newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צעירים אתיופים בקרית מלאכי: באנו לקנות סיגריות והותקפנו קשות בידי שוטרים

שבעה צעירים אתיופים יצאו לפנות בוקר מאולם חתונות וביקשו לקנות סיגריות בחנות נוחות של תחנת דלק. זה נגמר במעצר משטרתי אלים, ושימוש בטייזר עד אובדן הכרה. במשטרה אומרים: השוטרים הותקפו

מאת:

ביום שני, 12 בינואר, בסביבות השעה 4 בבוקר, יצאה קבוצה של שבעה צעירים יוצאי אתיופיה מחתונה באולמי "חצר המלכה" בקרית מלאכי לעבר צומת כנות כדי לקנות סיגריות בחנות "מנטה" בתחנת הדלק במקום. החנות הייתה סגורה, והם נקשו על החלון הקטן בכדי למשוך את תשומת לבו של המוכר. מכאן, הדברים התגלגלו למסכת אלימה מול שוטרים שאיש מהם לא חזה.

מהעדויות של אותם צעירים ומהסרטונים שהם צילמו עולה תמונה קשה של אלימות כלפי שני צעירים מצד אחד מהשוטרים שהיו במקום. מהצילומים עולה שהשוטר גרם לצעירים שתקף לפציעות קשות. כשהצעירים ניסו לצלם את האירוע, שוטר אחר ניסה למנוע זאת על ידי סנוור שלהם עם פנס. לשני הפצועים לא הוצעה עזרה רפואית למרות שניתן היה לראות שאיבדו את ההכרה. כמו כן, השוטר שביצע את המעצר סירב להזדהות, ושני העצורים נגררו ללא הכרה אל תוך הניידת. הצעירים טוענים שהאלימות נגדם נמשכה גם בתוך תחנת משטרת קריית מלאכי בזמן שחיכו לחקירה.

צפו בתיעוד האירוע:

צ'ולט מגננה, בן 24 מקריית מלאכי מספר:

היינו בחתונה, ויצאנו לתחנת דלק ליד האולם כדי לקנות סיגריות. מאוחר יותר הבנו שלפנינו היו שם נערים שגנבו משם יין. המוכר סגר את החנות ובפנים היו שוטרים. אחד מאתנו דפק על החלון כדי שימכרו לנו סיגריות. השוטר צעק עלינו לעוף משם ודחף את אחד החברים לרצפה. החבר שנפל צעק עליו שיפסיק להרים ידיים. בתגובה הוא הוריד את החבר שלי לרצפה וחשמל אותו עם טייזר עד שהתעלף. חבר נוסף ניסה לעזור לבחור שחושמל בעודו על הרצפה, אבל השוטר חשמל גם אותו פעמיים עם הטייזר, עד שגם הוא התעלף. השוטרים הרימו את השניים כאילו היו שק תפוחי אדמה ודחפו אותם לרכב המשטרתי. שניים מאתנו ניסו לשאול שאלות, אז הם עצרו אותם גם. בסוף התברר שכולם עצורים על תקיפת שוטר.

היה ברור לנו שהם עושים את זה בגלל צבע העור שלנו. אחד מהשוטרים שהגיעו עם התגבורת אמר לנו שאנחנו מסריחים ושנחזור למקום שממנו באנו, שהרסנו את המדינה. תאמין לי, אפילו לחיות מגיע יחס יותר טוב.

לדברי מגננה, בדיון על הארכת המעצר טענה המשטרה שהצעירים תקפו את אחד השוטרים, ושעקב כך הוא אושפז. מגננה טוען בתוקף שזהו שקר ושהמשטרה מכסה על עצמה: "השוטר היה עם העצורים עד יום למחרת, כשהם הועברו למעצר".

גיל גלאי, צעיר נוסף שהיה במקום ונעצר, מוסיף: "בתחנת המשטרה החבר שלי שאל את אותו שוטר למה הוא עשה את זה, למה הוא תקף אותו ככה. בתגובה השוטר חשמל אותו עוד פעם וצעק עלינו שהוא רוצה לראות אותנו אם עכשיו אנחנו גברים בשביל לענות לו חזרה".

בימים האחרונים פנתה הקבוצה לח"כ פנינה תמנו-שטה שתסייע להם. תמנו-שטה הביעה זעזוע מהמקרה: "על פניו מהסיפור עולות עובדות מאוד בעיתיות על שוטרים אלימים ששוב פעם תוקפים במכשיר השנוי במחלוקת – הטייזר, תוך התנהגות בריונית ועבריינית שאינה תואמת שום קנה מידה של משטרה מתוקנת.

לצערנו אנו למודי ניסיון שבלא מעט מקרים, יוצאי אתיופיה נופלים קורבן לעשבים שוטים מתוך המשטרה שנוהגים בברוטליות ובאופן מפלה, תוך רמיסה של כל זכות אדם בסיסית. כולי תקווה שמח"ש יטפלו בתלונה אשר תוגש, יחקרו את התיעוד העולה מהמצלמות שהיו בסביבת תחנת הדלק, וידאגו שלא רק הצדק יצא לאור אלה גם שאותם שוטרים יצאו מן המערכת במידה ומדובר באלימות משטרתית. אני רוצה להוסיף ששום טענה שאותן קלטות בתחנת הדלק נעלמו או נמחקו לא תתקבל על ידי. במידה וכך יטענו אגיש תלונה על שיבוש הליכי חקירה כנגד השוטרים".

> "רק כשהתחלתי לאבד את ההכרה השוטרים הפסיקו לבעוט בי"

שוטרים בהפגנה של יוצאי אתיופיה נגד אפליה ואלימות משטרתית (אקטיבסטילס)

שוטרים בהפגנה של יוצאי אתיופיה נגד אפליה ואלימות משטרתית (אקטיבסטילס)

ממשטרת מרחב לכיש נמסר בתגובה:

"מדובר בניסיון נלוז להכפיש את אנשי המשטרה שביצעו תפקידם בסמכות ועל פי חוק בכדי להביא למעצרם של שני חשודים שהתפרעו בחנות נוחות בתחנת דלק, לאחר שהתבשרו על ידי העובד במקום כי לא יוכלו לרכוש משקאות אלכוהוליים כיוון שביקשו לעשות זאת לאחר השעה 23:00 כדרישות החוק.

"ביום שלישי לאחר חצות התקבל דיווח במוקד המשטרה על חשודים ההולמים בכוח על דלת חנות הנוחות בתחנת הדלק בצומת כנות. שוטרי סיור שהגיעו למקום הבחינו בחשודים כשהם תחת השפעת אלכוהול. במהלך הטיפול באירוע הותקפו השוטרים בצורה חמורה, אחד החשודים אף בעט בחלציו של השוטר שבהמשך פונה לקבלת טיפול רפואי ואף אושפז במשך שלושה ימים בשל כך.

"בסיוע כוחות משטרה נוספים שהוזעקו למקום, השתלטו השוטרים על החשודים שנעצרו לחקירה במשטרת קריית מלאכי בחשד להתפרעות בחנות, תקיפת שוטר, הכשלת שוטר, העלבת עובד ציבור ועוד. אחד החשודים שוחרר בתנאים מגבילים ובכוונת המשטרה להגיש נגדו כתב אישום בגין המיוחס לו. כנגד חשוד שני שנתון עדיין במעצר הוגשה הצהרת תובע על ידי פרקליטות מחוז דרום, ובימים הקרובים יוגש נגדו כתב אישום חמור.

"בחברה הישראלית יש אלימות – בכביש, ברחוב, במועדון , בתחנות דלק, ועוד – בכל יום שוטרים חותרים למגע, הם השכפ"ץ של החברה והחוק הסמיך אותנו גם להשתמש בכוח ככלי עבודה. לא מדובר בחריגה אלא באמצעי קיים וחוקי, ובכל זאת משטרת ישראל היא משטרה של ראש ולא של ידיים. נמשיך ונבצע אכיפה נחושה ומחמירה כלפי מי שינקוט באלימות או יפגע בסדר הציבורי ותמצה עמו את הדין. בכל האמור לטענות בדבר אלימות שוטרים, באפשרות המתלוננים לפנות למחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים האמונה על חקירת תלונות אלו".

> צפו: משפחתו של יוסף סלמסה ז"ל צועדת לירושלים במחאה על אלימות משטרתית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf