newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילות דיור ציבורי פוצצו כנס "הבית היהודי": שר השיכון זורק אותנו לרחוב

חלק מפעילי הבית היהודי הגיבו באלימות וקראו: "אם לא הייתם מבזבזים את הכסף שלכם על אלכוהול סיגריות וטלפונים הייתם יכולים לקנות דירה". משטרה פינתה את המפגינים מהאולם. בנט ואורי אריאל הוברחו מדלת צדדית

מאת:

כשלושים פעילים ובעיקר פעילות הגיעו אתמול בערב (מוצאי שבת) לכנס שקיימה מפלגת הבית היהודי בעיר רחובות כדי להציג שאלות בפני חברי הכנסת של המפלגה בנוגע לדיור הציבורי. הפעילים, חברי קבוצות "צוות דיור ציבורי", "המעברה", "הלא נחמדים-לא נחמדות" ודיירים ממאהל ארלוזורוב, הגיעו מכל חלקי הארץ אחרי שנודע להם שלכנס עומד להגיע שר השיכון אורי אריאל, שלא רק שלא הגדיל את המלאי המצומצם של הדיור הציבורי, אלה מכר דירות ממנו במחירי רצפה לגרעינים תורניים ולמוסדות שמקושרים לבית היהודי.

לאחר שסיים ראש המפלגה נפתלי בנט לנאום, קמה ממקומה יפית אורזלין ודיברה. אורזלין היא אם חד הורית לשלושה ילדים שבקשתה לקבלת דיור ציבורי לא אושרה, ושפלשה לדירת עמידר (שעמדה ריקה חודשים ארוכים) לפני כעשרה חודשים. לפני כמה שבועות קיבלה רוזלין צו פינוי מהדירה לתחילת חודש מרץ. יפית שאלה מדוע שר השיכון, שאחראי על עמידר, מפנה אותה ואת ילדיה לרחוב, וכשסיימה פעילים אחרים החלו לצעוק "העם דורש דיור ציבורי" והוציאו שלטים ובאנרים שהכינו מבעוד מועד.

לא עברה דקה לפני שאנשי הבית היהודי התנפלו על פעילי הדיור הציבורי וקרעו מהם את השלטים באלימות רבה. הם הפילו כמה מהם לרצפה וניסו לתקוף ולחסום את הצילום של האירוע. כמה מפעילי הבית היהודי צעקו דברים קשים נגד הפעילות ולא אחת אמרו להן ש"אם הם לא היו מבזבזות את הכסף שלהם על אלכוהול, סיגריות וטלפונים הם היו יכולות לקנות דירה".

בתוך המהומה שנוצרה מאבטחים הוציאו את השרים אורי אריאל ונפתלי בנט במהירות מדלת צדדית, ולאחר שהפעילים סרבו להפסיק לצעוק, הזמינו אנשי הבית היהודי משטרה שהוציאה מספר פעילים החוצה ודרשה מהם תעודות זהות. לאחר שהפעילים סרבו לתת את פרטיהם האישיים ניגש לשוטרים תומך של הבית היהודי וניסה לשכנע אותם לקחת את הפרטים כי לדבריו מדובר באנשי "וי 15". לכל אורך הערב האשימו אנשי הבית היהודי את פעילי הדיור הציבורי כי הם פעילי שמאל קיצוני שממומנים על ידי מפלגות השמאל.

> מחאת הנוער האתיופי: המשטרה מסמנת את כולנו כעבריינים

פעילות דיור ציבורי מפוצצות כנס של "הבית היהודי" (צילום: מי-טל כהן)

פעילות דיור ציבורי מפוצצות כנס של "הבית היהודי" (צילום: מי-טל כהן)

ענת להב, פעילה בצוות דיור ציבורי, סיפרה: "הרבה מהתומכים של הבית היהודי צעקו עלינו שזאת לא הדרך אם אנחנו רוצים שישמעו אותנו. זה מאוד עצוב שהם אינם יודעים כמה פעמים נאבקי דיור ציבורי ניסו לפנות לשר אריאל ונתקלו באטימות מוחלטת. מה שלבסוף מוביל למצב שחייבים לצעוק מולו כדי שהוא יקשיב".

לבסוף הוצאו כל הפעילים החוצה מהאולם על ידי המשטרה. שתי נאבקות עם צו פינוי הצליחו להישאר ולשוחח עם אחד העוזרים של שר השיכון אריאל. עוזר השר, בשם נתנאל, לא נתן לנשים תשובות קונקרטיות והפנה אותן למייל של השר (שנמצא בכל מקרה זמין באינטרנט), ללא כל הבטחה לבירור או פעולה.

לאחר שהוצאו מהאולם, נשארו הפעילות בכניסה והמשיכו להפגין. עד מהרה התקבצו סביבם נערים תומכי הבית היהודי ובהדרגה עברו מקראות גנאי כנגד השמאל לסוג של דיאלוג על נושא הדיור הציבורי. מספר נערים סיפרו כי עמדו במצבים דומים, וכשהפעילות עימתו אותם עם הסיפורים האישיים של המפונות ועם נתונים על העדפת מקורבים במשרד השיכון, חלקם השתתקו ולא ידעו כיצד להגיב לכך.

נראה כי ההפגנה בכנס עוררה מעט מבוכה ובלבול אצל אנשי הבית היהודי שלא ידעו איך להתמודד עם הטענות שלרוב אינן נוכחות כלל בשיח הציבורי במערכת הבחירות הנוכחית.

> הכי קל להרוס בתים של נשים עניות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf