ייבחר יש חשש רציני להמשך העתיד הדמוקרטי המתהווה בתוניסיה כי תיווצר הגמוניה של זרם אחד שישלוט בכל מוקדי הכוח הן ברשות המחוקקת והן ברשות המבצעת".

רפרם חדד, שותפנו לשיחה מקומית, ואזרח תוניסיה, מצביע מפלגת הקונגרס למען הרפובליקה בבחירות לפרלמנט סיפר כי: "אני אצביע למרזוקי, תמיד, למרות שהוא לא אשה. יש לי סנטימנטים. אני פשוט מאוד אוהב אותו, ויש לי קרובי משפחה שהם חברים שלו. יש אליו אהבה רבה בקרב היהודים בדרום. הוא דמות מדהימה שהייתי רוצה לראות כנשיא. הוא הזמין את כל ילדי האי ג'רבה היהודים לביקור בארמון הנשיאות המיתולוגי".

> ברוכים הבאים לפיתרון המדיני של הימין

כניס בחירות של מפלגת התקומה, כמה ימים לפני הבחירות בתוניסיה (צילום: Atlantic Council, פליקר, CC BY-NC-ND 2.0)

כניס בחירות של מפלגת התקומה, כמה ימים לפני הבחירות בתוניסיה (צילום: Atlantic Council, פליקר, CC BY-NC-ND 2.0)

בפעם הראשונה: אשה מועמדת לנשיאות

ויש גם מועמדת אישה – כלת׳ום כנו – האישה הראשונה שתרוץ לנשיאות בהיסטוריה של תוניסיה. כנו, אשר רצה כמועמדת עצמאית ללא מפלגה, היא שופטת במקצועה, ומכהנת מאז 2012 כשופטת בבית המשפט העליון בתוניס. בתוניסיה מגדירים את המועמדות שלה כסמלית  ועם זאת משמעותית, כיוון שהיא שולחת מסר לנשים תוניסאיות שאישה ברפובליקה יכולה לשאוף ולהתמודד על התפקיד. בבחירות לפרלמנט עלה שיעור הנשים ל-31.3%, עלייה משמעותית מה-22.6% שנבחרו בפרלמנט המייסד בבחירות הראשונות שנערכו לאחר המהפכה. סוגיית הייצוג הנשי ומעמד האישה בחברה הינה נושא מרכזי בפוליטיקה התוניסאית והדבר בא לידי ביטוי במישורים רבים, אבל כנו הינה המועמדת היחידה לנשיאות הרפובליקה.

בראיון לשיחה מקומית סיפרה בימים האחרונים פטמה, מצביעת מפלגת הברית הדמוקרטית הסוציאל-דמוקרטית בבחירות לפרלמנט כי תצביע בסיבוב הראשון לכנו "לא רק משום שהיא אשה אלא משום שהיא מייצגת פוליטיקה נקייה ואחראית, ובתור שופטת אני בטוחה שהיא תדאג לשמור על עצמאות מערכת המשפט. אבל הסיכויים שלה לא מזהירים, בלשון המעטה. אם יהיה סיבוב שני בין אל-מרזוקי לא-סבסי אני לא יודעת את מי אעדיף. אני לא רוצה שא-סבסי ייבחר, אבל אני גם לא משוכנעת לגבי אל-מרזוקי. יכול להיות שפשוט אשאר בבית".

במידה ויהיה צורך בסיבוב נוסף בין שני המועמדים המובילים, הוא ייערך ב-28 בדצמבר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf