newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הקהילה הסודאנית תצעד במחאה על אונס מאתיים נשים בדארפור

מאות נשים וילדות נאנסו בחודש שעבר בידי חיילי צבא סודאן בדארפור. מחר, ביום הבין לאומי למאבק באלימות נגד נשים, יצעדו חברי הקהילה הסודאנית בישראל בסולידריות עם קרבנות האונס ההמוני. הפגנות נוספות יתקיימו ברחבי העולם

מאת:

יום שלישי ה-25 בנובמבר הוא היום הבין לאומי למאבק באלימות נגד נשים. ביום הזה יצעדו בני ובנות הקהילה הסודאנית בישראל לאות סולידריות עם קרבנות האונס ההמוני של מאתיים נשים, נערות וילדות על ידי אנשי צבא סודאן, בכפר תאבת שבצפון דארפור. הצועדים יתכנסו בגינת לוינסקי בשעה 9:00 ומצפים להגיע בשעה 11:00 להפגנה מול משרדי האיחוד האירופי ברמת גן.

על פי הדיווח של אתר רדיו דבאנגה ואתרי חדשות נוספים, ביום שישי ה-31 לאוקטובר נכנס לכפר תאבת אחד ממפקדי פלוגה הממוקמת כחצי קילומטר מצפון למקום, בטענה שאחד מחייליו נעדר מאז הערב הקודם. המפקד הציב לאנשי הכפר אולטימטום להשיב את החייל עד השקיעה. בשעה שמונה בערב הקיפו חיילי הצבא את הכפר, היכו את תושביו באמצעות רוביהם והבריחו את כל הגברים אל מחוץ לכפר. לאחר מכן, הם החלו לאנוס כ-200 נשים וקטינות, כ-80 מהן ילדות בגילאי בית ספר יסודי. האונס ההמוני נמשך עד ארבע בבוקר של יום שבת.

על פי תושב הכפר, החיילים מנעו מהתושבים לפנות את הנשים הפצועות לקבלת טיפול רפואי. בנוסף, דווח בגרדיאן הבריטי על כך שכוחות הבטחון מנעו מכוח המשימה המשולב של האו"ם והאיחוד האפריקני (UNAMID) להיכנס לכפר על מנת לחקור את האירוע.

"הקסדות הכחולות", כוח המשימה המשולב של האו"ם והאיחוד האפריקני UNAMID בדארפור (צילום: United Nations Photo, פליקר CC BY-NC-ND 2.0)

"הקסדות הכחולות", כוח המשימה המשולב של האו"ם והאיחוד האפריקני UNAMID בדארפור (צילום: United Nations Photo, פליקר CC BY-NC-ND 2.0)

האירועים בתאבת היכו גלים בסודאן וגם ברחבי העולם. מועתסם עלי, פעיל מוכר בקהילת מבקשי המקלט הסודאנים בישראל, מציין כי האונס בתאבת הוא רק דוגמה לפעילות המתמשכת בדארפור ובאזורי קונפליקט נוספים בסודאן. באזור ח'רטום, לדוגמה, התפרסם לפני מספר שבועות על תקיפות של סטודנטיות שמוצאן מדארפור ומעצרן תחת איומים. בתאבת, התאפשר לכוחות UNAMID לתעד את המקרה ולדווח עליו, אולם יש מקומות רבים בהם חיילי האו"ם והאיחוד האפריקני משתפים פעולה עם כוחות הביטחון של סודאן ומאפשרים להם לפעול בלא הפרעה. באזורים אחרים ל-UNAMID אין גישה, ולכן לא ידועים הפרטים לגבי הפשעים שנעשים שם.

"ה-25 לנובמבר הוא היום הבינלאומי לציון המאבק באלימות נגד נשים, ובחרנו בו כדי להעביר את המסר שלנו. נשים וילדות הן הנפגעות העיקריות מהפשעים של הממשלה הסודאנית בחבל דארפור. משתמשים באונס ובאלימות נגד נשים כחלק מהטיהור האתני ומרצח העם המתמשך", מסביר מועתסם את הבחירה לצאת מחר לצעדה. הפגנות נוספות של דארפורים וסודאנים צפויות להתקיים מחר גם בארצות הברית, בשבדיה, אנגליה ואוסטרליה.

מועתסם הסביר מדוע בחרו להפגין בישראל דווקא מול משרדי האיחוד האירופי:

קודם כל, האו"ם כבר נמצא בשטח ולא עושה כלום. האיחוד האפריקני גם פה אבל גם הם מסתתרים, לא רוצים לחקור כמו שצריך ולמעשה משתפים פעולה. האיחוד האירופי הם אלה שיכולים לקרוא לממשלת סודאן לעצור את העניינים האלה. אנחנו גם רוצים להעביר מסר לבית הדין הבינלאומי בהאג. האיחוד האירופאי השפיע בינתיים בנושא הזה יותר מכל גוף אחר.

מארגני הצעדה וההפגנה לא מצפים למספר משמעותי של משתתפים, בשל כליאתם של סודאנים רבים במתקן השהייה "חולות", אך מאמינים כי כמה עשרות מבקשי מקלט, וביניהם נשים, ייקחו חלק בפעולה.

> הצעת חוק חדשה מאיימת לסרס את העבודה המאורגנת בישראל כליל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf