newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

זהבה גלאון, תוכיחי מחויבות לשינוי ותפני מקום למוסי רז

בכל מערכת בחירות מזה עשור נדחק מוסי רז מחוץ לכנסת בפני מועמדים אשכנזים, נשים וערבים. אם מרצ רוצה לפתוח דף חדש עם מזרחים, גלאון חייבת להתחלף עם רז ברוטציה

מאת:

כותבת אורחת: אורטל בן דיין

אני מגדיר את עצמי בן אדם. אני ישראלי. יהודי. איש שמאל. מזרחי. אבל אני לא מגדיר את עצמי בדרכים אלו. המגדיר החשוב לי ביותר הוא היותי בן אדם. – מוסי רז

במערכת הבחירות האחרונה שמענו יותר מתמיד את הביקורת הנוקבת מצד השמאל המזרחי על היעדר ייצוג מזרחי ברשימה של מרצ. השיח הער על מקומם של נציגים מזרחים ברשימה הפך את המוצא של מוסי רז, מרצונו או שלא מרצונו, משקוף לוויזיבלי.

רז אמנם מצהיר שאיננו מתעניין בפוליטיקה של זהויות, אבל הפוליטיקה של הזהויות בהחלט מתעניינת בו. רז מגדיר עצמו רק כבן אדם, אבל המפלגה שלו בהחלט מגדירה אותו כמזרחי. כשאנשיה נשאלים על ייצוג מזרחי – הוא נספר. וזה הוא הרי הבסיס של זהות: זהות לעולם איננה הגדרה עצמית אוטונומית. היא תמיד תוצר של משא ומתן עם החברה. אני יכולה לא להגדיר את עצמי כאישה, אבל הסביבה עדיין תקטלג אותי כאישה והמשמעויות החברתיות של להיות אישה עדיין יחולו עלי, בין אם ארצה או לא.

[במאמר מוסגר: אני מסרבת לדרג "זהות מזרחית", לקבוע מי מזרחי יותר או מי פחות, ולכן גם לא משתמשת במילה, הגזענית לטעמי, "משתכנזים". מבחינתי מוסי רז ואבי דבוש נספרים כייצוג מזרחי באותה מידה, גם אם דבוש, בשונה מרז, מצהיר על המזרחיות כחלק מהפוליטיקה שלו. זאת בדיוק כפי שכל אישה נספרת בעיני כייצוג נשי ללא קשר לתפיסות הפוליטיות שלה].

רז, פוליטיקאי ותיק ומוערך במרצ, נבחר בפריימריז למקום השישי והמכובד ביותר בהתחשב בעובדה שאינו ח"כ כנסת מכהן. הפעם האחרונה שכיהן כח"כ הייתה בשנים 2000-2003, לאחר שחיים אורון התפטר. מאז, תמיד בשל שריונים (למעט בבחירות האחרונות), נדחק למקומות לא ריאליים ונשאר מחוץ לכנסת. שלשום סקר רז בדף הפייסבוק שלו את היסטוריית האי-כניסה שלו לכנסת: שריון לאישה ערביה, שריון לאשכנזי, שריון לשתי נשים יהודיות ואישה ערביה, שריון לאשכנזי, שריון לשתי נשים יהודיות. הפוסט הזה העציב אותי מאוד. העציב אותי שהמזרחי הוא זה שנותר מחוץ לכנסת לטובת כל הקבוצות האחרות. בחישוב אחרון, השריונים במרצ באו על חשבון המזרחי ולא על חשבון האשכנזי.

לא מדובר פה במקרה, בביש מזל. אנשים פוליטיים לא יכולים לפרש מציאות פוליטית עקבית כביש מזל. רז, שנולד בשם משה מזרחי למשפחה ממוצא כורדי, לא צמח בתוך האליטות של מרצ. את מיקומו כפוליטיקאי מוערך השיג בעשר אצבעות. אם היה משוקע בתוך הרשתות החברתיות של האליטות האשכנזיות, הוא היה בכנסת. אין לי ספק בכך.

> מוסי רז: "בעיניי חלק גדול מחברי הוועידה אני מרצ הקלאסית"

אילן גילאון, זהבה גלאון ומוסי רז בעת פרסום תוצאות בחירות 2015 (ניר קידר)

אילן גילאון, זהבה גלאון ומוסי רז בעת פרסום תוצאות בחירות 2015 (ניר קידר)

שריון לנשים וערבים הוא בהחלט ראוי וחשוב, ואם מרצ לא הייתה נוהגת מדיניות של שריון עבור הקבוצות המודרות לא הייתה לה לגיטימיות כמפלגת שמאל. אבל כאן המקום להזכיר שבמדדים רבים מצבן של נשים אשכנזיות בחברה הישראלית טוב יותר מזה של גברים מזרחים. משהושג ייצוג נשי מרשים – שלוש נשים נבחרו לחמישייה הראשונה של מרצ בכנסת ה-20 ללא שריון, ויו"ר המפלגה היא אישה – נראה שבשלה העת לשריין מקום למזרחי, ולזנוח את ההיררכיה הנהוגה בין דיכוי נשים למזרחים.

ממש ערב הבחירות התראיינה זהבה גלאון לאליזבט צורקוב כאן בשיחה מקומית, ולשאלה על הייצוג המזרחי במרצ ענתה גלאון כך:

אני חושבת כבר הרבה זמן שהמחויבות שלנו היא להרחיב את המאבק באפליה ובגזענות ולכלול בו קבוצות מודרות בחברה הישראלית. הדרך להיאבק היא לא רק ברטוריקה אלא גם בפרקטיקה. במהלך השנים נעשה כאן עוול מאוד מאוד גדול ומאוד משמעותי וצריך לעשות פעולה אפקטיבית והדרגתית שלוקחת בחשבון את הקבוצות השונות בחברה הישראלית שהופלו לרעה במהלך השנים. אפליה זו היא לא גזרת גורל…

עשינו מהלך שגם בא לידי ביטוי ברשימה לכנסת, לתת ביטוי וייצוג לקבוצות מגוונות. אני מאמינה בזה. אני חושבת שזה הכיוון הנכון. גם המצע משקף את זה. אני חושבת שמרצ בתהליך של שינוי. אני לא חושבת שזה יושלם ביום אחד, אבל אני חושבת שזה ממש הכיוון הנכון".

כידוע, מרצ קיבלה ארבעה מנדטים לפני ספירת קולות החיילים. גלאון הודיעה על התפטרותה וציינה לה שתי סיבות: האחת הייתה שהיא רואה במספר המנדטים הנמוך כשלון אישי, והשנייה שהיא רוצה לאפשר לבת טיפוחיה, תמר זנדברג, להיכנס לכנסת. לאחר שהתברר שמרצ קיבלה חמישה מנדטים גלאון חזרה בה מהתפטרותה.

עולה השאלה מדוע לא סברה גלאון, במסגרת השינוי שהיא מקדמת ועליו הצהירה, שגם מוסי רז, הייצוג המזרחי ברשימה, ראוי לכך שהיא תפנה לו את מקומה. אני לא צינית. אני מאמינה שגלאון אכן רוצה לפעול לשינוי במרצ. לשם כך, כל שעליה לעשות, הוא לעשות. או במילותיה שלה: הדרך להיאבק היא לא רק ברטוריקה אלא גם בפרקטיקה.

אני קוראת לגלאון לעשות את הצעד הראשון ומציעה לה לא לפרוש מיידית, אלא לעשות רוטציה. גלאון תכהן שנתיים, ובסופן תתפטר מהכנסת ותאפשר לרז להיכנס לשנתיים הנוספות. זו תהיה הצהרת הכוונות הכי דרמטית שמרצ תוכל לעשות.

אורטל בן דיין היא בעלת תואר שני בסוציולוגיה, תושבת נווה שאנן, בעלת חנות אופנת וינטאג', אקטיביסטית, פייסבוקאית.

> רשימת מרצ משקפת את השפעת המאבק המזרחי והפמיניסטי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf