newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התורמות לא העבירו את הכסף, והאו"ם עוצר את השיקום בעזה

רק חלק קטן מ-5.4 מליארד הדולרים שהבטיחו המדינות התורמות בוועידת קהיר הועברו לשיקום הרצועה. באונר"א מזהירים: "השקט נמצא בסכנה". אבל עזה לא קיימת במערכת הבחירות, כי הפתרון שמציעים כל המועמדים הוא עוד מלחמה

מאת:

סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים אונר"א הודיעה היום כי היא משעה את תוכנית הסיוע הכספית שלה בעזה לעשרות אלפי אנשים שבתיהם נהרסו במהלך התקיפה הישראלית על עזה, להם הייתה אמורה לסייע הן בתיקון הנזקים והן בשכר דירה לאלו שנותרו חסרי בית.

על פי הודעת אונר"א מעל ל-96 אלף בתים של פליטים נפגעו או נהרסו במהלך המתקפה על עזה, ועלות שיקומם מוערכת ב720 מיליון דולר. עד לזמן זה טוענים באונר"א התקבלו הבטחות רק 135 מיליון דולר שמותירים גרעון של 585 מיליון דולר.

בוועידת קהיר באוקטובר האחרון הבטיחו המדינות התורמות להעביר 5.4 מיליארד דולר לטובת שיקום הרצועה. מנהל אונר"א בעזה, רוברט טרנר, טוען כי רק סכום זעום מהכסף שהובטח הגיע לעזה, והוסיף כי עובדה זו היא מצערת ואינה מתקבלת על הדעת. "אם לא נוכל להמשיך בתוכנית יהיו לכך השלכות חמורות עבור הקהילות שנפגעו בעזה. אנשים מיואשים והקהילה הבינלאומית אפילו לא מצליחה לספק את המינימום ההכרחי- לדוגמא, בית תקין לחורף – שלא לדבר על הסרת המצור, גישה לשווקים או חופש תנועה", אמר טרנר והדגיש, "אמרנו בעבר שהשקט לא יחזיק מעמד, ועכשיו הוא נמצא בסכנה".

> דו"ח: בצוק איתן הצבא הפציץ בתים, חיכה, והפציץ את המחלצים

משפחה בסוג'עיה , עזה, השבוע משתמשת ברשת הסוואה שהשאיר אחריו הצבא הישראלי צילום: דן כהן

חורף בין ההריסות בעזה. משפחה בסוג'עיה משתמשת ברשת הסוואה שהשאיר אחריו הצבא הישראלי צילום: דן כהן

על פי נתונים שפרסם האו"ם מעל ל-100 אלף בתים נפגעו בעזה במהלך "צוק איתן". בתיהן של 20 אלף משפחות נהרסו כליל, ובתיהן של 80 אלף נוספות ניזוקו. עשרות אלפי אנשים בעזה, ביניהם ילדות וילדים, חיים וישנים בין ההריסות, תחת מחסות ניילון ובאוהלים שאינם קרובים אפילו להגן מפני הקור והגשם. תחת סכנה של קריסת בתים והצפות שמביא איתו החורף.

עבור הישראלים נראה שהשקט היחסי נשמר בחודשים שמאז המתקפה האחרונה על עזה. אבל עבור תושבי הרצועה המצב שונה לחלוטין. נמשך הירי על דייגים ועל אנשים שמתקרבים לגדר, ילדים נהרגים מהתפוצצות נפלים, שביתות עובדים, ובעיקר המצור שמשליטות ישראל וגם מצרים ביד רמה. רק אתמול אסרה ישראל על שר פלסטיני לצאת מהרצועה להשתתף בכנס בגדה המערבית.

בשבוע שעבר, בעקבות פנייתו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, פתחה מצרים את מעבר רפיח לשלושה ימים ואפשרה יציאה של סטודנטים, מקרים רפואיים ואנשים שמחזיקים באזרחות זרה. אלפי אנשים הגיעו למעבר וניסו לצאת מהרצועה.

מערכת הבחירות אמנם בעיצומה, אבל עזה נמחקה ממנה כליל. אולי כי כל המועמדים ממפלגות השמאל-מרכז ועד הימין הקיצוני מסכימים שאת "בעיית עזה" פשוט נמשיך לא נפתור בעוד מלחמה, ועוד מלחמה, ועוד אחת. ובין לבין, נשמור על המצור. ואז נמשיך להתפלא, מה יש להם לעזתים האלה שהם כל כך לא נחמדים.

> הבטחת המועמדים בבחירות 2015: מלחמה נוספת בעזה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf