newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בית משפט השלום בירושלים: שוויון בשטחים - לאזרחים ישראלים בלבד

השופט דב פולוק זיכה מתנחל שפרץ מחסום לתוך שטחי איי, וקבע שלא ראוי שאזרח ישראלי יסבול מאפליה בשל מוצאו ודתו. על יתר האוכלוסיה בשטחים, רובה הגדול, שסובל מאפליה יום יום, לא היה לו מה להגיד

מאת:

כותב אורח: חגי אלעד

כבר מזמן שבית משפט ישראלי לא קיבל כזו הכרעה ערכית מהדהדת, שרוממות הצדק והשוויון בגרונה: החוק "חייב להיות מוחל על האוכלוסייה בדרך אחידה ללא כל שיקול של לאום, דת, גזע או כל דבר מבחין אחר", קבע בית המשפט. ולא רק זאת: פעולות חיילים המפלות בין אזרחים ישראליים יהודים לבין אזרחים ישראלים לא יהודים "נוגדות את עקרונות הצדק והשוויון של החוק הישראלי ובית המשפט לא ייתן את ידו לאכיפת ההפליה, לא ירשיע ולא יעניש את קורבנות האפליה. כשצו אלוף חל על כלל האזרחים הישראלים, שום אזרח ישראלי אינו חייב לעבור את ההשפלה ואת ההפליה של כניסה לציר על פי מוצאו דתו, גזעו או חזותו האתנית".

כך קבע שופט בית משפט השלום בירושלים דב פולוק, בהכרעת הדין שזיכתה מתנחל ישראלי מפריצת מחסום צה"לי שמנע ממנו את הכניסה לשטח איי בגדה. הכרעת דין שהמילה "פלסטיני" אינה מוזכרת בה ולו פעם אחת.

העקרון שבבסיס הכרעתו של השופט בהחלט מעורר השראה: שוויון בפני החוק. אכן, החוק שבפניו כולם שווים – חוץ מאלו שהם שקופים עד כדי כך שניתן להכריע הכרעות שיפוטיות על בסיס עקרון השוויון (!) מבלי להזכירם אפילו ברמז. זו הרי לוליינות עובדתית קיצונית במופרכותה: לדבר על "האוכלוסייה" בגדה תוך התייחסות אקסקלוסיבית לישראלים ותוך התעלמות מוחלטת מהפלסטינים. אם הפלסטינים בגדה אינם חלק מ"האוכלוסייה", מה הם בדיוק?

מתברר, אם כן, שישראלי שפורץ מחסום צבאי יוכל להיות מזוכה מכל אישום על בסיס טענות של שוויון; להבדיל, פלסטיני שפורץ מחסום יכול לצפות לירי קטלני. אולי בכך גלומה התשובה לשאלה איזה ערך יש לחייהם של פלסטינים תחת משטר הכיבוש – בעיני הצבא, בעיני הפרקליטות ובעיני בתי המשפט.

המציאות בגדה בכל הנוגע לחייהם של פלסטינים אל מול חייהם של ישראלים היא בדיוק ההפך משוויון: מערכות דינים נפרדות, שיקולי אכיפת חוק נפרדים, מערכות תכנון והקצאת משאבים נפרדות ומציאות שבה הכוח הצבאי, המשפטי והכלכלי מיועד לקדם את האינטרסים של ציבור אחד על חשבון הזכויות של ציבור אחר. אין שוויון בין סוס לרוכבו, אבל הסייסים בהחלט יכולים להתמקח ביניהם כמה הם שווים זה לזה, ומצג הצביעות הזה יכול להיות משווק לכולי עלמא כדיון לגיטימי שהשוויון בבסיסו.

יומו של משטר הנישול הזה עוד יבוא. בדברי ימי חלקה של המערכת המשפטית הישראלית בשימור וקידום מציאות מעוולת זו, פסק הדין של פולוק בוודאי יזכה לככב באיזו הערת שוליים. עד אז, מי שנשארים בשוליים – "בחסות עקרונות הצדק והשוויון של החוק הישראלי" – הם הפלסטינים. לא אוכלוסיה, לא בני אדם, אוויר.

חגי אלעד הוא מנכ"ל בצלם, מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים. הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> משפטנים הם לא רק ברגים במערכת הכיבוש, הם השמן שמתחזק אותה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf