newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לקראת הכרזה? כך צפויה להיראות הרשימה הערבית המשותפת

שתי נשים ויהודי בעשירייה הפותחת, נוצרייה ואנשי התנועה האסלאמית ביחד. ביממה הקרובה צפויים נציגי המפלגות להתגבר על המחלוקות האחרונות ולהציג את הרשימה הזאת. עכשיו רק צריך שם

מאת:

הפוסט נכתב עם נדב פרנקוביץ'

מפלגות חד"ש, בל"ד, רע"מ ותע"ל צפויות להודיע בקרוב כי הגיעו להסכמה על ריצה בפתק אחד בבחירות הקרובות. ברשימה שיציגו המפלגות, ככל הנראה ביממה הקרובה, ישובצו ביחד עם רוב חילוני גם נציגים דתיים, ולצידם גם שתי נשים ויהודי בעשירייה הראשונה. עדיין לא הוחלט מה יהיה שמה של הרשימה המשותפת.

זו הרשימה כפי שהגיעה לידינו ממספר מקורות שונים: בראש הרשימה צפוי לעמוד איימן עודה, שנבחר בשבת האחרונה לעמוד בראש רשימת חד"ש. במקום השני אמור להיות נציג רע"מ, מסעוד גנאים, ואחריו יו"ר בל"ד, ג'מאל זחאלקה, במקום השלישי. במקום הרביעי ישובץ אחמד טיבי (תע"ל). במקום החמישי אמורה להיות משובצת האשה הראשונה ברשימה, עאידה תומא-סלימאן, שנבחרה למקום השני ברשימת חד"ש.

במקום השישי יופיע עבד אל-חכים חאג' יחיא (רע"מ), במקום השביעי אשה נוספת – חנין זועבי מבל"ד. במקום השמיני משובץ הנציג היהודי היחיד שנמצא כרגע במקום ריאלי ברשימה, דב חנין (חד"ש), ובמקום התשיעי טאלב אבו עראר (רע"מ).

עיקר המחלוקת בין בל"ד לחד"ש, שנידונה בשעות אלה, נוגעת לחלוקת המקומות 10-11 (מי יקדם למי, באסל גטאס מבל"ד או יוסף ג'בארין מחד"ש), ומקומות 13-14 (ג'ומעה אזברגה מבל"ד או עבדאללה אבו מערוף מחד"ש). בנוסף עדיין לא הוחלט על השיבוץ של נציגי רע"ם ותעל במקומות ה-12 וה-15.

לא מעט אתגרים יעמדו בפני הרשימה הערבית המשותפת, אם אכן ישאו המאמצים הכנים פרי. החל בשם הרשימה, דרך אופי העבודה המשותפת (או הנפרדת) בכנסת הבאה, ההתנהלות במהלך הקמפיין והיכולת לפנות לקהלים מגוונים.

> למה לוקח למפלגות הערביות כל כך הרבה זמן להתאחד?

איימן עודה ועאידה תומא סולימאן (אורן זיו / אקטיבסטילס)

יעמוד בראש הרשימה הערבית המשותפת. איימן עודה ועאידה תומא סולימאן (אורן זיו / אקטיבסטילס)

בימים האחרונים, לאחר הבחירות הפנימיות בחד"ש ובבל"ד, הואצו המגעים בין הצדדים. גם לאירועים האלימים האחרונים ברהט, במהלכם נהרגו שני תושבי העיר, ולהפגנות ברחבי הארץ הייתה השפעה על התקדמות המגעים.

בראיון לשיחה מקומית אמר ח"כ באסל גטאס, מספר שלוש ברשימת בל"ד וראש צוות המשא ומתן שלה, על התקדמות המגעים: "עלינו על הדרך שמובילה לריצה ברשימה משותפת ואני חושב שעד מחר בבוקר הדברים ייסגרו סופית". הוא עדכן על המצב במשא ומתן:

אתמול בלילה (שלישי) הייתה ישיבה מכרעת של כלל המפלגות בנוכחות ועדת ההסכמה, שהיא קבוצה של אישי ציבור מתחומים שונים שהתגייסו לסייע במגעים להקמת רשימה משותפת וליוו את המשא ומתן בין המפלגות. כל המפלגות בלי יוצא מן הכלל הסכימו אתמול בלילה לתת לוועדת ההסכמה מנדט להכריע בסוגיות שעדיין נמצאות במחלוקת, והיא למעשה קיבלה מעמד של בורר ליישוב כלל המחלוקות.

לגבי המחלוקות שעדיין נותרו בין הגורמים השונים הסביר גטאס:

המחלוקת העיקרית שעמדה על הפרק היא שאלת חלוקת המושבים המוקצים לרע"ם-תע"ל בין רע"ם ותע"ל, כשהמחלוקת היא מי מהן תקבל את המושב ה-12, ומי את ה-15. כאמור ועדת ההסכמה תפסוק בנושא, אבל ההערכה היא שטיבי עשוי לקבל את המקום ה-12.

שתי מחלוקות פחות קריטיות שעומדות על הפרק נובעות מהדרישה של חד"ש להחליף את סדר המושבים ה-10 וה-11, וה-13 וה-14, עם בל"ד. אנחנו בבל"ד לא חשבנו שאנחנו צריכים לוותר על המקומות הללו, אבל גם בסוגיות הללו נקבל כמו כולם את מה שיוכרע, ובכל מקרה זה לא ימנע את הריצה המשותפת שהפכה למעשה לעובדה כמעט מוגמרת.

> רשימה משותפת היא המקום לכל המתנגדים לגזענות, יהודים וערבים כאחד

בחירות פנימיות בבל"ד: במרכז ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי (סמאח סלאימה אגבאריה)

בחירות פנימיות בבל"ד: במרכז ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי (סמאח סלאימה אגבאריה)

בראיון לאתר "ערב 48" אמר יו"ר ועדת ההסכמה, מוחמד טהא עלי, כי יש הסכמות בכל הנושאים החשובים מלבד חילוקי דעות מינוריים שעדיין דורשים ישוב, והדגיש כי "לאף מפלגה אין אינטרס להביא לפיצוץ המגעים, כולם משקיעים את מירב המאמצים כדי שנוכל להכריז על ריצה משותפת, זה נמצא בראש סולם העדיפויות של כל אחת מהמפלגות וכל אחת מהן הביעה את אמונה בוועדת ההסכמה וסומכת על הוועדה שנביא לסיום המשא ומתן ולהכרזה על כינון הרשימה".

מוקדם יותר פרסמה גם התנועה האיסלאמית גילוי דעת רשמי שמצהיר שהמגעים עומדים לפני סיום חיובי ושהם מייפים את ועדת ההסכמה לפסוק בסוגיות שעדיין נותרו על השולחן.

על פי פרויקט 61, שמאגד ומבצע שקלול של סקרים המתפרסמים לתקשורת, הבוקר (רביעי), כשעוד לא יצאה הודעה על הסכמה על רשימה משותפת, הסקרים כבר צופים לה 12 מנדטים. סקרים נוספים מנבאים עלייה משמעותית באחוזי ההצבעה בחברה הפלסטינית במקרה של ריצה משותפת.

> רשימת מרצ לכנסת: השפעת המאבק המזרחי והפמיניסטי

אחמד טיבי בכנסת (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אחמד טיבי בכנסת (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf