newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עולה בסקרים: הפרויקט שקורא תיגר על כל סקרי הבחירות

כולנו אוהבים סקרים, אבל כל פעם מחדש הם מצליחים לפספס. פרויקט 61, שחקן חדש במגרש, מאתר הטיות של מכוני הסקרים הגדולים, מוצא אוכלוסיות לא מיוצגות, ומחכה למבחן הגדול של המודל שפיתח, ב-17 במרץ

מאת:

כותבת אורחת: אנג'לה גרובר

ניבוי העתיד עלול להיות עניין מתעתע, במיוחד למי שמנסים לפענח כיצד יצביעו הבוחרים בבחירות לכנסת בעוד חודש מהיום. בבחירות הקודמות ראינו שמכוני הסקרים הגדולים לא תמיד מדייקים בתחזיות שלהם. התוצאות הסופיות של בחירות 2013, למשל, הפתיעו את כולם: כך למשל יש עתיד קיבלה 19 מנדטים, מול 8-13 מנדטים שניבאו לה הסקרים השונים. מדובר במרווח טעות גדול במיוחד.

שנתיים חלפו ועכשיו יש שחקן חדש בשוק – נחמיה גרשוני-איילהו, מנתח פוליטי עצמאי בן 28, המריץ את "פרויקט 61", כמספר חברי הכנסת הדרושים להרכבת קואליציה (אין קשר לפרויקט בשם דומה של עמותת "מולד"). תוך שימוש בהיגיון פשוט ומתמטיקה מורכבת, הוא חושב שגילה שיטה מדויקת לניבוי תוצאות הבחירות.

גרשוני-איילהו לא מבצע סקרים בעצמו. הוא משתמש בסקרים הקיימים, מאתר בהם טעויות ומארגן אותם מחדש באופן ברור ונהיר לכל. כדי לעשות את זה הוא הוא למד להכיר את נקודות התורפה בכל אחת מהשיטות הקיימות של מכוני הסקרים. הוא הרכיב מאגר מידע של כל הסקרים מבחירות 2006, 2009 ו-2013, שנערכו עד 30 יום לפני הבחירות, והשווה אותם לתוצאות האמת.

"הייתי חייב לגלות אם הסוקרים לוקים בדעות קדומות כלשהן", הוא מסביר. "חיפשתי טעויות סדרתיות אצל כל אחד מהסוקרים, טעויות שיוצרות עיוות לטובת מפגה זו או אחרת, ואז ניסיתי לבטל את הטעויות בעזרת הנוסחה שלי".

> כדי לנצח בבחירות השמאל חייב לדבר על אוסלו

בנימין נתניהו, 2013 (יותם רונן / אקטיבסטילס)

רוב הסקרים נותנים לו יתר מנדטים ממה שיוצא באמת. בנימין נתניהו, 2013 (יותם רונן / אקטיבסטילס)

מפספסים את החרדים והערבים

מצויד בנוסחה החדשה שלו, גרשוני-איילהו הגיע לכמה מסקנות מעניינות לגבי איכויות הסקרים השונים. שיטת הבדיקה הטובה ביותר בבחירות האחרונות הייתה זו של פרופ' מינה צמח ממכון "דחף". מכון הסקרים האינטרנטי "פאנלס פוליטיקס" הגיע למקום השני. מקורות המידע הכי פחות אמינים, על פי גרשוני-איילהו, היו הסוקרים של "פנורמה" ומכון "גיאוקרטוגרפיה".

אולי התגלית הכי מעניינת של פרויקט 61 היא שהסוקרים אכן לוקים בטעויות שיטתיות ביחס למפלגות מסוימות. "אפשר לזהות את טביעת האצבע של כל סוקר וסוקר", טוען גרשוני-איילהו. במילים אחרות, סוקרים מעריכים הערכת יתר או הערכת חסר עקבית לגבי מפלגה מסוימת. מפלגות כמו הליכוד והעבודה נוטות להצליח יותר בסקרים מאשר בקלפי. הערכות לגבי מצביעים למפלגות החרדיות והערביות נוטות להיות הערכות חסר.

גרשוני-איילהו לא מייחס טעויות אלה למניפולציות מכוונות של הסוקרים, אלא לכך שהמודלים שהם משתמשים בהם אינם מדויקים מספיק, ואף לא חותרים להגיע לשלמות. "המכונים מתקיימים מסקרי שוק עבור חברות מסחריות", הוא אומר. "לכן הם לא משקיעים 12 חודשים בשנה בשיפור סקרי הבחירות שלהם".

שקלול הסקרים האחרון של פרויקט 61, נכון ל-17.2. לחצו להגדלה:

חישוב הסקרים האחרון של פרויקט 61, עדכני ל-17.2 (מקור: פרויקט 61)

חישוב הסקרים האחרון של פרויקט 61, עדכני ל-17.2 (מקור: פרויקט 61)

הבסיס לסקרים השונים הוא מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, מסבירה דליה שיינדלין, חוקרת דעת קהל ומנתחת פוליטית. באופן אידאלי, זה הוא מדגם בזעיר אנפין של האוכלוסייה הישראלית, הכולל יהודים וערבים, גברים ונשים, צעירים ומבוגרים – כולם על פי שיעורם באוכלוסייה הכללית. "הסקרים המתפרסמים בדרך כלל בתקשורת הישראלית, המתבססים על מדגמים של 500-600 איש, הם בעלי מרווח טעות של בערך 4.5 אחוז", היא מסבירה.

עם השנים נעשה קשה יותר להשיג מדגמים טובים, טוענת שיינדלין. "יותר ויותר אנשים בישראל מחזיקים רק טלפונים סלולריים, ולסוקרים כמעט בלתי אפשרי להשיג אותם. זה אומר שאם מתקשרים רק לאנשים שמחזיקים טלפון קווי – מפסידים חלק מסוים מהאוכלוסייה". סקרים אינטרנטיים, אומרת שיינדלין, נעשים פופולאריים למדי לאחרונה, בין השאר כי הם זולים יותר. החסרון שלהם הוא בכך שהם מגיעים רק לאוכלוסייה שבוחרת להיות חלק ממאגר המידע של הסוקר.

הנבואה שמגשימה את עצמה

אבל מדוע קשה כל כך לסטטיסטיקאים להנפיק הערכות מדויקות, גם כשהם סוקרים קבוצה אקראית? מטבע הדברים, יש מידה רבה של חוסר ודאות כששואלים אנשים על החלטותיהם העתידיות, אומר תמיר שיפר, פרופ' למדע המדינה ותקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים. "הבעיה בישראל היא רמה גבוהה של קולות צפים, מצביעים שמחליטים ברגע האחרון", הוא מסביר. סקרים במערכת של ריבוי מפלגות, כמו בישראל, מקשים על המצב עוד יותר. "המפלגות בכל אחד מהגושים (שמאל, ימין ומרכז) א פעם די דומות זו לזו מבחינה אידאולוגית, כך שמצביעים נוטים לשנות את דעתם בתוך הגוש".

רק כדי לסבך דברים אף יותר, צריך להביא בחשבון שהסקרים שמפורסמים ונחשפים לעיני הציבור עברו עיבוד ואריזה מחדש על מנת להציג כמה מנדטים צפויה כל מפלגה לקבל בכנסת הבאה, ולא רק את אחוזי ההצבעה לכל מפלגה. "בשיטה זו של ספירת מנדטים צריך להניח הרבה הנחות מוקדמות, למשל לגבי אחוזי ההצבעה בפועל", מסבירה שיינדלין. הקושי הזה מתרגם למרכיב נוסף של חוסר ודאות.

> אל תפרסמו מצעים

יאיר לפיד עומד בפינה ושותק. (צילום: יותם רונן/אקטיבסטילס)

הפתעת הסוקרים ב-2013. יאיר לפיד (צילום: יותם רונן/אקטיבסטילס)

למרבה האירוניה, עצם קיומם של הסקרים יכול להשפיע על מידת דיוקם. אם מפלגות קטנות צפויות לא לעבור את אחוז החסימה (3.25 אחוז מסך הקולות), הן הופכות לאפשרות לא אטרקטיבית עבור המצביעים, שחוששים לבזבז את קולם. "אנשים פשוט יצביעו למפלגה אחרת הצפויה לעבור את אחוז החסימה. קוראים לזה הצעה אסטרטגית", מסביר שיפר.

אז האם עדיף לוותר על הסקרים לגמרי? ג'רמי סלטן, הקמפיינר של נפתלי בנט ומנתח פוליטי, שמנסה להסביר את הסקרים בבלוג שלו, חושב שממש לא. "ממש לא עדיף להסתמך על תחושות בטן, ולהתעלם מהכלי היעיל ביותר לניתוח פוליטי, המתבסס על מדע", טוען סלטן. "בסך הכל, סקרים הם הכלי הטוב ביותר להעריך את דעת הקהל בנושא מסוים". כשנשאל על פרויקט 61 , סלטן מסרב לתת חוות דעת על העבודה של עמיתו, אך משבח חשיבות הזווית הנוספת שהפרויקט מוסיף לתוצאות הסקרים.

רק שלא יתקנו

האם הנוסחה של גרשוני-איילהו מאפשרת לו לתת הערכות טובות יותר מהסוקרים הוותיקים? רק ימים יגידו. החולשה הגדולה ביותר של המודל שלו היא ההנחה שמכוני הסקרים ימשיכו לעשות את אותן השגיאות שעשו בעבר. "אם המכונים מסתכלים על הנתונים שלי ומתקנים את המודל שלהם בהתאם, כל הנוסחאות שלי יהרסו. כך שאני יכול רק לקוות שהם לא ישנו דבר עד הבחירות".

מאז שהחל פרויקט 61 לפני מספר חודשים, גרשוני-איילהו מפרסם את כל נתוני המחקר שלו במסמך גוגל ענק, ומייצר כל מיני דיאגרמות של הממצאים, אותן הוא מעלה לטוויטר ולפייסבוק שלו. לדבריו הוא מקבל תגובות רבות על העבודה היסודית שלו. "הציבור רוצה לדעת מה היא דעת הקהל. אני רוצה לדעת מה אחרים חושבים על המפלגות – מי יהיה ראש הממשלה הבא ואיזה מפלגות ימחקו מהמפה".

גרשוני-איילהו מתנגד בצניעות להשוואות עם השיטה של הסטטיסטיקאי האמריקאי נייט סילבר, שבשנת 2012 הצליח ליצור מודל ניבוי מדויק בהרבה משל כל הסוקרים. יחד עם זאת, הוא מקווה שהמודל שלו יוכיח את עצמו בהצלחה ביום הבחירות. "אני רק מקווה שאהיה מדויק עד כמה שניתן. הערכת חסר או יתר של מנדט בודד לכל מפלגה. אם זה יהיה מרווח הטעות שלי, אהיה מרוצה מאוד".

אנג'לה גרובר, בת 26, היא עיתונאית גרמניה, בלוגרית, מתמחה במגזין 972+, וזוכת מלגת קרן קואנדט הגרמנית. הפוסט פורסם במקור באנגלית באתר 972+, ותורגם על ידי טלי מאיר

> בבחירות הקרובות אני תורם את הקול שלי לפלסטיני מהשטחים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf